mandag 26. januar 2015

Kroppen av Birte Svatun - perfekt for undring og utforsking

Forrige uke tok jeg frem Birte Svatun sin bok Kroppen da jeg skulle ha samlingsstund med 12 barn på 4 og 5 år. Dette viste seg å skulle bli årets første innertier, for denne boken og samlingen(e) gikk rett hjem hos den kresne målgruppen.

Boken begynner med det viktigste, for en 4/5 åring, de elsker å snakke om seg selv som baby. På neste side er babyen blitt 4/5 år, og to stykker er nakne på stranden. Da jeg spurte om de kunne se hvem som er gutt og hvem som er jente, svarte førstemann, "hun med spaden har fletter, så det er en jente", men vi kom raskt inn på det at vi er forskjellige nakne.

Deretter tar boken for seg skjelettet, "innmaten", huden og musklene, før vi gikk over på de vanlige sanseorganene. Etter et artig kapittel om hår, tar de siste kapitlene for seg følelser, hva som skjer når vi blir syke og hva vi trenger for å leve.

Det siste kapitlet er om døden. Dette er nedtonet og overlater til gruppen å bestemme hvor mye som skal sies. Helt til slutt finner vi et knippe med sangleker hvor vi kan bruke kroppen vår.

Boken er delt inn i kapitler for hvert tema, og under noen av temaene er det en elefant som kommer med fakta. Disse elefantene ble ungene veldig glade i, og var like spent på hva hver ny elefant skulle si. Vi finner også nøkkelhull på enkelte sider, og dette var enda gøyere, for det står Prøv selv! og vi fikk en liten oppgave. De fleste kunne løses der og da, så vi har dunket på pannen for å kjenne hvor hardt skjelettet er, tatt håndback på hverandre, vi har dradd i huden og lyttet til hjertet. Den samlingen vi leste om øyne avsluttet vi med å leke blindebukk, og da vi leste om nese og luktesans ga vi hverandre nesekos og planla å bake skillingsboller på fredag (noe vi gjorde)

Boken har en lavmælt tone, uten oppramsing av fakta. Den legger opp til at vi kan fundere og filosofere rundt de forskjellige temaene, noe som selvfølgelig bidro til at vi brukte mye lenger tid på å komme gjennom boken. Jeg hadde trodd at jeg kom til å bruke to samlinger på denne boken, men det ser ut til at vi bruker syv. Da jeg i dag spurte om de hadde lyst å gjøre noe annet, eller de ville lese i Kroppen, var alle enige om at de ville lære mer om kroppen.

Siden som resulterte i at vi bakte boller på fredag
Vi studerte drøvelen til hverandre og talte tennene
Bare så du vet det: rompemuskelen er den største muskelen i kroppen! (Det har elefanten sagt)
Små barn er veldig fascinert av kroppen sin, og er sin egen største fan. Det er artig for oss voksne og finne ut hva de vet og hva vi trodde de viste, som de faktisk ikke vet. Boken passer for høytlesing for mange barn og for koselesing for få barn. Husk å ta deg tid til undring underveis, vi voksne har en tendens til å haste avgårde, gjør du det med denne boken, går du glipp av mye.

Jeg har skrevet om Birte Svatun sine bøker før: 


Forlag: Schibsted
Utgitt: 2005
Illustratør: Muriel Sandberg
Kilde: leseeksemplar

5 kommentarer:

  1. Tøft! Bøker som skaper samtale og engasjement hos ungene er så bra. Å prøve ut det man leser er en genial måte å lære på. Skjønner godt at du liker bøkene til Svatun.
    Håper jeg blir bestemor snart så jeg kan lese barnebøker igjen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bestemor du som bare er 22? :) Jeg digger bøkene til Birte Svatun. De åpner opp for de gode samtalene, som fører oss ut på ukjente stier hver gang.

      Slett
    2. 22 x 2 + alderstillegg :)
      Jeg spår at vi blir bestemødre samtidig om ca fem år :)

      Slett
  2. Årh, den hørtes fin ut, og den skal jammen bringes inn i dette hus! Ikke sikkert ungene mine kommer til å like den, men jeg er sikker på at jeg gjør det!
    Ha en glad dag!

    SvarSlett
  3. Den boka høres bra ut. Yngste passer akkurat i aldersgruppen her og hun elsker å prate om alt og ingenting. Boktipset noteres herved bak øret :)

    Skjønner ikke at du rekker over så mange bøker. Er så imponert over leseoversikten din. Lykke til med videre lesing - spesielt fagbøker :))

    SvarSlett