søndag 1. august 2021

Rotvelte - ny krim fra Tove Alsterdal

Det som er bra med den svenske forfatteren Tove Alsterdal, er at alle de fem spenningsromanene hennes, er frittstående. Jeg har lest Ingen vei tilbake, Evas siste vitneBlindtunell og Kvinnene på stranden, så med Rotvelte har jeg lest alt hun har skrevet ☺

Forlaget om handlingen:
Olof var bare fjorten år da han tilsto drapet på tenåringsjenta Lina Stavred. Så forlot han bygda. 
En lys sommernatt tjuetre år senere svinger han av motorveien på impuls og kjører landeveien som fører til barndomshjemmet. I dusjen finner han faren sin død, drept med en jaktkniv. 

Politietterforsker Eira Sjödin har akkurat kommet tilbake til sin barndoms trakter for å ta vare på sin gamle mor. Under etterforskningen av drapet på Olofs far husker hun mer og mer fra sin egen barndom. 

Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2020/på norsk 2021
Sider: 398
Kilde: Leseeksemplar


Olof nærmer seg førti år, en arbeidsgiver har gitt ham i oppdrag å hente en bil på andre siden av landet, og turen fører ham rett forbi barndomshjemmet. Han svinger innom, og den flotte Pontiacen, nådde ikke sin nye eier.

Vi befinner oss på landsbygda i Norrland, de litt stusselige og gammelmodige omgivelsene skildres på en fin måte, det gjør også naturskildringene som gir en fin stemning. 

Det er midtsommeraften og vår hovedperson Eira Sjödin er satt opp på vakt, siden hun ikke har barn, men får hendene fulle med et mord i stedet. Hun har flyttet tilbake til hjemtraktene for å ta seg av sin mor som har begynt å bli dement. Hun har også en for lengst utflyttet bror, som dukker opp i historien.

Historien dreier seg rundt hva som skjedde med mannen som ble drept på de første sidene av boken, og hva som skjedde for tjuetre år siden, da Olof dro fra bygda med morderstempelet på seg.

Rotvelte er ikke en blodig og heseblesende krim, men en godt oppbygget historie skrevet i et nydelig språk. Skriveteknikken hennes imponerte meg flere ganger, som når Eira besøker gamle industriområder som holder på å bli spist opp av naturen.

       Folk som ikke visste bedre, kalte dette her for bygda eller et grisgrendt strøk, men Ådalen var et industriområde i sin sjel. Selv om industrien var borte, fantes den her fortsatt, som fantomsmerter. 
       Spredte historier av en som hadde hørt dem fra noen andre. En langsom tilbakehenting der naturen spiste seg inn. 

Historien har et nostalgisk ferniss over seg, og Alsterdal vet nok hva hun snakker om, for familien har hatt hus i Ådalen i tjue år. Hun gjør i etterordet, leseren oppmerksom på de historiske hendelsene, som har inspirert henne til denne spenningsromanen, sånt kan jeg like ☺ 

Selv foretrekker jeg litt mer nerve i en krim, men svenskene må være lei av blodig action, for til tross for mangel på høye spenningstopper, ble Rotvelte kåret til Årets Beste Svenske Krim i 2020. Jeg likte boken kjempegodt, og selv om det er ok at Alsterdal sine bøker ikke er i serie, så skulle jeg gjerne møtt Eira Sjödin igjen. 

Artemisias Verden  og Hverdagsnett har også skrevet om boken ☺


Leser du bøkene til Tove Alsterdal?

12 kommentarer:

  1. Tack för smakbit, känner igen författaren men inte läst henne

    SvarSlett
  2. Jeg innrømmer det: jeg er lei sakte bygdekrim ala Stina Jackson. Men heldigvis er jo ikke alle like sære som meg :)
    Håper du har en strålende søndag, Tine

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenkte akkurat tanken, har sittet med nesen i Ninni Schulman sin nyeste (bygde)krim i dag :)
      Søndagen var strålende, jeg er litt solbrent det hadde jeg ikke trodd jeg kom til å bli med det grunnlaget jeg har etter Hellas :)

      Slett
    2. Har du hatt sol i dag?! Heldig! Her i Oslo virker det som om sommeren allerede er over.
      Tror det er mange som liker sakte bygdekrim, men for meg er litt av hensikten med å lese krim at det skal være action. Da vil jeg ha spenning. At noe skal skje. Eller kan jeg lese mer ordinære romaner

      Slett
  3. Tack för smakbiten! Har den stående oläst i hyllan.

    SvarSlett
  4. Var på vippen att köpa denna härom dagen. Den verkar bra. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  5. har läst Kvinnorna på stranden och den tyckte jag var väldigt bra. har funderat på att läsa denna också. tack för smakebiten

    SvarSlett
  6. Läst den här och flera andra böcker av författaren, tyckt mycket om alla. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  7. Tack för smakebiten den lyssnar jag på

    SvarSlett
  8. Den låter spännande. Takk for smakebiten!

    SvarSlett
  9. Jeg likte den veldig godt. Har blogget om den tidligere, i juli.

    SvarSlett
    Svar
    1. Å ja, selvfølgelig, bra du sier fra :)

      Slett