søndag 8. august 2021

Bare på besøk av Beth O`Leary

Beth O`Leary bor i Sør-England. Hennes første bok I samme seng, skrev hun på pendlertoget til London. Da hennes andre bok, Bare på besøk kom ut, lå begge romanene hennes på topp på bestselgerlisten samtidig. Det er lenge siden jeg har lest "feel-good", så jeg var litt spent på om jeg ville like denne. Jeg falt vel for fristelsen til å lese den, fordi handlingen er lagt til London, og det er jeg glad for, for boken gjorde leselørdagen min helt spesiell. 

Forlaget om handlingen:
Leena lever et travelt liv i London, med en gryende karriere og en flott kjæreste. En dag, midt under en viktig jobbpresentasjon, får hun et panikkanfall, og sjefen sender henne på en lang ferie. På samme tid er bestemoren Eileen blitt nysingel. Den lille bygda Eileen bor i, består av særdeles få attraktive menn, så Leena kommer med et kjempeforslag: Hva om de bytter bosted for en liten stund? Eileen kan reise til London der det er flust av ungkarer å treffe.
Men så begynner problemene, for Leena er sikker på at alle i landsbyen hater henne. Og er det varme følelser hun kjenner for den kjekke naboen? Samtidig, i London finner Eileen en etterlengtet flørt i en eldre, galant skuespiller, og setter også nabolaget til Leena på hodet med et stort, hjertevarmt prosjekt. Og hva skjer når de reiser hjem igjen?

Det er ikke ofte jeg skratter høyt når jeg leser, men med denne boken i fanget ble det mye latter. For noen herlige damer Eileen og Leena er. Bestemor og barnebarn bærer på en stor sorg etter at Leenas søster Carla har tapt kampen mot kreften. Mor til jentene har også en rolle i boken, og er den som inviterer sorgen, og med det alvoret, inn i historien.

Eileen er fan av lister og prosjektbøker, og hun trenger virkelig dette for den superspreke syttiniåringen har mange prosjekter på gang. Det lille lokalsamfunnet hun kommer fra stoler på henne, for å ordne opp i store og små problemer, og er det noe som må arrangeres, forberedes eller forbedres, så er Eileen den selvsagte "doer". Eileen fortsetter sånn når hun bor i Leena sin leilighet i Shoreditch, hun vil starte en liten klubb i blokken, så beboerne får møte hverandre litt, men en dame i nummer 6 stemmer imot:

        Fritz fnyser. Godt poeng. Jeg skal sende henne en mail og forklare hvorfor.....
        Jeg vifter ham av. Bare glem det mailfjaset. Jeg skal gå og snakke med henne.
        Fritz blunker og blir stående med jakken min slapt mellom hendene. Åh, sier han. Okei. 

Leena har også dette fixermoduset i seg, men hun lever et travelt kariereliv i London, og er mest opptatt av seg selv for tiden. Når hun tabber seg ut på jobb, blir hun tvunget til å ta en pause, og nå begynner hun å bli kjent med seg selv på en helt ny måte. 

Det er herlig å være med når de to damene blir kjent med hverandres venner og naboer. Morsomme episoder kommer som perler på en snor, og jeg humrer og ler når jeg leser. Som sagt, jeg har egentlig sluttet å lese "sånne" bøker, så jeg priste meg lykkelig over at jeg valgte å lese denne. 

Flere bloggere om boken: Bokstabelig talt og Lillasjel 

Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2021
Sider: 384
Kilde: Leseeksemplar


13 kommentarer:

  1. Det är en författare som jag har varit nyfiken på ett tag nu. Feelgood är inte alltid bara tramsigt och flamsigt, eller egentligen så kallar jag inte sådana böcker feelgood 🙂 "Riktig" feelgood gör skäl för sitt namn 😁

    SvarSlett
  2. nej, det är inte ofta en har anledning att skratta högt när en läser. ser att det finns två titlar av O´Leary på "mitt" bibliotek. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  3. verkar vara en trevlig bok, tack för smakbiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. läst Sambo på försök (The Flatshare) av henne

      Slett
  4. Tack för tipset , den ska jag lägga i min bokhylla på Storytel

    SvarSlett
  5. Hm, nej det är ganska sällan en skrattar högt när en läser, blir överraskad när jag gör det. ;) Nytt författarnamn för mig, tack för smakbiten!

    SvarSlett
  6. Tack för smakbiten! Jag har läst The Flatshare (Sambo på försök) och gillade den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da må du lese denne også, tror jeg må lese hennes første bok jeg også :)

      Slett
  7. Noen ganger er feelgood akkurat det man trenger. Avsluttet selv en fantasy feelgood i dag - og jeg både lo høyt og inni meg - og ble bittelitt våt i øyekroken.
    Nyt søndagen, Tine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fantasy + feelgood = mulig? det frister veldig :)

      Slett
    2. Bøkene til Klune er deilig og trist feelgood fantasy. Kan minne litt om noen av bøkene til Neil Gaiman.
      Anbefaler bøkene til Klune. Håper de blir oversatt

      Slett
    3. Du er så mye flinkere enn meg å velge deg engelske bøker, krysser fingre for en oversettelse :)

      Slett
  8. Ah den här blev jag lockad av nu!

    SvarSlett