onsdag 27. november 2013

Hjemmelagede julegaver - bakes nå, spises til jul

Nå er jeg nesten ferdig med julegavene. Jeg går inn for det med liv og lyst, og siden jeg er glad i lister og ganske fokusert av meg, så går dette som en drøm. Tidligere i høst leste jeg Shoppingfri, og tanken på å være shoppingfri i 2014 vil ikke slippe taket. Med dette i bakholdet har jeg kjøpt meg to nye bukser, nye støvletter og ny utejakke til å trene i. Nå har jeg ALT jeg trenger, og skorter det på noe etterhvert, så har jeg heldigvis bursdag i mai.
Det spørs om jeg holder helt til neste jul, og gaver er jo lov, men hjemmelagde julegaver er alltid kjekt å få. Derfor vil jeg anbefale tre sorter som kan lages i god tid, og som tåler å ligge i romtemperatur i noen dager, sånn under treet du vet.
Engelsk fruktkake - en klassiker hver jul

Engelsk julekake er min favoritt, og den jeg lager hvert år. Det er nok deig til to kaker, eller fire små, hvis du velger det. Da har du gaver og "gåpåbesøkoppmerksomheter" så det holder. Den er lett å lage og det blir alltid perfekt resultat. Oppskriften finner du på lenken, bildet er nytt av året.

Kakemenn slutter du raskt å kjøpe i butikken, etter du har laget disse. De er så utrolig mye bedre enn kjøpekakemennene. Husk å lage dem tykke nok! Siden vi venter litt med kakemennene, har jeg ikke noe godt bilde, men oppskriften finner du på linken.

Biscotti til å dyppe i rødvinen en mørk og kald vinterkveld 

Biscotti, italienske kjeks. Disse er utrolig gode, og et gøyt innslag på bordet, når det allerede står rødvin der, for disse er perfekt å dryppe i vinglasset. En hvitvinselsker dyppet sin biscotti i glasset sitt, og påsto at det var like godt med hvitvin. De er selvfølgelig også god til kaffe, og hvis jeg ikke gjemmer vekk boksen, så forsvinner de helt av seg selv...
To deilige honningkaker ligger og godgjør seg

Honningkake er min fjerde anbefaling. Denne skal helst hvile noen uker, og er derfor utrolig fin å ha som julegave.
Her fant jeg ikke at jeg hadde blogget om den før, så oppskriften kommer her:

Honningkake:
4 eggeplommer
250 g sukker
250 g honning smeltes i smøret
100 smør smeltes og avkjøles
1/4 ts malt nellik
1/4 ts malt pepper
1/2 ts malt ingefær
1 ts bakepulver
250 g hvetemel
4 eggehviter stivpiskes

Pisk eggeplommer og sukker hvitt. Ha i smør og honningblandingen. Ha så i mel med krydder og til sist vender du i eggehvitene.
Stekes på 150 grader i 50 minutter. Deler du røren i to mindre former, må du kanskje korte ned steketiden med 10 minutter.
La kakene bli helt kalde før du pakker dem inn i aluminiumsfolie og plast. La dem hvile i 4 uker, før du pakker dem inn i pent papir og gir dem bort i julegave.

Hjemmelaget vørterbrød - mye bedre enn kjøpebrødet

Hvis det er oppunder jul, når du får ånden over deg, kan du jo bake et julevørterbrød. Disse er knallgode med smør og brunost, absolutt best samme dag, men holder seg fint i fryseren.

Julevørterbrød 2 stk:
500 g rugmel
500 g hvetemel
1 ts malt anis
1 ts malt koriander
1/2 ts malt nellik
1 ts malt pepper
3 dl melk
1 dl sirup
50 g gjær
1 flaske, 0,33 l vørterøl
2 dl rosiner
Bland rugmel og halvparten av hvetemelet. Tilsett krydder. Løs gjæren opp i lunken melk tilsatt sirup, før du tilsetter ølet og rører dette inn i melblandingen.
Elt deigen godt og tilsett mer hvetemel til deigen slipper bollen og er passe fast. Dekk med plast og la deigen heve i 1 time.
Del deigen i to eller tre og elt inn rosiner. La etterheve i 30 min. Stek på 200 grader i 40 minutter. Pensler du brødene med vann når du tar dem ut av ovnen blir de blanke og fine på skorpen.

6 kommentarer:

  1. Nam! Jeg laget biscotti til frokost i dag. Inspirert av deg.
    Det smakte god med te til også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt, og ja, de er gode med te til også :)

      Slett
  2. Oppskriftene er notert. Og delt med andre. Den engelske fruktkaken virket himmelsk. Har en annen oppskrift på kakemenn som jeg bruker å bake. Moro å teste ut noe nytt. Takk for gode kaketips :)

    SvarSlett
  3. Ah, så mange fine oppskrifter! I helga starter jeg med å bake til jul, tror honningkake står øverst, som du sier de er best når de får ligge litt:-) Nå ble jeg inspirert.

    SvarSlett