tirsdag 1. september 2015

Oppsummering for lesemåneden august 2015

Det er med frydefull iver en ihuga leser går bokhøsten i møte. Denne måneden har jeg lest flere romaner og krim som kommer ut i høst, og har vært heldig med de fleste valgene mine.
Det ble litt mye denne måneden også gitt, vanskelig å tøyle seg når så mange forfattere slipper nye bøker. Halvparten er norske mannlige forfattere  ser det ut til, hvordan har det gått til? Ni av bøkene kan nomineres til Bokbloggerprisen!
Omtale av de to siste bøkene på listen, kommer denne uken, men terningkastet røper jo hva jeg synes om dem.

Dette har jeg lest i august:
  1. Julian Barnes - Fornemmelsen for slutten - 5
  2. Knut A. Braa - Solefall - 4
  3. Jan Boris Steine - Nådegiveren - 4
  4. Helen Macdonald - H for hauk - 4
  5. Betty Smith - Det vokser et tre i Brooklyn - 6
  6. Andy Jones - Sammen - 3
  7. Jesper Stein - Uro - 4
  8. Simon Stranger - Det som en gang var jord - 6
  9. Ian McEwan - Barneloven - 5
  10. Michel Houellebecq - Underkastelse - 5
  11. Gard Sveen - Helvete åpent - 5
  12. Frode Granhus - Kistemakeren - 5
  13. Birger Emanuelsen - Historien om et godt menneske - 6
  14. Ingeborg Dybvig - Forfulgt i London - 5 - barnebok
  15. Jo Nesbø - Mere blod - 5
  16. Frode Eie Larsen - Englefjær - 5
  17. Harper Lee - Sett ut en vaktpost - 5
Har vi lest noen av de samme bøkene?

10 kommentarer:

  1. Du har rukket mye ser jeg, 17 bøker er da veldig bra! Har lest 6 av dine, og vi er enige om de fleste men uenig når det gjelder et par av dem. "Barneloven" skal være på vei til meg mens Harper Lee sin tenkte jeg å kjøpe senere denne måneden, ser at du likte den, spent på omtalen din. Mye å glede seg til fremover for oss bokelskere. Ønsker deg en fin lesemåned i september, Tine.

    SvarSlett
  2. Utrolig mange bøker du får lest! Jeg har lest bare tre av de nye, + Det vokser et tre i Brooklyn, som jeg las for mange år siden. Men enig med deg i at det er mye spennende som kommer ut nå, så september blir nok en travel måned!

    SvarSlett
  3. Jeg leste bare 10 bøker i august og ennå ikke fornøyd. Får håpe jeg får lest mer i september. Den eneste boka jeg har lest på din liste er Uro av Jesper Stein. Du har gitt mange femmere i august ser jeg så det virker som du har kost deg:) Kos deg med nok en ny lesemåned:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ble mange femmere heldigvis. Sånn blir det når jeg koser meg med historien og det ikke er noe å "ta" forfatteren på :)

      Slett
  4. Ingen match, men slik er det jo. Gleder meg til å se hva du synes om "Sett ut en vaktpost" Det har blitt litt få bøker for meg denne mnd. men mye annet spennende har jeg gjort. Skolen har startet opp og den suger, særlig når jeg har fått fag jeg aldri har undervist i før. Men det går seg til....

    SvarSlett
  5. Har bare lest Granhus og Nesbø av disse, men skal lese flere av de du har der… Må si jøss igjen, som du leser.. Selv har jeg lest 9 i august, men tre var veldig tykke da… Ha en fin lesemåned Tine.:)

    SvarSlett
  6. For en flott oppsummering! Jøje meg, 17 bøker..det kan jeg visst bare drømme om å lese iløpet av en mnd. Er godt fornøyd med mine fire :) Håper september blir like bra for både deg og meg :)

    SvarSlett
  7. Har kun lest Uro og Mere blod av disse. Har lest mye i det siste. Bla Løgnen av Yrsa Sigurdardottir, Sovende hunder av Roar Ræstad og Millennium 4. Nå leser jeg Mons Kallentoft og boka Til jord skal du bli

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har hørt ferdig Løgnen i dag, skikkelig skummel og en flott oppbygging. Har også Millennium 4 på lur på iPhonen, så den blir neste lydbok ut. Til jord skal du bli hadde jeg tenkt å hoppe over, har lest det meste av forfatteren, men likte den første serien hans bedre enn den siste han har skrevet. Spørs om jeg klarer å holde meg vekke....

      Slett
    2. Jeg er ferdig med Mons Kallentoft nå. Synes han skriver godt. Skildrer tankene til hver person slik at vi blir godt kjent med personene. Kjenner meg godt igjen i hva noen av dem føler og tenker.

      Slett