søndag 22. januar 2017

Søndagstur - en rundtur om Ulriken fra Montana ga fire nye hytter

Frode og Sondre på vei opp Oppstemten
Etter en lang våt uke var det deilig at værgudene ga oss en pause fra regnet. Vi parkerte på Montana og gikk opp Oppstemten, som den nye trappestien opp til Ulriken heter. Stien har vært under bygging en stund nå, av flinke sherpaer fra Nepal, men der var ikke gjort noe siden sist vi var oppe. Toppen av traseen bærer fremdeles preg av stiens skrikende behov for oppgradering, men forhåpentligvis varer det ikke lenge før vi kan gå på skapelig vis opp, også her.

På Ulriken ligger det mange små hytter som er nevnt i boken Byfjellene - mangfold og hytteliv. Siden jeg har satt meg fore å besøke alle de 57 hyttene som er presentert i boken, har vi også denne søndagen lagt turen vår til byfjellene. Det ble fire hytter til samlingen på denne turen, siden vi bare oppsøkte de hyttene på høyre side av stien.


Tåken var tett 600 meter over havet i dag, men helt grei å navigere i. Stiene var dynket i vann, men så godt som isfri, bare noen morkne snøflekker lå igjen hist og her. Vi er jo ikke ferdig med januar, så det er vel ikke lov å håpe på vår ennå?

Har du barn med på tur er dette første stopp på turen
Kunst i fjellet
Restauranten på toppen var ikke åpen da vi passerte i dag
Utsnittet viser hvor de fire hyttene vi besøkte i dag ligger
Fjellsol heter den første hytten vi besøkte. Den ble bygget i 1916-1918, og hadde sin innvielse klokken 11:00 den 11 november 1918. Kirkeklokkene ringte, båtene på fjorden fløytet og sentrum var full av festglade mennesker. Grunnen til dette var nok ikke hytteinnvielsen, men at første verdenskrig var slutt, en flott markering ble det i alle fall.
Hytten ble bygget av tre kamerater, og barnebarnet til den ene av de initiativrike guttene, Ove Kobbeltvedt står i dag som eier av hytten.

Fjellsol 
Breidablik ligger ved Nedre Lægdetjern sammen med flere andre hytter. Den ble oppført av en kameratgjeng i 1905. Hytten har senere blitt flyttet og restaurert, noe de var i gang med da Ulriksbanen falt ned i 1974. Alternativet til å bære opp materialer var helikopter, så da gikk foretaksomme hytteeiere sammen om å skaffe flyfrakt til dugnadsjobben.

Fra Breidablik fikk vi øye på Djervhytten i tåken, som lå tykk her
Djervhytten er sportsklubben fra Møhlenpris sin hytte. Den ble satt opp i 1930, med materialer fra en barakke etter Bergensbrannen i 1916. De driftige guttene i sportsklubben Djerv som bygget hytten, konstruerte en løypestreng hvor guttene trakk lasten opp i fjellet. Som mange av hyttene forfalt denne i og etter andre verdenskrig, da den ikke var i bruk, men da Ulriksbanen kom i 1961, ble hytten renovert. Hytten leies ut til skoler og interesserte, og har 15 sengeplasser, gass og ved.

Djervhytten
Stormfuglen var den siste hytten vi besøkte i dag, før vi gikk tilbake til Montana og bilen. Den ligger godt bardunert fast, på toppen av Landåseggen, noe som gjør at det røyner godt på når det blåser som verst. Hytten, som er satt opp i 1915 er godt vedlikeholdt, og i flittig bruk av eieren. I boken min kan jeg lese om hyttens opprinnelse, som inkluderer Bergens mektigste forretningsmann, den katolske menigheten i Bergen og nonner i Skiveien.

Stormfuglen - heldigvis var det så godt som vindstille i dag
Nå har jeg haket av tilsammen 14 av de 57 byfjellshyttene, som jeg har planer om å besøke i år. Følg gjerne med på trim- & kulturprosjektet 2017.

5 kommentarer:

  1. Tidig! Min farfar bygget hytte på Ulriken på den tiden. Jeg husker ikke navnet på den, men hilser på den når jeg går forbi.

    SvarSlett
  2. Du er så flink til å gå tur. Kjekt med familie som drar en, eller som man drar med, blir lettere da. Fine bilder selv med tåke.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er avhengig av å være inspirert for å komme meg ut på tur eller trene for den saks skyld. Denne byfjellsboken jeg fikk til jul var fantastisk, så nå kan jeg samle og det er god inspirasjon for meg. Jeg drar gutta med ut, og de hjelper meg å finne veien, bære sekk og holde humøret oppe :)

      Slett
  3. I'm missing snow on your pictures. Did you really take those pictures today? Or are my expectation settings completely out of sync?

    SvarSlett
    Svar
    1. Oh yes, this is Ulriken 600 moh. today, not much snow as you see :) We have had one week of snow, and it is more than enough.

      Slett