tirsdag 7. april 2020

Frida: Min ukjente farmors krig av Nina F. Grünfeld

Nina F. Grünfeld er filmregissør, og nå forfatter. De fleste av oss kjenner til hennes far Berthold Grünfeld, men selv om han er en del av handlingen, er det Ninas farmor det handler om her.

Forlaget om handlingen:
Første gang Frida Grünfeld ble registrert i en politisak, var våren 1931. Hun var jødisk, prostituert, mistenkt for spionasje - og hun var gravid.
Frida ble født i Østerrike-Ungarn i 1908 og levde et omflakkende liv i Sentral-Europa. Hun fødte sønnen Berthold og satte ham bort da han var bare én uke gammel. Han kom senere til Norge som flyktning og ble en av våre mest kjente psykiatere.

Men hva skjedde videre med Frida? I denne boken drar barnebarnet Nina F. Grünfeld tilbake og leter etter farmoren sin. I avhør, rettsdokumenter og arkiver finner hun små spor og opplysninger, og hun ser hvordan nettet snører seg stadig tettere rundt henne. Myndighetene var ute etter slike som Frida. Så kom nazistene til makten.

De fleste av oss har lest og hørt mange romaner fra andre verdenskrig, og kan tenke at nok er nok. Men, denne skildringen av Frida er noe helt for seg selv, og kaster et nytt lys over forholdene vanlige mennesker levde under, før og under andre verdenskrig.

Historien er veldig godt fortalt, den er todelt, vi hører om Fridas liv, helt fra hun var en liten jente og frem mot krigens slutt. Samtidig får vi høre om Ninas jakt på opplysninger om farmoren, om hvordan håpet om å få på plass en ny brikke i puslespillet, som utgjorde farmorens liv, stadig var til stede.

Det var ikke få ganger jeg måtte kjempe med tårene, da jeg lyttet til Ninas opplesing av sin egen bok. Skildringer av maktmisbruk, sult og fortvilelse gjør inntrykk og røsker kraftig i hjerterota. Det var rett og slett umulig for Frida og komme seg ut av den onde sirkelen hun hadde rotet seg inn i. Hun var jøde, kvinne og prostituert, et umulig utgangspunkt for å skape seg et liv, når familien ikke støttet henne.

Vi får også høre om hvilken start på livet hennes far Berthold Grünfeld fikk. Han kom til Norge i siste liten da krigen brøt ut, og ikke før han hadde funnet fotfeste her, ble han sendt videre, i sikkerhet i Sverige. Grünfeld var spesialist i psykiatri og sosialmedisin, og mange av oss husker ham som en aktiv debatant og sakkyndig i media.

Hør boken om Frida, Nina Grünfeld har gjort en kjempegod innlesing, og historien vil garantert gi deg nye tanker om livet i Europa på 30-tallet.

Utgitt: 2020
Spilletid: 7:52:14
Kilde: Lytteeksemplar





TIPS: Lydbokforlaget har gode tilbud på nyhetene sine om dagen, til trøst for alle som sitter i "husarrest" denne påsken - sjekk ut!

6 kommentarer:

  1. Ja,dette var noe helt annet enn det vi har lest før. Veldig god bok og det er kjekt å se at vi er enige. Ninas barn av samme forfatter ligger klar på lydbok.
    God påske til deg og dine, Tine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at vi er enige, jeg skal også høre Ninas barn, det "grugleder" jeg meg til. Riktig god påske til deg og gjengen din også Beathe!

      Slett
  2. Ja, dette er den beste biografien jeg har lest i år, men du må lese Ninas barn også, den er også veldig bra!
    Takk for link og ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig, jeg er virkelig imponert, og selvfølgelig klar for Ninas barn :) Nyt tirsdagen du også!

      Slett
  3. Det går unna i svingene, så jeg bruker dette kommentarfeltet til å si, både at jeg har notert meg Solknokler (litt uskikker på om det er for meg, men kanskje) og at hver gang jeg leser om farmorboka tenker jeg at man kanskje burde sparket i gang biosirkelen. Jeg hadde jo planer. Pre-Corona. Jaja. Planer funker ikke på meg i disse dager, kun tilfeldigheter, som på den positive side betyr at ALT er mulig (ehm, eller umulig?)

    SvarSlett
    Svar
    1. ALT er mulig Ingalill, hold på den :) Frida er perfekt i en biosirkel, Nina G. skriver frem et tidsvitne, om en kan kalle det det, som bidrar med mye mer enn bare en tåredryppende historie.
      Min måte å takle koronaangst er å lese meg bort, så det blir mye lesing, og siden jeg har et mål om å si, i alle fall noen ord om hver bok, (for min egen del) så blir det tett med omtaler. Helt greit å ikke kommentere på alle, men utrolig godt å vite at du er innom :) Ha en deilig førpåsketirsdag!

      Slett