tirsdag 7. august 2012

Platou Challenge er over for min del........

Hva er det BT Sprek driver med? Det er greit med konkurranser, men da må det være en vis kontroll med at de som er med følger konkurransereglene...
Etter første dag i Platou Challenge er det interessant å se hvordan deltagerne vrir og vender på reglene (eller overser dem) til sin fordel.
En kan gå inn på hver deltager og se hvilke turer den har gått. Mange "missforstår" opplegget.
Regel nr. 1: En tur, et "innsjekk". Så går du tur opp Stoltzen, kan du ikke legge returen inn som tur nr. 2. Det er jo derfor ingen av turene i tur-basen, begynner på fjellet, og ender mot sivilisasjonen. Retur-tiden skal heller ikke taes med.
En som har gått fra Åsane Terminal og opp mot Veten, har lagt Terminalen - Mellingen inn som en tur, og turen opp fra Mellingen som en tur, selv om hun innrømmer at hun ikke gikk helt opp til Veten en gang. Strengt tatt så er jo dette samme turen, og skulle vært registrert som en tur.
Fler har lagt turen til og fra butikken inn som en tur. Hadde Anne-Lise eller noen andre fra BT Sprek gått inn på deltakerne som har flest turer etter en dag, ville de sett at her er mye kreativt, og mange turer som er lagt inn dobbelt og trippelt.
Nei, dette gidder ikke jeg. For her er det snakk om fine premier til de 3 som har gått flest turer, og da er det bare å kjøre på med "innsjekkinger", enten du har vært ute å gått eller ikke.
Jeg savner den gode gamle Trimtoppen, hvor vi måtte opp på fjellet og notere oss en kode, før vi kunne sette oss med pc`en og skryte av at vi hadde vært på tur.
Jeg var på tur i går, og skal på tur i dag, men det blir ikke fler innsjekkinger for min del :(

6 kommentarer:

  1. Jeg skjønner deg godt! Irriterende med folk som jukser!

    SvarSlett
  2. Hei Tine.
    Jeg hopper også av fra dette tullet og går mine turer som
    jeg pleier :-)
    pappa

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenkte meg det, for dette ble for dumt. Men, tur går vi, nå har Frode og jeg vært en kjapp tur på Veten, nesten uten å treffe mennesker. Hvor er alle sammen?

      Slett
  3. Dette hørtes jo helt idiotisk ut, det gidder jeg ikke være med på heller. Synd når det blir på den måten, egentlig er det jo et bra tiltak for å få folk ut av godstolen.

    Er nettopp kommet hjem fra tur i Åstveitskogen med min turvenn og feriegjest Rico, vi traff ingen vi heller...

    SvarSlett
  4. Hei,

    Vi ser helt klart at vi må være tydeligere på konkurransereglene, og legge opp konkurransene slik at vi unngår noe av det du beskriver.
    Her lærer vi noe nytt hver gang.
    Konkurransene på turtjenesten vår har som sin fremste hensikt å motivere folk til å komme seg ut av sofaen. Det er ikke ment som idrettskonkurranser, selv om vi prøver å ha et konkurranseelement som gjør det spennende.
    Hele opplegget er basert på tillit, - Vi har ikke noe ønske om eller mulighet til å sjekke hva folk faktisk gjør.

    Men som det står i konkurransereglene, så vil vi ettergå registreringene for å luke bort åpenbare feilregistreringer. Dette gjør vi både underveis og etter at konkurransen er avsluttet.

    Vi er uansett glade for det engasjementet konkurransen har skapt, og vi håper at den bidrar til at litt flere er ute på tur nå i august.

    Hilsen
    Sturle Rasmussen
    Bergens Tidende

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig kjekt å få et godt svar på denne utfordringen min. Gikk inn å så i dag, på dag 4, og det er allerede mange som har gått mer enn 15 "turer". Dem om det...

      Slett