søndag 11. desember 2011

Bokomtale: Isabel Allende`s "Maya"

Isabel Allende er en Chilensk forfatterinne, som har bodd mange steder i verden. Hun er niese av president Salvador Allende som ble styrtet i 1973.
Hun skrev sin første roman etter hun hadde passert førti, og "Åndenes hus" ble en stor suksess. Jeg kan ikke si at jeg har lest alle bøkene hennes, men det er ikke langt i fra.
"Maya" var veldig annerledes enn det jeg hadde trodd. Nå, når vi er på vei inn i det spennende året 2012, var tankene mine på Mayakalenderen og alt snakket rundt at den ender til neste år. Boken handler altså ikke om dette, men om 19 årige Maya og hennes liv. Det er to historier som går parallelt, det som skjer med henne i nå-tid, og historien om hennes barndom og ungdom, som hun forteller oss.
Allende maler flotte bilder fra Chile, med tildels grusomme handlings skildringer fra militærkuppet.
I nåtid er vi i USA, hvor vi får et innblikk i livets skyggeside blant annet i Las Vegas. Jeg ga boken en 6`er, for den fengslet meg, og ga meg både tårer og latter og mye kunnskap om andre kulturer.

1 kommentar:

  1. Det er notert! :) Har ikke tid nå, men den står nå på "bøker-å-lese-senere-listen" min. :)

    SvarSlett