tirsdag 20. desember 2011

Rundt omkring i Bergen : "Krok og Krinkel Bokcafè"

På min vandring hjem fra farmor på søndag, slentret jeg gjennom Lille Øvregate. Her har jeg gått mange ganger før, men denne kvelden ble oppmerksomheten min fanget av en ny kafè.
Den heter "Krok og Krinkel Bokcafè", og ligger ned en trapp fra gaten, så det er faktisk veldig lett å gå forbi. Ikke gjør det! Sett ned tempoet så finner du den, for i denne cafèen er det verdt å slå ihjel en time.
Jeg slo meg ned i en deilig sofa, og nøt et stort krus med peppermyntete mens jeg ventet på mitt selskap. Han som driver kafeen sto og bakte scones og hadde skillingsboller på gang, men da måtte vi være tålmodig. Det som duftet himmelsk var gulrotkake, og når glasuren var kommet på, kom han over med dagens lunch til oss. Den smakte like godt som den luktet.
Her er altså rettene få men utvalgte, men ro, atmosfære og ikke minst bøker, har de derimot masser av. Dette er ingen bokhandel, så forvent ikke å finne siste fra Knausgård.
Jeg så mest brukte bøker i hyllene, men de jeg tittet på hadde ingen pris, så jeg vet ikke sikkert om de er en del av dekoren, eller om de selges. Noen nye bøker hadde de for salg. Interiøret innbyr til lesning, så det er bare til å ta med seg en bok, og slå seg ned. Ta gjerne turen hvis du er i by`n en formiddag. Åpningstid er 11-17.
Du må ta deg god tid for å få med deg alle de gøye detaljene
Her finner du bøker, sveivegramofon og piano
Et koselig hjørne med nye bøker
Sjefen sjøl i gang med baksten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar