søndag 11. januar 2015

En liten smakebit og stemningsrapport fra lørdagen

Gårsdagen ble viet til lesing og hjemmekos. Jeg hadde mye spennende på gang, både poesi fra 2015 og 1900-talls romaner. I går leste jeg begge deler, og fikk begynt på en fersk svensk krim også før jeg tok kvelden.


Vil du ha flere smakebiter må du ta turen innom Astrid Terese på bloggen Betraktninger i dag, for det er hun som er vikar for Mari. Go`søndag!

Bordet mitt i går. Vinden lekte med alt som var løst ute, og jeg holdt meg foran peisen
Boken du skal få en smakebit fra er ikke med på bildet, men siden det er mange svensker her inne tenkte jeg at en svensk krim som kom ut på norsk i 2015 må være midt i blinken.
Er det noen som har lest den?

Dette er tredje bok i en serie. Jeg leste den første Springflo, men andreboken Den tredje stemmen, gikk meg hus forbi.

De første 100 sidene forsvant sent lørdag og tidlig søndag, og det guffne været gjør at jeg helt sikkert leser resten av boken i dag.
Her skal dere få en smakebit, når Olivia er på vei hjem til hybelen sin:

Da hun nærmet seg porten til det store steinhuset, stanset hun brått. Hun hdde sett et flakkende lys i hagen. Det kunne ikke være den faste belysningen, lyset beveget seg og var ved vinduet på gjestehuset hennes. Hun la sykkelen ned foran hekken og smøg seg fram til de kraftige portstolpene. Da hun tittet fram, så hun en mørk mannsskikkelse som sto foran vinduet og så inn. Roland Blomqvist er løslatt, for det gjennom hodet hennes, og plutselig ble hun rasende. Hun spurtet inn gjennom porten mot gjestehuset. 
  - Hva faen driver du med?

Har du like fælt vær som meg, så håper jeg 
du nyter det :)

21 kommentarer:

  1. Jag har inte läst något av dessa författare, men de finns på läslistan. Tack för smakebiten och ha en fin söndag!

    SvarSlett
  2. Tusen takk for at du tok Alias Grace med på bildet for da kom jeg på at den må jeg jo ta fatt på igjen. Har ikke lest noen av de andre bøkene du har på bildet,, men Mingvasevann er på vei og så lurer jeg på å kjøpe noen bøker av Amalie Skram. Jeg har bare lest Hellemyrsfolket når jeg gikk på videregående så det er vel på tide å få lest noen flere etter hvert. Ha en fin søndag i blåsten, Tine og kos deg med lesingen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Amalie Skram er helt suveren, jeg tror du kommer til å bli overrasket over hvor sterkt det er det hun skriver. Gru-gleder meg til å ta fatt på Alias Grace, mitt forrige møte med forfatteren var ikke spesielt vellykket :)

      Slett
  3. Jag har första delen i serien stående oläst, det verkar vara böcker som passar mig :)

    SvarSlett
  4. Ja den har jag verkligen tänkt läsa, blev en bra påminnelse

    SvarSlett
  5. Et bilde som beskriver HYGGE og HELG helt perfekt :) Og så ble glad for at du leser Norwegian Wood. Også litt skummelt. For tenk om ... tenk om du ikke liker boka i det hele tatt
    Håper mye av søndagen din blir som vist på bildet også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har hørt første cd`en Marianne, og liker det jeg hører. Er lettet hver gang jeg kan lese Murakami og det ikke er "snålt". Gleder meg til fortsettelsen. Søndagen blir som lørdagen, så her er det lading av batterier for alle penga :)

      Slett
  6. Jeg har en bok av Börjlind liggen i "krimhaugen" min. Jeg har hatt lyst til å begynne på den, men hr det nevrotiske trekket at jeg må begynne på den første boken i en serie. Så det har ikke blitt noe med meg enda :-)
    Det var et koselig bilde du har i innlegget,, både bøker og strikking hører med til mine sysler en stormfull kveld. Det er bare så dumt at det ikke går å gjøre det samtidig :-) (Ja, jeg vet jeg kan høre lydbok, men det er ikke helt det samme :-))
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Strikketøyet er ene og alene til ære for Norwegian Wood, strikking og lydbok hører sammen i min verden. Jeg anbefaler denne serien, så skaff deg Springflo og sett i gang. Jeg har kommet til side 190 nå, og er helt oppslukt. God søndag til deg også Astrid Terese :)

      Slett
  7. Har läst en bok av de här författarna och tyckte om den så kanske vore det dags att läsa mer av dem. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  8. Flott smakebit! Og her nord fikk vi bare en liten bit av stormen Nina - heldigvis. For med sterk kuling og flere minusgrader var det jammen mer enn nok jobb å holde fyr i ovnen ;) Ønsker deg en fin - og litt mindre stormende - søndag :)

    SvarSlett
  9. Jeg har vurdert å lese Børjlind, og smakebiten din gjør at jeg nok må låne denne på biblioteket snart. Her går det mye i TV-titting, da skisport er artig å følge. Leser litt innimellom, men ikke i så stor grad som du gjør! Flott, stille vintervær i dag, og en fin tur ute sammen med et par nabodamer gjorde godt. Håper du får en fin dag!

    SvarSlett
  10. Nej jag har inte läst något av detta författarpar men är nyfiken på deras böcker :) Tack för smakbiten och trevlig söndag :)

    SvarSlett
  11. Den här boken har jag läst och tyckte den var riktigt bra!

    SvarSlett
  12. For et herlig bilde.:) Sprinflo har jeg lest og likt, og den tredje stemmen ligger fortsatt i ventebunken min. Må få lest den først før je leser denne siste… Skjønner ikke hvorfor den har ventet så lenge, men jag har vel hatt krimtørke i høst..og så er omslaget stygt og brunt, kanskje derfor..? Hm.. Amlaie Skram er bare toppers, henne leste jeg det meste av i mine yngre år (rundt 20-årsalderen), og er nok en av mine viktigste litterære opplevelser.. Jeg satser på å lese unna de som står i hylla fremover fremfor nye.. (men du vet, såå enkelt er det ikke.. har allerede bedt om å få den siste av Silvia Avallone og den er på vei til meg i posten , jaja) Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  13. Tack för smakbiten! Den här serien har jag länge tänkt börja läsa men det kommer hela tiden andra böcker emellan. Nu har jag i alla fall satt upp författarna i en läsutmaning, Boktolvan, så kanske första boken blir läst i år. ;)

    SvarSlett
  14. Tack för smakbiten. Jag har inte läst den här serien men är sugen på att prova. Lyssnade på dem på Svenska deckarfestivalen i höstas.

    SvarSlett
  15. Takk for smakebiten. Jeg har lest lite svensk krim, men har notert meg noen forfattere så får jeg ta det derifra. Her har snøen lavet ned i helgen, så her har det blitt både aking og skigåing, og selvfølgelig også snømåking. Blitt lite tid til lesing

    SvarSlett
  16. Den boken har jeg ikke hørt noe om og ikke lest noe om, men jeg ser at det er en på T-banen som leser den :)

    Håper vinden har stilnet av i Bergen, kjedelig når det blåser voldsomt, er selv fra Nord-Vestlandet og der blåste det veldig før. Så når jeg våknet av at senga rista, da visste jeg det ville bli en tøff dag, sånn er det ikke her på Østlandet heldigvis :)

    SvarSlett
  17. Känner inte till författarparets böcker. Tack för smakebit.

    SvarSlett
  18. Har läst första boken i den här serien och tyckte den var jättebra!

    SvarSlett