torsdag 25. november 2021

London 2021 - endelig!


Det er turgjengen CC (cruice og consert) som var på tur igjen. Vi var i New York & Karibien for noen år siden, og sommer var vi i Hellas. Nå var London på planen, byen jeg kjenner som min egen bukselomme, og som jeg i det siste har reist alene til flere ganger. Forrige torsdag fløy vi med Widerøe til Heathrow, her har jeg aldri landet før, så det var spennende. Vi bodde på St. Giles Hotel som ligger like ved tubestasjonen Tottenham Court Road, mer sentralt blir det ikke. Etter et lite pubbesøk fant vi sengen, ingen vits å utfordre skjebnen, siden vi skulle innreiseteste oss tidlig neste morgen.

Testen var bestilt hjemmefra, og var ganske raskt gjennomført. Kort tid etterpå fikk vi meldinger alle sammen, med beskjed om at vi var negativ. Da var det bare til å kjøre på med planene som startet med besøk i Daunt Books. Etterpå tubet vi til City, og fant frem til1600-talls pub`en Williamson Tavern, for en liten forfriskning i historiske omgivelser.

Nydelige Daunt Books, om ikke annet kom for å se interiøret

En glad gjeng besøker Williamson Tavern og feirer at vi er negativ

Litt kunst utenfor Spitalfield market

Vi fortsatte turen inn i kunstnerområdet Shoreditch og livlige Spitalfields. Det ble ikke anledning å spise curry eller streetfood her, for dagens høydepunkt var lunch i London Heron Tower i den fantastiske Sushi Samba. Dette ble en opplevelse av de sjeldne, helt fra heisturen opp i 38 etasje, kunsten, omgivelsene, servicen og ikke minst maten. Det finnes ikke ord for det vi fikk spise, vi ga servitøren vår full frihet til å gi oss det beste hun hadde, og det greide hun. Det kostet litt, men opplevelsen var verdt det.

Her må du nok ha booket på forhånd for å få komme inn

Utsikten fra 38` etasje

Inngangsportalen hintet litt om hva vi hadde i vente

På kvelden hadde vi billetter til musikalen Get up Stand up som skildret livet til Bob Marley. Det er ikke denne musikken jeg har lyttet mest til, men de fleste sangene var kjent. Historien om ham må være pusset litt blankere enn den var, men tårene trillet flere ganger, og det var vanskelig å sitte stille når det bølget som verst. Anbefales!


Ulike interesser gjorde at vi delte oss litt på lørdagen, men i god tid før kampen, innfant vi oss på The Green Man, hvor reiselederen vår hadde bestilt bord til seks foran tv`en. Hvis du aldri har sett fotball på pub før, så må du gjøre det, her var det stor stemning, og Frode frydet selvfølgelig over at Liverpool vant, men Jan Arne taklet det fint at Arsenal ikke greide brasene denne gangen.

På kvelden hadde vi bord på Aline Lebanese Kitchen. Libanesisk mat har blitt en favoritt, og i London finnes det flere valgmuligheter. Jeg vil påstå at Aline er den beste av de jeg har vært på, så jeg anbefaler gjerne den videre. 

Søndag skulle guttaboyz på White Heart Lane og se Tottenham - Leeds, men først fikk vi tid til en tur innom Saatchi Gallery i Kings Road. Bjarte skulle sitte på bortetribunen sammen med Leedsfansen, så han stakk avgårde, men de to andre gubbene ble etter galleribesøket, med damene tilbake til Spitalfields Market. Gutta spiste lunch og kom seg til kampen, mens jentene tittet rundt og handlet litt, før vi gikk tilbake mot hotellet. På kvelden spiste vi deilig indisk på The Delhi Brasserie i Firth Street, Soho.


Saatchi finner du i en flott gammel bygning

Mandag la fire av oss i vei mot Tate Gallery. Vi var klar for mer kunst etter i går, men håpet på at det var litt mer fraspark i det vi skulle få se. Det var det, flere av verkene vekket latter eller undring, så denne gangen var Tate Modern kjekkere enn Saatchi. 

Det verket som fenget mest på Tate, var nok disse

En tredje historisk pub var på planen, og før vi besøkte Borough Market var vi innom 1600-talls pubben The George Inn, som ble bygget som en skysstasjon på 1500-tallet, og har blitt drevet som pub siden. Denne ligger like i nærheten av mitt favoritt marked, så etter å ha vandret mellom bodene med et glass mulled wine, og handlet inn litt krydder og oljer, var det tid for å finne koffertene og komme oss av gårde til Heathrow. 

En pust i bakken på The George Inn

Fire dager i London er ikke for mye hvis en har en plan og masse interesser som skal dekkes. Vi driver ikke med utstrakt shopping eller sightseeing, men historie, kunst, puber, fotball og kirker, danner grunnlaget for oppholdet i denne, min favorittby. Gjør du som oss, reiser en måned før jul, så får du se London skikkelig julepyntet. Det var virkelig stilig mye av det de har fått til, og veldig gøy å gå rundt å titte på. Takk for turen beste gjengen, dette må vi gjenta ☺


Flere blogginnlegg fra London:  
2018 - 2018 del II - 2016 - 20162015 - 2012 - 2014 - 2013 - 2009

13 kommentarer:

  1. For en fantastisk tur dere har vært på. Tydeligvis godt planlagt. Mange steder jeg aldri har vært på, takk for gode tips. Å, jeg vil tilbake til London jeg også, snart :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant? jeg har ikke helt landet enda, for dette ble en skikkelig vitamininnsprøyting :)

      Slett
  2. Så herlig å se bildene:) jeg må lese mer nøye senere- er i innspurt på pakking etc og reiser i natt på ferie. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kos deg masse på tur Anita, heldige deg som vår varme med på kjøpet :)

      Slett
  3. Ser ut som det var en fin tur. Jeg har vært i London kun en gang, som er en veldig fin by, for liker det gammeldagse med det, og det var i 1999. Eh, det begynner å bli en stund siden. =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har rett, London er gammel og ny på en gang, og matchen er fortreffelig. På tide med ny tur da, så får du en i hvert århundre :)

      Slett
  4. Ser ut som ein fin tur! Eg har ikkje vore i London på årevis :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt styr med testing på dag 2, men deilig med forholdsvis lite folk i gatene. Neste gang dukker nok opp igjen skal du se :)

      Slett
  5. For et fint reisebrev. Dere fikk gjort mye på få dager. Spennende!
    Bodde i London da jeg var ung, men nå er det noen år siden jeg har vært der. Dette innlegget frister. Jeg savner byen. Kjøpte du bøker?

    Heia Liverpool :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du og bodd i London? så gøy :) Jeg var aupair i 1986-87, etter jeg var russ, et år av mitt liv jeg aldri kommer til å glemme.
      Klart jeg kjøpte bøker. På listen min hadde jeg 8-9 titler men de fleste av dem fant jeg ikke. Fikk allikevel med meg en god haug, og de SKAL leses (belønningen er ny Londontur) (når korona er historie)

      Slett
    2. Jeg var også aupair :) Noen måneder i 88. Og så jobbet jeg noen måneder som servitør, traff en tyrkisk mann og ville flytte til Istanbul. Pappa ba meg komme hjem. Bodde også et par år i London 90/91, men dro videre til Amsterdam og Barcelona. Var rastløs i 20 åra ... :)
      Så bra du har gode minner fra det året :)

      For en bra belønning ;) Spent på å lese om bøkene du har kjøpt

      Slett
  6. Kjekt å være med deg på tur :-) Det er år og dag vi har vært i London. I en periode var vi der ofte (hovedsakelig jobb, men la alltid møter mot en helg så vi fikk noen ekstra dager). Nå de siste årene har vi ikke hatt noe med Equinor å gjøre der borte, så da har vi ikke kommet oss over og ned dit. London er en godtepose for kulturelle sprell og bokhandlerne VAR ihvertfall mange og varierte. Mye har endret seg på de sikkert ti (jøss, jeg måtte telle..) årene jeg har vært der. Sist tok vi turen til Stratford upon Avon og så et Shakespeare skuespill. Både byen og teateret var en høydare. Spesielt siden vi var der i desember med jule pynt everywhere. Åååhh.. Kjenner på et London-behov nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Luksus å måtte av gårde til London i jobbsammenheng. De er ganske kreative de unnskyldningene jeg har for å "måtte" reise til London. Artig at du også har vært i Stratford upon Avon, jeg var der for noen år siden, og så Hamlet på det samme teateret som du var på :)

      Slett