fredag 30. desember 2011

Høstens andre "Italian night" inspirert av Jan Vardøen`s "Pizza paradiso"

Jeg levde i den villfarelse at jeg var god til å lage pizza.
Helt til vi fikk boken "Pizza paradiso" av Jan Vardøen til jul av Susanne. Her var det mange tips å hente, og massevis av gode ideer til pizza, tilbehør, drikke og desserter. Her får du oppskrift på fritert pizza, pizza nutella (sjokoladepåleggspizza) og pizza med pære og gorgonzola, blant mye mer.
Fotograf er Agnete Brun, og hun har vært i Napoli og knipset mange stemningsfulle nærbilder, som gir en vann i munnen.
Til kveldens italienske aften benyttet jeg meg av tre oppskrifter fra boken, Pizzette, Panna cotta og Affogato. Jeg er egentlig ikke noe fan av Panna cotta, men denne ble virkelig smakfull. Hvis du lurer på hva Affogato er, så kan jeg røpe at det er vaniljeis med espresso oppå.
I tillegg laget jeg pastaomelett fra Parmesan.no og egenkomponert dipp med trøffelsalt/-olje til råstekte poteter.
Vi hadde også trøffel pasta med artisjokk og en deilig tomatsalsa med mandler fra den nye Oliviers butikken i Bergen. Trøffelsaltet og -pastaen var også julegave fra søte, snille Susanne, som hun hadde kjøpt hos Oliviers. Butikken anbefales på det sterkeste for deg om liker deilig mat. Damen jeg har snakket med der inne har masse kunnskap og er veldig flink å formidle matkultur.
Et lite utvalg av kveldens retter, Pizzette, råstekte poteter, pastaomelett og pizza bianco

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar