fredag 14. oktober 2022

Etterklang av Helga Flatland

Med årets utgivelse har jeg lest alle syv romanene til Helga Flatland. På min side på Bokelskere kan jeg se tilbake på bare 5`ere og 6`ere, ikke rart at jeg heiv meg over denne nye romanen med skrekkblandet fryd. Ikke ble jeg skuffet heller, det er bare til å heise flagget ☺

Forlaget om handlingen:
Mathilde er lærervikar i Oslo og mister jobben da det blir oppdaget at hun har et forhold til en av elevene sine, den atten år gamle Jacob. Oslo er nedstengt, verden snevres inn, og hun begynner å tenke på å flytte ut av byen; drømmer om tradisjoner og ekte verdier - om det autentiske livet som finnes der. Hun leier seg et hus i Telemark.

Johs representerer alt Mathilde forestiller seg at finnes i distriktene. Han er barnebarnet til den største hardingfelespilleren i Telemark, driver en stor og moderne melkegård sammen med broren - en gård som har vært i familien siden 1600-tallet. I tillegg underviser han i felespill og påtar seg å lære opp Mathilde. Men man kan ikke lære en slått uten å kunne den medfølgende soga. 


Slåttesoger er fortellinger som hører til slåttene, og mange av dem handler om kvinners opprør eller ulydighet - og påfølgende ulykkelige skjebne.

De fleste av oss mener vel stort sett det samme om metoo-problematikk, da er det artig å lese en roman som rokker litt ved stødige meninger. 

Først blir vi kjent med Mathilde, byjenta som blir flørtet med av en ti år yngre mann. De innleder et forhold, gutten er dreven i måten han flørter med henne, og tydelig på at han vil ha henne, men umoden når han unnviker hennes meldinger og oppringninger. Mathilde skulle selvfølgelig stoppet det hele, siden hun er i en maktposisjon i forhold til ham, som hans lærer, men den tanken glipper. 

De er skjønn begge to, men også uspiselig, hver på sin måte. Sånn er karakterene til Helga Flatland, flerdimensjonale, og derved også "virkelige". Som alltid i hennes bøker veksler hun mellom bokmål og nynorsk, de som bor på landet snakker nynorsk, mens byfolket snakker bokmål. Dette føles helt naturlig for meg, og er en av flere grep, som er med på å markere forskjeller.

Som coveret og kanskje også tittelen indikerer, har vi å gjøre med folkemusikk i denne romanen. Spøkelset etter den nå avdøde felespilleren Johannes, morfaren til Johs og Andres har en viktig rolle. Vi hører om slåtten om Kari Midtigard og gangaren om Hjerki Haukeland, samtidig som vi få innblikk i sogene, blant annet den om Kvilemøyane. Når Mathilde flytter inn i huset etter Johannes, spiller Johs slåtten om Skuldalsbruri til henne. 

Mathilde som gråt hver gang de kjørte ut av Oslo som liten, skal nå finne seg til rette på landet. Andres som har overtatt gården vinglet litt før han slo seg til ro med odelen sin, mens den to år yngre Johs alltid har visst hvor han vil være. Han mener Oslo representerer innholdsløs meningsproduksjon, og i møtet mellom brødrene og Mathilde dukker spørsmålet om identitet opp, hva er det som definerer identiteten og den moralske sansen til menneskene?

Når Mathilde nå må tilpasse seg sine nye omgivelser, merker hun snart at hun ikke skjønner kodene, ting de andre er innforstått med, og alle de underforståtte meningene, går henne hus forbi. Flatland gir oss et tydelig bilde på dynamikken som finnes i et trygt fellesskap, og hvordan det føles å stå utenfor og ikke skjønne språket.

Intrigen som utspiller seg i denne trekanten bærer romanen til endes. Vi befinner oss i koronatiden, noe leseren ikke får sjans å glemme gjennom hele romanen. Om det er noe som trekker ned, så er det dette, for denne smitten er rett og slett kjedelig å lese om (ikke bare her, men alltid)

Det er ikke mye å humre over i Etterklang, verken affærene som Mathilde står for eller den tradisjonelle musikken har humor i seg. Jeg liker måten Helga Flatland forteller på, det blir aldri kjedelig med mye variasjon, spesielt ikke i en så handlingsmettet roman som denne.

Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2022
Sider: 286
Kilde: Leseeksemplar

14 kommentarer:

  1. Denne har jeg snart på Kindle (har ikke fått svar om papirbok-eks, gir opp). Og så har jeg lånt dem på lydbok på Bookbites. Må høres i løpet av mnd. Har så mye bøker på vent nå, og noen skal bli med til Spania neste uke. Men med lydbok og Kindle (kjøpte en i går, fikk et godt tilbud, så da får vi se hvordan jeg vil trives med den).
    Flatlands bøker er ofte slukebøker, så det går vel unna.
    God helg til deg Tine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gøy at du har fått deg en Kindle, og så godt varp du gjorde deg, kanskje jeg skal skifte ut min (har fått en sprekk i den)
      Gled deg til Etterklang, kanskje lydbokversjonen er noe denne gangen :)

      Slett
    2. Takk:) Vi får se. Får ikke bøkene fra Aschehoug inn på den. Vet ikke hva som er feil. Marianne skal hjelpe meg litt senere i dag.. Hvis ikke det funker, må jeg kontakte forlaget i morgen. Har fulgt oppskriften både på Aschehoug og Amazon, men kanskje jeg gjorde noe feil da jeg la inn epost-adressen. Fikk et godt outlet-tilbud-, returvare, pluss 15 % ekstra på Outlet-tilbudet pga en kampanje den dagen. Lucky me:)
      Har ikke hørt på lydboka enda, skal vaske litt snart, og da skal den på. På Christian Eggen og Zeda Witt som leser. Sistnevnte ukjent for meg. Må få gjort unna ting noe her før jeg reiser til uka. Synd, er egentlig fint turvær i dag, men må bare gjøre det jeg må gjøre.
      Skal bare ta en halvtime i sola på terassen med Espen Skjerven først;)
      God søndag på vei hjem Tine:)

      Slett
    3. Heldige dere som har sol, vi har kjørt gjennom sludd og snø over Hardangervidda ned fra Geilo. Gikk en tur på Maurset, før vi kjørte videre, kom nettopp hjem, så nå får jeg se om jeg når målet på 17 km. senere. Lydboken jeg hører er veldig spennende akkurat nå, så jeg kommer meg nok ut.
      Synd med Aschehoug, jeg har lånt vekk Kindelen, ellers skulle jeg sett på det, håper Marianne kan hjelpe :)

      Slett
  2. Til Anita: Slit'an med Kindle,blir spennende å se om du trives med det!
    Til Tine: Ja,denne likte jeg også veldig godt. Koronapandemien plaget ikke meg under lesingen,den var veldig relatert til Andres angst og sånn sett naturlig å ha med.
    Jeg var derimot veldig ambivalent til den noe merkelige slutten og håper du kan fortelle litt om hvordan du tolket den. Virker som det er litt i vinden for tiden og skrive en slutt som "ikke er skrevet stein".

    SvarSlett
    Svar
    1. Er redd jeg syntes at Andres angst var litt karikert, så jeg tok den ikke på alvor. Slutten var åpen ja, men siden jeg ikke har boken her kan jeg ikke flippe tilbake for å nærlese nå i etter tid. Husker jeg tenkte litt "ja ja, greit nok det", da boken var ferdiglest :)

      Slett
    2. Det var synd for det kunne vært interessant å diskutere litt. Jeg syntes den var litt irriterende åpen, for betydde det at Johs fant Andres bil tom oppe med fossen og at det nå stod 2 steiner der i stedet for èn( i følge et av sogene som ble fortalt) at han har tatt livet sitt, ofret seg slik de gjorde i soge, og har han tatt henne med seg? At Johs fant huset til Mathilde åpent og døren stod og slo kan jo tyde på at hun fòr av gårde i hui og hast?
      Flatland har etter mest sannsynlighet blandet inn litt soge her på slutten, jeg får heller se frem til flere omtaler av boken.
      Ha en fin søndag :-)

      Slett
  3. Jeg har likt alle hennes bøker bortsett fra "den moderne familie", så denne gleder jeg meg til å få lest :) god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. God helg Ingun, du har en godbit å glede deg til her :)

      Slett
  4. Veldig bra omtale Tine - snart ferdig med å lytte denne - liker den veldig godt. Har likt alle hennes romaner.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fine ord Randi! Så kjekt at du har lyttet deg gjennom boken, alltid gøy, spesielt på grunn av nynorsk/bokmål fremstillingen. Fortsatt god søndag!

      Slett
    2. God søndag til deg også, nettopp hjem fra søndagsturen i strålende sol. - Fungerte veldig bra med veksling mellom bokmål og nynorsk, god innlesing med begge stemmene.

      Slett
  5. Kleppanrova: Jeg likte En moderne familie veldig godt - ser jeg har gitt den 5 da jeg omtalte den for mange år siden.

    SvarSlett