onsdag 22. august 2012

Opera i Espeland leir - Turandot av Puccini

Opera ute, det funker det, selv i våte Bergen. Før har vi vært utenfor ærverdige Håkonshall, så dette er første gang jeg har oppsøkt en fangeleir for å høre opera.
Stykket er Puccinis siste opera, uroppført på La Scala i Milano i 1926, to år etter han døde. Fra Puccini kjenner vi stykkene La Bohème, Tosca og Madame Butterfly, så Turandot kan vel sies å være et av hans mindre kjente stykker. Det er Opera Bergen som står for oppsetningen og Anne Randine Øverby dirigerte.
Selveste Anna Shafajinskaia fra Ukraina har kommet den lange veien til lille Bergen for å synge hovedrollen. Rollen sies å være et vanskelig stykke arbeide, men denne damen har hatt rollen i over 100 forskjellige oppsetninger, så det gikk over all forventning.
Turandot er basert på en komedie fra 1762 og handler om den iskalde kinesiske prinsessen som lover å gifte seg med den frier som kan svare på tre gåter. Svarer de feil blir de halshugget. Ganske bestialsk til komedie å være. At forestillingen er satt opp i en tidligere fangeleir, er litt spesielt men passet bra til den litt dystre handlingen i stykket.
Solveig, Anne-Mette og Hildegunn utenfor et av museumshusene
Etterpå: Vi var ute i god tid, og etter å ha sikret oss plasser tok vi en runde i museet som var åpen for publikum. Det har skjedd mye fælt i Espeland leir, og vi ble satt i en grøss & gru stemning før det hele startet. Sangerne var grundig utkledd med blod og gørr, og gjorde en kjempejobb med å formidle handlingen, selv om jeg syntes de kom litt lite til orde, og ofte sto langt bak og sang. 
Det var flere solister med, men ikke før hovedrolleinnehaveren kom på scenen midt i andre akt, ble det litt trøkk over det hele. Gjennom mye av solosangen hørte jeg faktisk fossen i høyre øre, bedre enn musikk og sang.  
Selv om vi hadde lest oss opp litt, savnet jeg etter en stund tekstingen, som ofte følger med en operaforestilling, og det at vi satt flatt med en liten helling "feil vei" gjorde at alle så inn i ryggen på den foran. Sånn er det når vi ikke har operahus i Bergen, da må en sloss med mygg, kulde, ekle blå bokser til å gå på do i, og bakhoder. Men, operaen var fin, for all del. Fantastiske kostymer, helikopter, traktor og motorsykkel og flotte kulisser, jeg kunne bare ønske meg mer av sangen. Mer korsang, kraftigere solostemmer og mer fremtredende orkester.
Anita Frekhaug, en av Bergen Operakor`s fremdragene sangere (og også solist i Tertneskoret)

De hadde lagt mye arbeid ned i scenografien

Her takker de for seg, etter en stemningsfull avslutning 

2 kommentarer:

  1. Høres kjekt ut! Håper været blir bedre enn det R vært de siste kveldene da!
    Lillian

    SvarSlett