søndag 27. september 2015

Fotturar i Norge - kortprosa av Gaute M. Sortland

Fotturar i Norge var en "snakkis" på bokbloggtreffet, og etter å ha lest flere spennende bloggomtaler om boken, var det ingen vei utenom.

Forlaget om boken:
Gaute M. Sortlands nye kortprosasamling kretsar om kvardagen i alle fasettar, frå små, daglegdagse glimt til meir dramatiske hendingar av livsendrande karakter. Det handlar om einsemd og kjærleik, og familie, barn og om nye møte. Tekstane spenner frå små dikt via lengre anekdotar og forteljingar og til kartlegging av heile livsløp. Felles for alle tekstane er den gjenkjennelege vekslinga mellom melankoli og humor som pregar forfattarskapen hans.

Forlag: Samlaget
Utgitt: 2015
Sider: 93
Kilde: Lånt på biblioteket


Denne lille boken på knappe hundre sider inneholder et knippe fortellinger, på alt fra en halv til fire-fem sider. Tekstene handler ikke så mye om å gå på tur som tittelen kanskje hentyder, for Fotturar i Norge er ikke det det ser ut til å være. Hovedperson eller jeg-stemme er ny i hver fortelling, og Fotturar i Norge kan være en person, en hjemmelaget snaps, en klump leire, en sneglegift eller en lærer i den videregående skolen.

Først undret jeg meg, så begynte det å rykke litt i munnvikene, og etter noen få noveller begynte jeg og fryde meg over det jeg leste. Tekstene føles ikke oppkonstruert på noe vis, selv om en del av scenarioene er ganske spesielle. Hver tekst forteller sin egen historie, noen er overveldende mens andre er uventet alvorlige.

Fotturar i Norge er en bok med karakter, en som skiller seg ut med sin fremførelse. Den er skrevet i en vakkert språk, og er givende å lese. Anbefales gjerne videre, og er en klar kandidat til bokbloggprisen 2015.

Andre bokbloggere om boken: Artemisia, Moshonista og Groskro

14 kommentarer:

  1. Høres ut som en god leseopplevelse dette.

    SvarSlett
  2. Takk for link og at du også likte boka, denne lille rare boka, Tine.:) Ha en fin søndag.

    SvarSlett
  3. Har sett at denne har blitt "snakket" om, og det gjør en jo litt nysgjerrig. Likevel er jeg høyst usikker på om jeg kommer til å prioritere å lese denne, siden jeg ikke skal lese så veldig mye norske 2015 bøker nå fremover så må det knallhard prioritering til! Ha en fin søndagkveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du allerede bestemt deg for bøkene du skal nominere for i år? Denne lille saken her pløyer du fort igjennom, og jeg lover deg både humring og fliring :)

      Slett
    2. Å,nei! Det har jeg ikke men jeg har lest et par og 30 bøker nå og med de som er på listen allerede så blir det sikkert litt over 40 bøker lest og det tenker jeg er nok til å ha noe å velge mellom.

      Slett
  4. Jeg har en STOR haug bøker som venter, men lar meg friste til å henge denne på lista mi. Men etter jul! Ha en fin søndags ettermiddag. Her fikk vi en nydelig dag igjen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Regner med du også skal nominere til bokbloggerprisen 2015, så da må du ikke drøye for lenge etter jul da :)

      Slett
  5. Juhuuu! Denne boka fortjener mange leser!

    SvarSlett
  6. JIPPI!!!

    Så bra du likte den Tine, den er fin og bra, på en rar måte! :) Og jeg sier som Ingalill, den fortjener mange lesere! Takk for link!

    SvarSlett
  7. Leser boka nå. Fornøyelig :-) Definitivt en god kandidat!

    SvarSlett
    Svar
    1. Og nå i ettertid ser jeg, at boka vokser på meg. Spesielt her jeg sitter i Canada og kjenner på at jeg er skikkelig stolt av å være nordmann. Fotturar er som mange små stykker Norge - rett og slett Freia Melkesjokolade på stereoider ;) Jo dette er bra, og kreativt originalt!

      Slett
    2. Så kjekt å høre, og å høre fra deg fra selveste Canada. Kjenner også litt på at boken har det lille ekstra som gjør den spesiell :)

      Slett
  8. Denne var jo litt "uskyldig" og søt - har nettopp "lest gjennom" den. Når jeg sier "søt", mener jeg ikke uten alvor - for det var mye her man kunne ta på alvor.

    SvarSlett
  9. Jeg var litt skeptisk til å begynne med, for fotturer er jeg ikke så ivrig på. Likevel ga jeg nå boken en sjanse, det kommer jeg aldri til å angre på. For en herlig samling, godt skrevet og med tekster som får en til å sette pris på de hverdagslige tingene i livet.

    SvarSlett