lørdag 26. september 2015

Kledd naken av Agnes Lovise Matre - en vanvittig creepy thriller

Aller først må jeg tilkjennegi at denne boken er litt spesiell for meg. For et år siden ble jeg spurt av forfatteren om jeg ville være testleser på førsteutkastet, noe jeg sa ja til. Derfor var det med stor interesse jeg denne uken tok fatt på det ferdige produktet, vel vitende om hvor bra boken er.

Fra bakpå boken:
I det lille og idylliske bygdesamfunnet Øystese i Hardanger tar alle vare på hverandre, men hva skjer den dagen idyllen sprekker, og en av deres egne gjør det utenkelige? Etter en fuktig fest på en dans i bygda blir Iselin brutalt voldtatt av en nær venn av familien. De tette båndene i det lille bygdesamfunnet, og skammen over at hun har satt seg selv i en situasjon der han kunne forgripe seg, gjør at hun velger å holde overgrepet for seg selv. Et valg som får fatale konsekvenser når ryktene i bygda begynner å svirre, og gjerningsmannen blir mer og mer truende. Iselin er svært preget av overgrepet, og det blir ikke bedre av at overgriperen til enhver tid lusker rundt henne og familien hennes. 

Kledd naken er en av de mest creepye historiene jeg har lest på lenge. Den kryper under huden på deg, noe som gjør den umulig å legge vekk. Ja, det er kvalmende og du bør regne med å bli eitrande forbanna når du leser, men det er ikke på grunn av ekle beskrivelser av blod og gørr, men de faktiske hendelsene.

Handlingsforløpet byr på overraskende vendinger så det føles aldri forutsigbart å lese. Det som gjerne kan oppfattes som klisjèer, er kun skildringene av bygda, og den overveldende naturen de lever i. Men, samtidig er det akkurat disse tingene som gjør hele historien. "Bygdedyret" er glimrende beskrevet, med sladring, rykter og baksnakking, selv på tvers av etatene i kommunen. Samtidig som Øystese beskrives som "morellykke" og høy idyll-faktor, greier hun med små ord å gi innbyggerne verdighet ved å beskrive moderne hus med lameller, Nespressomaskin og rekkverk av glass. Denne kontrasten dukker opp ved flere anledninger og bidrar til at leseren hele tiden får et drypp av noe uventet.

Det var veldig lett å se seg selv i Iselin sine sko, både foranledningen for voldtekten, og reaksjonen hennes etterpå. Beskrivelsene av terroren hun lever under, etter voldtekten, og angsten som følger i kjølvannet av den, er "spott on".

Tematikken i denne romanen er viktig og absolutt aktuell. Kontrastene mellom de idylliske omgivelsene og de fryktelige hendelsene gjør dette til en historie å bli mørkredd av. Anbefales som du sikkert skjønner på det aller varmeste!

(Første gangen  jeg leste boken satt jeg ved pc`en og leste konsentrert med penn og papir ved min side. Når jeg nå leste den ferdige boken satt jeg ytterst på stolen, og selv om jeg viste hva som kom til å skje var det en intens opplevelse. Det er ingenting å utsette på romanen, og siden leseopplevelsen var kriminelt god er det ingen vei utenom terningkast seks på denne. Jeg vil til slutt nevne at jeg ikke kjenner forfatteren personlig, og jeg ville pga. min medvirkning frabedt meg å blogge om den, hadde det ikke vært for at den er så utrolig bra. Tusen takk Agnes, for at jeg fikk lov å bidra!)

Kledd naken er gitt ut både på bokmål og nynorsk!

Beathesbokhjerte, Ebokhyllami og Mycriminalmind har også blogget om boken, så ta gjerne en titt innom dem.

Agnes Lovise Matre (1966) er lærer og kommer fra Haugesund. Hun debuterte i 2012 med Stryk meg over håret, en sterk roman om spiseforstyrrelser i voksen alder, anbefales her!

Forlag: Comino
Utgitt: 2015
Sider: 339
Kilde: Leseeksemplar

9 kommentarer:

  1. Veldig fin omtale, Tine! Jeg satt også på tåhev hele tiden mens jeg leste og gav boken nesten full pott, så gleder jeg meg veldig til oppfølgeren! Tusen takk for link :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror du det kommer en oppfølger altså? Slutten er jo litt åpen, men jeg kan ikke se hvordan fortsettelsen kan bli. Uansett gleder jeg meg til den neste boken hennes, håper hun er i full sving :)

      Slett
    2. Hun har sagt at det kommer en oppfølger til denne så da får vi bare håpe at det stemmer! :-)

      Slett
  2. Skummet bare fort, ser jeg må lese denne snart.. God lørdagskveld :)

    SvarSlett
  3. Ser boken får gode omtaler av dere som har lest og det er gøy, men denne boken frister ikke meg enda.

    Ha en fin søndag! :)

    SvarSlett
  4. Ser vi er veldig enige. Det å lese det ferdige produktet litt tilbakelent er noe helt annet enn å være beta-leser ja. Dette er ei bok flere burde lese, selv om jeg tror mange unngår boka pga tema. Litt synd, for man går glipp av ei virkelig god bok her. Hadde det ikke vært for at jeg ble bedt om å lese boka, så hadde jeg nok hoppet over. Glad er jeg som tøyet komfortsonen denne gang !

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig med deg at voldtektstemaet kanskje skremmer noen fra å lese boken. Litt fristet til å trøste disse med at akkurat den sekvensen er veldig kort. Liker du en thriller til å bli mørkredd av, så er dette boken for deg.

      Slett
  5. Nå er det nok på tide å skaffe seg denne boka, som alle roser. Får høre med biblioteket i dag!

    SvarSlett
  6. Mm, denne fenget. Kjekt med norske forfattere og plottet var interessant :) Den ble plutselig reservert på biblioteket.

    Bellatopp må du prøve deg på. Var kjekk strikk og ikke så innviklet som først fryktet ;)

    Nyt helgen!

    SvarSlett