torsdag 11. mars 2021

Du er nok - nydelige dikt av Victoria Dalsberget

Victoria Dalsberget debuterer i år med denne flotte diktsamlingen. Hun er lærer og har gjennom en årrekke knyttet til seg mange følgere på instagramkontoen enkel_poesi. Jeg har kost meg med denne skjønne samlingen, som ser sukkersøt ut, men passet meg veldig bra å lese nå. Boken er illustrert av Alida Husby, som har flere utgivelser på samvittigheten.

Boken er delt i to deler, Sterk nok og God nok. Her er mye luft og setningene hennes er korte og slagferdige. Den manglende tegnsettingen presset meg til å lese saktere enn jeg normalt ville, noe som er helt greit. Velkomsthilsenen på første side:



er du klar
nei
fint
da kjører vi på



Stemmen i disse diktene har kjent på det å leve. Livet er en kamp, eller har vært en kamp, for noe positivt har helt tydelig skjedd, noe å vokse på. Det er dikt fylt med håp og forventning til livet, med mye medmenneskelighet som viser at også de som befinner seg i den utvidede sfære, blir sett:

for jeg har møtt dem
de som går ute på gata
de som holder seg fast
på innsiden av jakkelommene

I denne diktsamlingen settes det ord på hvordan et menneske med dårlig selvbilde ser på seg selv. Det er vont å lese, men gjenkjennelig til tusen, hvem har ikke vært der?  Diktene som handler om kroppsfokus har tanker om hvordan store kropper blir sett på av andre. Denne følelsen av at andre ser på en, og bedømmer en er ikke lett å leve med, men heldigvis finnes det mange mennesker i verden som ikke bryr seg en døyt om hvordan kroppen til andre ser ut. 

det er greit å gråte kl. 01:57
i senga
det er greit
å gråte kl. 16:31
i køen
på butikken
det er bare
vann


Victoria Dalsberget er en ung dame, men sannelig treffer hun denne gamle damen midt i hjertet med diktene sine. Alida Husby bidrar med mange illustrasjoner, og sammen med diktene gjør de Du er nok til en diktsamling det er verdt å ta vare på. 

Utgitt: 2021
Sider: 112
Kilde: Leseeksemplar

9 kommentarer:

  1. Så fint at du fant en diktsamling som traff:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du vet jeg strever litt med de flyktige ordene, men jeg gir aldri opp. Heldigvis kommer det sånne diktsamlinger min vei, sånn at jeg får mot til å fortsette å lese dikt :)

      Slett
    2. Du er en stayer:)
      Og så kan du lese den fine Blakeboka, da:) (Uskyldens og erfaringens sanger)

      Slett
    3. Herved bestilt, takk for tips!

      Slett
  2. Noen ganger kjennes det som vi ikke har lest den samme boka...
    Lot meg fascinere av tegningene da :) - og glad for at du ble berørt av diktene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, er det ikke rart? vi har forskjellig ryggsekk og preferanser, blir det for lyrisk og svevende, så detter jeg av lasset. Du er nok snakket direkte til meg, og traff der jeg er i livet, akkurat nå :)

      Slett
  3. Victoria Dalsberget12. mars 2021 kl. 09:30

    Hei Tine. Takk for hyggelig omtale. Så godt å høre at du fant noe som traff deg. Det betyr mye for en debutant :-) Alt godt, Victoria.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at du tar deg tid til å kommentere Victoria. Ofte har jeg en kronglete vei å gå, når jeg leser dikt, men denne gangen gikk det rett frem, og inn i hjertet <3

      Slett