lørdag 11. mai 2013

Vi gjorde London utrygg

Vi gikk ikke opp denne gangen heller, £16 pr. billett og lang kø avgjorde 
To netter i London høres lite ut, men når en ankommer tidlig og reiser seint, så blir det mer enn nok tid til å se nye og gamle ting. Vi bodde på Henry VIII, et hotell med basseng, som ligger i Bayswater. Vi som er vant med å bo midt i Covent Garden syntes dette ble litt "på landet", men det funket for denne gangen.
Litt av interiøret til denne spesielle teateret
Etter å ha sett Shakespeare på DnS i vår gledet vi oss over å få besøke The Globe, Shakespeare teateret i London. En guidet omvisning ga mersmak, så neste gang skal vi ha sikret oss billetter til en av forestillingene.
Vi besøkte også Paul Stolper Gallery hvor Magne Furuholmen nettopp har åpnet en utstilling av tresnitt med The Beatles som inspirasjon. Galleriet ligger ganske sentralt, så det var ikke noe pes å legge veien dit.
Vi må jo være litt stolt når nordmenn slår seg opp i utlandet :)
Vi shoppet i Marylebone High Street og besøkte The Market place, et koselig tun rett nord for Oxford Circus. Boroug Market ble også besøkt, men det var litt kaldt og vått da vi var der, så det ble et kort men smakfullt besøk.
Denne gangen hadde vi en ny vegetarrestaurant på planen. Den heter The Gate, og ligger i Islington. Det betyr at en må ta tuben til Angel og spasere et par minutter. Dette ble en stor suksess, og her skal jeg garantert tilbake neste gang.
En tur til London uten musical er ikke fullkommen så da vi fikk tak i utrolig gode billetter til Bodyguard, var vi elleville. Musicalen har bare gått siden desember, så den er helt ny. Dette var gode greier, høy mimrefaktor med Whitney Houston sin musikk, men det gjorde ingenting.
Lunch før vi reiste hjem inntok vi i restauranten til National Portrait Gallery, fordi den ligger høyt og har fin utsikt. Menyen var utsøkt, også for meg som ikke spiser kjøtt, og helt overkommelig i pris. Vi valgte å ta det vanlige toget tilbake til Gatwick, ikke Expressen som vi pleier, og det fungerte fint, halve prisen, og det tok bare 10 minutter lengre tid. Heldigvis var flyet i rute, og Frode var grei å ofret seg på bursdagen sin, og kom og hentet.

5 kommentarer:

  1. To flotte innlegg, fine bilder.

    Takk for en fin tur :-)!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, bildene ble ikke så verst. Turen var veldig kjekk. Vi fikk gjort mye ser jeg, nå når jeg har tenkt bakover :)

      Slett
  2. Herlig referat fra en herlig by! The GATE må jeg få med meg.:) Men ikke nødvendigvis i kombinasjon med Morten Furuholmens utstilling (de bildene der skjømmer jeg ikke noe av). Men det er fint han gjør det bra!
    Fant du noen gode bokhandlere?

    SvarSlett
    Svar
    1. Waterstones er den bokhandlerkjeden som dominerer i England. Tror det må være flere kjeder som har gått sammen, for det var vanskelig å få øye på andre. De er flinke, og hjalp meg med å få tak i bøkene jeg hadde på listen min. I Marylebone High Str. ligger Daunt Books, en nydelig bokhandel med flott interiør. (Hysj, ikke si det til noen, men jeg ble heller ikke imponert av de tresnittene...)

      Slett
  3. Flotte bilder,Tine:) Ser ut som dere har hatt en fin tur!

    SvarSlett