torsdag 11. februar 2021

Lyden av to hender av Sunniva Relling Berg

Sunniva Relling Berg debuterte som forfatter i 2011, og har siden da gitt ut tre ungdomsromaner. Lyden av to hender er hennes første roman for voksne, en roman som fengslet meg med sin tematikk og ikke minst, flotte skrivemåte.

Forlaget om handlingen:
Lotte satsar alt på å bli ein dyktig konsertpianist. Men ho blir ikkje vald som solist til vårkonserten i Wien, og verda hennar fell i grus. Midt i semesteret reiser ho heim til Noreg for å søke råd hos den gamle pianolæraren sin. Jákob var helten til Lotte då ho vaks opp, ein som stilte opp då hennar eigen far var opptatt med alt anna. Men det er noko som ikkje stemmer.

Kvifor ville Jákob gi opp karrieren som konsertpianist for å bli pianolærar i Noreg? Kva var det som skjedde i Ungarn, som gjorde at han måtte flykte tidleg i tjueåra?

Forlag: Samlaget
Utgitt: 2021
Sider: 338
Kilde: Leseeksemplar

Historien starter med Lotte i Wien, når hun for første gang tar med seg Christoffer hjem til leiligheten sin, og de to forsøker å bli kjent med hverandre. Hun går på Universitet for musikk og komposisjon, følger undervisningen til den strenge professor Mittermeier, og er veldig dedikert til spillingen sin, mens Christoffer famler litt mellom studiene sine.

Så skjer det som ikke skulle skje, det er kollegaen Si Yun som får spille på vårkonserten, og alt går i ball for Lotte. Hun reiser hjem og begynner å finne informasjon til en oppgave hun vil skrive om Jàkob Lakatos, spillelæreren hennes i barndommen, som hun fremdeles har et uavklart forhold til. 

Handlingen har hatt en nerve helt fra starten, men det er når Lakatos` historie begynner å bli tydelig at intrigene bygges opp. Sakte men sikkert avdekker Lotte det som har skjedd i Lakatos` liv før han havnet i Norge og ble pianolærer. Historien starter i Ungarn på 80-tallet, og inviterer leseren inn i et miljø av sårbare mennesker som blir holdt hardt nede.

Lotte har hatt en oppvekst med en fraværende far og en mor, som døde tidlig i en bilulykke. Hun har flyktet til spillelæreren, og blitt der lengre enn normalt er. Minnene fra oppveksten viser farens mange kjærester, og fra dagbøkene sine leser hun nå frem de gamle, vonde følelsene fra den gang.

Dette var en herlig bok å lese, jeg likte spesielt det som hadde med musikken å gjøre, men tematikken rundt Retinitis Pigmentosa  var også veldig godt skildret. Lyden av to hender er spennende, jeg får lyst å nevne ordet psykologisk thriller, kanskje det var utilsiktet fra Sunniva Relling Bergs side, men her er det mange frempek som holdt meg på pinebenken, så benevnelsen er på sin plass.

Boken er skrevet på et nynorsk som er lett å lese, også for oss som bare unntaksvis leser nynorsk. Handlingen var lett å følge, med både Lotte og Jàkob som fortellerstemmer. Den historiske bakgrunnen fra Ungarn viste god innsikt, så også skildringene av øyesykdommen, som blir nesten som en egen karakter i handlingen.

Anbefales!

6 kommentarer:

  1. Spennende! Enda en ny forfatter for meg. Du leser så mye ny litteratur. Bøker og forfattere jeg ikke har hørt om.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har stort sett avviklet disse mailinglistene jeg har stått på, hvor forlag sender meg det de vil, men noe henger igjen. Prøver å få lest disse bøkene, ser på det som skjebnen som påvirker hva jeg leser. Dette ble en innertier :)

      Slett
    2. Romaner med psykologisk thriller feeling er så mye bedre enn å lese en bok markedsført som psykologisk thriller, men som "kun" er en roman.

      Spent på hvor lesingen tar deg videre. Jeg leser også Lang lang rekke :)

      Slett
    3. Helt enig, de gangene jeg opplever den psykologiske thrillerfølelsen uten at det er flagget, fryder jeg meg :)
      Så gøy at vi leser den samme boken, sant den er bra?

      Slett
  2. Denne har jeg planlagt å lese. Det er noe "kjent" med forfatteren, lurer på om foreldrene/besteforeldrene kunne ha vært venner av mine foreldre. Ble i alle fall nysgjerrig på den etter omtale din.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har noe å glede deg til her Åslaug, også finner du gjerne ut av det lille familiemysteriet også :)

      Slett