lørdag 27. februar 2021

Dette blir mellom oss - en ungdomsbok av Alexander Kielland Krag

Bokbloggerprisen 2020 har tre kategorier, Årets roman, Åpen klasse og Ungdomsroman. I sistnevnte kategori, har Alexander Kielland Krag kapret seg en plass. Av de ni bøkene på kortlisten var Det blir mellom oss, en av tre bøker jeg ikke hadde lest. Boken var ledig på biblioteket, og ble lest på en kort ettermiddag.

Forlaget om handlingen:
Felix er søtten år og begynner på ny skole. Der treffer han Nicolai og blir hodestups forelsket. Men hvordan skal Felix kunne vite om Nicolai føler det samme?

Vi følger Felix gjennom noen intense måneder hvor han veksler mellom lykkerus i det ene øyeblikket, og lammende usikkerhet i det neste. En blikkveksling som varer litt for lenge, et smil i en korridor, en melding skrevet over nettet – det må vel bety noe?

Dette blir mellom oss er en roman om den første store forelskelsen. Men det er også en historie om vennskap, om å komme ut av skapet og om å finne sin plass i livet.

Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2020
Sider: 224
Kilde: Lånt på biblioteket

Jeg har lest mange ungdomsbøker etter jeg selv ble en dame i min beste alder. Veldig ofte sitter jeg igjen med følelsen av at historien like godt kunne vært skrevet for et voksent publikum. 

Sånn var det ikke denne gangen. Mens jeg leste, og også etterpå, følte jeg at jeg tittet inn i noe privat, noe som jeg ikke hadde noe med, så min naturlige reaksjon var å ville snu meg vekk, av respekt for ungdommene. Når det er sagt, Alexander Kielland Krags bok kunne med fordel vært pensum på videregående, for skildringene av de vare følelsene som ligger og forstyrrer, før de blir til tanker, er nydelig lesning.

Flere av karakterene er gode forbilder for hvordan en med hell utvikler en relasjon, i stedet for å trampe rundt i et menneskes hjerte som en elefant. Felix har opplevd vonde ting før, og de har nettopp flyttet fra Stavanger til Oslo, hvor han må finne seg til rette i ny klasse. Vi hører ikke mer om hva dette går i, men det er tydelig at Felix har blitt en erfaring rikere.

Han blir tatt godt i mot, han får to kamerater nesten med en gang, og når han etter en stund åpner seg for Max og Philip, reagerer de naturlig nok forskjellig, men ikke klanderverdig. Felix selv tenker at nå som de vet, så er han homo utenfor seg selv, og undrer seg over hva det betyr, om det forplikter? 

Hovedpersonen vår har også en mor som hele tiden, sier og gjør de rette tingene, hadde alle hatt en mor som henne. Når Felix har fått høre at Nicolais far nylig har dødd, forteller han dette til sin mor, og tankene han gjør seg etter hun har svart, er veldig fine:

Mamma sier at jeg må tenke på sorg som en unntakstilstand. Det er ikke rasjonelt, sier hun, man kontrollerer ikke alt man sier og gjør.
        Da jeg har kommet opp på rommet mitt og leser i en bok som minner meg om deg, tenker jeg at hun får sorg til å høres helt likt ut som forelskelse, som at de to er akkurat det samme.

Denne historien er mollstemt og rolig å lese. Her er ingen fattigdom, mishandling, mobbing eller skam, men bare noen gutter som gjennom undring, refleksjon og motet til å være åpen, finner ut av sin egen seksualitet. 

Alexander Kielland Krags roman minner om poesi. Sidene er fylt med like mye tankerom som setninger, og teksten er preget av mangelen på adjektiver og store ord. Den er lettlest, og i mine øyne en historie som kan bidra til gode veivalg for leseren.

I tillegg til Bokbloggerprisen, er Dette blir mellom oss nominert til
Gratulerer!


Elida har vært så grei å låne vekk det flotte bildet hun har laget, som viser de nominerte til Bokbloggerprisen 2020. Er du på jakt etter godt lesestoff, kan du trygt velge fra denne oversikten ☺



5 kommentarer:

  1. Det er fint med ungdomsbøker hvor ikke alt er trist også.

    Jeg har falt helt av Bokbloggerprisen. Leser ikke nok nytt og norsk. Men alltid spennende å se hvem som vinner.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig, mennesker kan ha sine utfordringer selv om de lever et "vellykket" liv, og har alle forutsetninger for å være lykkelig. Denne romanen viser jo også at det er opp til alle sammen å være gode medmennesker, da blir verden et bedre sted å være :)

      Slett
  2. Denne har jeg ikke lest, så den er vel aktuell for lesing i forbindelse med Bokbloggerprisen. Virker som en bra bok.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg leste skrekkelig få nye ungdomsbøker i fjor, siden jeg ikke hadde fokus på Bokbloggerprisen. Får prøve å gjøre noe med det i år, men tips om gode ungdomsbøker havner ikke like lett foran øynene mine, som krim og voksenromaner :)

      Slett