søndag 5. oktober 2014

Jakob og Neikob og det tomme rommet av Kari Stai

Nå møter vi endelig de to hjerteknuserne Jakob og Neikob igjen. Kari Stai sin tredje bok om disse karene heter Det tomme rommet. Denne gangen vil de skaffe seg en samboer, en som kan bo i det tomme rommet på loftet.

Forlaget om boken:
Jakob og Neikob er bestevenner og bur i lag i eit høgt hus. Jakob bur i første etasje, og Neikob bur i andre. Men på loftet er det heilt tomt.
- Vi treng ein sambuar, seier Neikob.


Forlag: Samlaget
Utgitt: 2014
Sider: 30
Sjanger: Billedbok
Alder: 1-6
Kilde: Leseeksemplar


Det er store spørsmål denne boken tar opp, en bok som ved første øyekast kan se ut som en banalt enkel billedbok. Ikke la deg lure, her snakker vi vennskap, uvennskap og forsoning. Har du ikke møtt Jakob og Neikob før? Da lover jeg deg at du blir fort sjarmert.

Jakob og Neikob synes det er skummelt med det tomme loftet, og bestemmer seg for å gå ut og skaffe seg en samboer. De tilbyr rommet til en snømann og deretter en engel, uten særlig hell. En kveld hører de en dunkelyd fra loftet. De finner en sekk i sengen på loftet, en julegavesekk, og når den senere forsvinner anklager de hverandre for å ha tatt den. Bestevenner blir verstevenner og alt blir veldig vanskelig. Så finner de kjelken og deretter ser de nissen som sover på sekken. Den stakkars nissen har ikke noe sted å bo, og problemet med samboer løser seg selv. Jakob og Neikob jubler og sier unnskyld for de harde ordene.

De som har lest om disse to før, vet at Jakob alltid svarer JA, og Neikob alltid svarer NEI. Dette gjør det unektelig litt vanskelig for dem av og til, men de har lært seg å svare på en sånn måte at det blir bra.

- Unnskyld at eg sa du laug, seier Jakob.  - Du er jo den beste vennen i verda. 
- NEI, svarer Neikob. - Det er det du som er, Jakob.
- JA, svarer Jakob.


Denne boken er perfekt for høytlesning både for barn på fanget, og for store grupper hvor boken må holdes opp. Her er det enkle tegninger med lite detaljer, så barna får det med seg selv om bildene bare suser forbi øynene deres noen sekunder. Det er om å gjøre å lese sakte og med innlevelse, for her ligger mye følelse bak det som Jakob og Neikob sier.
Denne boken skal inn i mitt "julebibliotek". Jeg har en samling bøker som passer i adventstiden, og denne her blir fin å ha. Den er ikke for julete, og handler ikke om materielle ting men om vennskap og forsoning.  En bok jeg vil anbefale til alle som har barn fra 1 til 6 år.

Da jeg hadde denne med i barnehagen på tirsdag, leste jeg den 3 ganger. 2 åringene satt som soler og lyttet med åpen munn, og 5 åringene som husker Jakob og Neikob fra de andre bøkene, fulgte spent med. At det dukket en nisse opp syntes alle var supert, selv om vi såvidt er inni oktober :)

14 kommentarer:

  1. Jakob og Neikob stifta eg bekjentskap med då dei saman med andre bibliotekbøker besøkte jobben. Eg trur det var den første utan at eg skal seia sikkert. Herlege typer!

    Fine dag!

    SvarSlett
  2. Denne må jeg kjøpe. Har den første boka og har lest den mye hjemme for sønnen min og i barnehagen

    SvarSlett
  3. Vilken underbar titel! Låter som en barnbok jag skulle älskat som liten. Tack för smakbiten och ha en trevlig söndag.

    SvarSlett
  4. For en fin bok! Håper du koser deg i Italia :)

    SvarSlett
  5. Vad trevligt med böcker bara vi jul, ska nog fundera på det. Tack för smakebiten

    SvarSlett
  6. Virker som noen herlige bøker dette! Kos deg nede i Italia:-)

    SvarSlett
  7. Tack för smakbiten, alltid intressant att se bilderböcker nu när den tiden är förbi ;-)

    SvarSlett
  8. Disse bøkene ønsker jeg meg til vårt barnebibliotek her i heimen. Vi så Jakob og Neikob på barne-tv for ikke så lenge siden, herlige fyrer :)

    SvarSlett
  9. Jakob och Neikob - så charmiga namn. Detta låter som en trevlig liten bok. Tusen tack för tipset och smakebiten! :-)

    SvarSlett
  10. Desse to er strålande og Jakob er ganske lur når han vil ha Neikob med på tur: "Du seier vel ikkje nei til ein biltur Neikob?" :-) Nyt sommarvarmen i Italia!

    SvarSlett
  11. Spennende innlegg, Tine - jeg likte veldig godt den første boken og har lest den mange ganger i barnehagen, så de to andre må jeg sannelig sjekke ut!

    SvarSlett
  12. Trevlig smakbit (även om jag tyckte att gubbarna var ganska fula...).

    SvarSlett