torsdag 15. januar 2015

Svart daggry av Cilla & Rolf Børjlind

Svart daggry er den tredje boken i serien med Olivia Rønning, Tom Stilton og Mette Olsater. Jeg har lest Springflo som var den første, men at Den tredje stemmen kom ut i fjor, har gått meg hus forbi. Vel, vel, jeg kjørte på med nummer tre, og det gikk helt fint.

Forlaget om boken:
Olivia Rönning har valgt å vende tilbake til politiet og har fått jobb på det lille tettstedet Arild i Skåne. Da det lille samfunnet rammes av mordet på et barn, blir Olivia dradd inn i etterforskningen.

Noen dager senere begås det et nytt drap rett utenfor Stockholm. Dødsfallet har klare paralleller til dødsfallet i Skåne. Rikskrim kobles inn, og Mette Olsäter blir satt på saken. Mistanken rettes mot rasistiske kretser.
Samtidig får den tidligere politimannen Tom Stilton en utklippsbok om det uoppklarte mordet på en tidligere luksusprostituert. Tom ble i sin tid presset ut av etterforskningen, men har aldri klart å glemme den gamle saken.

Da det viser seg at et DNA-spor knytter de to sakene sammen, tar det hele en uventet vending, og Tom Stilton, Mette Olsäter og Olivia Rönning må jobbe sammen for å bekjempe skruppelløse drapsmenn.

Forfatterne har en meget stødig penn, her er det ingenting å henge seg opp i. Jeg lente meg tilbake og lot meg friksjonsløst suge inn i historien. Det var en fryd å kjenne igjen karakterene fra første bok. Selv om jeg skjønte at ting var skjedd i de personlige historiene deres i bok nummer to, så hadde det ingenting å si for lesegleden ved denne boken.

Olivia Rønning er vikar i Skåne. Hun er der nesten mot sin vilje, og mistrives sammen med kollegene sine. Mette Olsater i Stockholmpolitiet har fått konstatert diabetes siden sist, og har tatt av 17 kilo. Mette og Olivia fant tonen da de jobbet sammen i Stockholm. Tom Stilton har vært ute av politiet de siste seks årene, og delvis levd som uteligger. Nå bor han i en hytte og i en husbåt, men er på vei vekk fra rusproblemene sine.

De tre gamle kollegene blir knyttet sammen i profesjonell forstand når det først skjer et drap på en liten jente i Skåne og like etter blir en liten gutt drept i Stockholm. Begge sakene kan spores tilbake til ting som har med nynazister å gjøre, og Olivia får føle dette miljøet tett på kroppen.
Tom Stilton finner en bok med masse avisutklipp fra en gammel sak han har jobbet med, og det skal vise seg at denne gamle saken dras inn i etterforskningen av de nye mordene.

Historien er spennende fra første til siste side, og boken er umulig å legge fra seg. Mot slutten blir det direkte dramatisk, men det er troverdig skrevet. Slutten byr også på en vridning av det forløp vil har fulgt, som gjorde at den føltes overraskende uten å komme helt ut av det blå.
Det er noen "tilfeldigheter" her, og den aller siste avsløringen om Tom ble nesten litt for mye av det gode. De trenger vel en cliffhanger som drar oss over i neste bok, så jeg regner med de hanker seg pent inn igjen der.

Svart daggry er en velskrevet krim, skrevet med flere personer, men stort sett ett handlingsforløp. Her er heller ingen gamle historier å se tilbake på, så det hele foregår temmelig kronologisk. Språket er sånn som det skal være i en krim, kjapt og greit uten de lange stemningsrapportene som ofte senker tempo i en krim. Tema i boken er både hevn og fremmedfrykt, og selv om det er drap på to små barn inne i bildet, så skildres dette så sparsommelig at det ikke er hjerteskjærende å lese.

Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2014
Sider: 415
Kilde: Leseeksemplar

14 kommentarer:

  1. Så digg å oppdage en ny serie med spenningsbøker! Jeg fikk også lyst til å lese bøkene av Börjlind nå. Du fristet meg med denne omtalen. Men jeg må begynne på begynnelsen og lese dem i rett rekkefølge da :)

    SvarSlett
  2. Nyttig omtale, Tine - det er en forfatter jeg ikke har fått med meg. "Går på" Stalker for tiden, og beveger meg i et lite hyggelig miljø - foretrekker krim fra litt "triveligere" miljøer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kepler er hakket røffere i kantene enn dette forfatterparet, selv om det er et ganske uhyggelig miljø i Svart daggry også :) Begynn for all del med begynnelsen for å få med deg alle sammen, men det er ikke nødvendig for å ha glede av denne boken som er nummer tre.

      Slett
    2. He,he - nå sjekket jeg, må jo helst ha lydbøker da - og jeg er visst litt raskt ute, fant den krim-boken i lyd, da jeg skulle reservere, hadde jeg allerede reservert den, og stod som nummer 1 - da skal jeg lese den også om en stund.

      Slett
    3. Sånn kan det gå, vi er så ivrig i tjenesten at det av og til går i ball :)

      Slett
  3. Har lenge tenkt å lese noen av disse, så nå setter jeg meg ned og bestiller fra biblioteket! Har ikke lest krim på en stund, så nå blir det vel flere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg føler meg helt leseforvirret for tiden, når jeg varierer mellom krim, dikt, søtsupperomaner og Amalie Skram - godt med litt av hvert :)

      Slett
  4. Du tøffer deg nå, Åslaug - Og Tine: Det er bare "sunt" å variere slik, jeg tar ofte krim innimellom alt annet - nå har jeg foran meg en 1000siders bok, årets største, det blir å se, bla litt, lese litt hist og pist, for jeg skal ikke saumfare denne - det er vanGogh: Å skrive livet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig! Variasjon er bra, då blir ein ikkje lei!

      Slett
  5. Jeg skal få somlet meg til å lese toern, og deretter denne… Likte jo veldig godt deres første, og fikk stor sans for Tom. .)

    SvarSlett
  6. Jeg har falt litt av krimbølgen i det siste, men denne serien er jo et supert tips hvis jeg skulle kaste meg på igjen. God helg til deg fra meg :)

    SvarSlett
  7. Eg har merka meg denne, ja. Har faktisk ikkje lest noko av dette forfattarparet enno, men reknar med dette er midt i blinken for lesesmaken min. Har Springflo liggjande på vent.

    SvarSlett
  8. Da har jeg endelig fått lyttet denne - linker til din fyldige omtale. Min ble nokså knapp denne gangen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at du tok deg tid til å kommentere, og takk for linking Randi :) Herlig at du likte den, dette er en serie det ser ut som leseren kommer fort inn i, selv om en ikke leser hele serien.

      Slett