onsdag 15. august 2012

Leser du ferdig en kjedelig bok? Og hva er kjedelig??

Den siste boken jeg har lest er Leif Enger`s "Ned til elva". Hvis jeg skulle fortalt med et par setninger hva boken handler om, ville det blitt: En liten gutt som har kraftig astma. Eller en liten jente som skriver vakker cowboy-poesi. Eller en storebror som skyter to barn, blir fengslet og er på rømmen. Eller kanskje, boken handler om en alenefar til tre som kan utføre mirakler?
Rotete? Ja kanskje, men dette viser bare at de fire hovedpersonene i boken har sin egen historie.
Rundt side 57 pleier jeg å stoppe opp å spørre meg selv om jeg liker boken. Denne boken trengte jeg ikke stoppe opp, for det var tydelig for meg at dette var en kjedelig bok. Men hva gjør man når man er på campingtur og bare har tatt med en bok? Jo, leser videre. Og heldigvis for det.
Styrken til denne romanen er det vakre språket. Spesielt lillesøsters cowboydikt som vokser, ettersom historien går sin gang.
Litt brutal og hjerteskjærende er nok handlingen, men det går så rolig for seg, at jeg i begynnelsen forvekslet det med "kjedelig". Heldigvis leste jeg ferdig, og hadde tid/ro til å nyte den vakre poesien.
Har du lest denne første boken til Leif Enger?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar