mandag 7. september 2015

Løgnen av Yrsa Sigurdardottir - hørt på lydbok

Den eneste andre boken jeg kjenner til av Yrsa Sigurdadottir er De uønskede. Denne har jeg også hørt på lydbok og det funket så bra, at jeg gledet meg storveis til å starte på Løgnen.

Forlagets presentasjon:
Et helikopter er på vei for å hente fire mennesker som er værfaste på et fyr. Når de nærmer seg fyret ser de en kvinne sitte bøyd over en såret mann. Hun har en kniv i hånden, hun kikker opp mot helikopteret og hun skriker...

Gradvis avdekker forfatteren sannheten om hva som skjedde ute på fyret, samtidig som hun reflekterer over når man skal la noen leve, og når det er best å la et menneske man er glad i, dø.



Denne historien er tredelt. Alt foregår i nåtid, men i første halvdel av boken, er det tre helt separate handlinger.
Helgi er en fotograf som har blitt med tre andre ut på et skjær, hvor de skal utføre noe vedlikehold på et fyr. Vi blir bare overfladisk kjent med karakterene, for det er hendelsene på skjæret det fokuseres på. Oppholdet blir veldig nervepirrende og ettersom de blir sittende værfast, får de utfordringer både med forsyninger og hverandre.

Samtidig blir vi kjent med Nina. Hun er politi, men har blitt forvist til rydding i kjelleren etter hun tok affære i en internsak. Mannen hennes ligger i koma etter et mislykket selvmordforsøk, og mens hun ser gjennom gamle saker i kjelleren, dukker det opp en sak hvor mannen som barn var vitne.
Her er det også veldig spennende. Forfatteren har en unik evne til å skape skyggefulle landskap, og spesielt det som handler om garasjen hennes, ga meg frysninger nedover ryggen.

Den tredje handlingstråden beskriver familien som nettopp kom hjem fra ferie i USA. De hadde byttet hus med en amerikansk familie, men når de kommer hjem finner de mange tegn i huset på at ikke alt er som det skal. Katten er utmagret, de finner ikke nøklene til hytta og lampene rundt huset er alle knust. Også denne delen er preget av den gåtefulle stilen fra tidligere i boken. Her er noen forviklinger, men dramatikk og spenning er fremdeles den rådende stemningen.

Når bøker er oppdelt på denne måten, pleier jeg å like en handlingstråd bedre enn de andre, men denne gangen syntes jeg alle tre var like spennende å følge. Forfatteren bygger opp en intrige uten sidestykke, og når sammenhengen mellom de tre historiene avsløres, så kommer det som en overraskelse.

Gisken Armand har gjort en god jobb med innlesingen. Hun leser i passe tempo, men har etter min smak litt mye tonefall. (Spesielt den late guttungen i familien som har vært i USA høres ut som en narkoman)

Alt i alt likte jeg denne thrilleren veldig godt. Sigurdardottir er en mester på stemninger, og handlingen var bygget opp på en sånn måte at jeg hele tiden ville vite mer om hva det egentlig er som skjer. Anbefales på det varmeste!

Utgitt: høsten 2015
Lyttetid: 11 timer og 13 min.
Kilde: Lytteeksemplar

11 kommentarer:

  1. Så spennende. Har ikke lest noe av Sigurdardottir enda, men mannen min er stor fan. Så de står allerede på vent i bokhylla. Blir litt ujevnt med bloggingen om dagen. Hodet er ganske fullt av alt som skal læres i den nye jobben, men det blir nok mere og jevnere blogging etterhvert :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror du må høre litt på mannen din, han har god smak i grøsselig litteratur. Likte denne siste minst like godt som den forrige. Lykke til med innkjøring i jobben, regner med det går seg til, og bøkene får mer oppmerksomhet utover vinteren :)

      Slett
  2. Jeg har lest alle bøkene hennes. Digger alle sammen. Denne dama kan grøss..... Nesten alltid mørkt, regn, vind og tåke når hun beskriver omgivelsene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Og denne gangen har hun slengt på et klaustrofobisk scenario også.

      Slett
    2. Jeg elske Yrsa bøkene og har nærmest lest alle. Min favoritt er "Jeg vet hvem du er" og den som graver en grav. :)

      Slett
    3. Krim fra Island er noe helt for seg selv, og Yrsa er den råeste av dem alle. Skal sjekke om jeg har lest de du nevner, og evt. hive meg over dem :)

      Slett
  3. Har likt det jeg har lest av henne, så da må jeg nok lese denne en dag også.. :) Ha en fin dag i morgen.:) (natta nå)

    SvarSlett
  4. Lenge siden jeg har lest noe av denne forfatteren og hun har levert bøker av forskjellig kvalitet, har jeg merket ...

    SvarSlett
    Svar
    1. Har bestilt "Jeg vet hvem du er" som blir min tredje bok av henne. De to første har jeg likt veldig godt :)

      Slett
  5. Kjekk omtale - nå begynner jeg med denne, er akkurat ferdig med Havboka, så dette blir litt variasjon

    SvarSlett