søndag 6. september 2015

Endelig ble det vær til å gå over vidden - god søndag!

De som ikke bor i Bergen lurer kanskje på om det er Hardangervidda eller Finnmarksvidda jeg har gått over, men det er nok en betydelig kortere vidde enn de to. Går du på fjellene mellom Fløyen og Ulriken så har du "gått over vidden", en tur alle som vil kalle seg ekte bergensere må ta fra tid til annen.

Buss nummer tre tar deg til stoppet ved Haukeland Sykehus. Herfra går en opp bakken mot Ulriksbanen, som starter å gå kl. 09:00 om morgenen. Vil du unngå kø, er det lurt å være tidlig ute. Billetten koster kr. 95,- en ublu pris å betale for en så kort tur, men helt på sin plass som "straff" for å ikke gidde å gå opp selv.
Går du i jevnt tempo tar turen deg ca. 4 timer før du er nede på Fløyen. Stien er tydelig og oppgått, og mesteparten av løypen er merket med en varderekke. Når du starter fra Ulriken begynner du "øverst" men det er ikke nedoverbakke hele veien. Et par skar går bratt ned og opp igjen, men stort sett føles denne turen som en flat "viddetur".

Kanskje det er noen som ikke bor i Bergen som har gått denne turen? (Eller er det noen bergensere som vil innrømme at de ikke har gått turen...)

Varderekken sånn vi ser den ca. halvveis
Innseilingen til Bergen og byen kilt inn mellom de syv fjell
Utsikt mot byen og Løvstakken

Utsikt ned mot Eidsvåg, før turen nærmer seg Rundemanen og masten der

4 kommentarer:

  1. Har gått denne turen et par ganger,men det er år og dag siden, så jeg burde nok ha tatt den igjen. Jeg har alltid begynt på Fløyen så kanskje jeg skulle prøvd meg på din variant neste gang jeg tar meg en tur. Flotte bilder som alltid, du er en flink fotograf! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fine ord! Jeg går ikke turen så ofte jeg heller, men prøver å få gått den en gang i året. Før gikk jeg fra Fløyen også, men nå synes jeg det er mye bedre "å komme i mål" i sentrum :)

      Slett
  2. Så fine bilder!! Det ser ut som en herlig tur :) Det er godt å bruke helgen til å lufte seg litt, jeg har brukt søndagen til å jogge en liten tur, men formen er begredelig :( Da er det bare om å gjøre å komme seg ut oftere... :)

    SvarSlett
  3. Så ut som en herlig tur. Har kun vært på Haukeland, det er det nærmeste gitt. Har vært svært lite i Bergen igrunnen. Jobb har tatt meg over - til Trondheim, eller Oslo. Men noe må man ha tilgode :)

    SvarSlett