mandag 12. juli 2021

Syke sjeler - ny svensk krim fra Kristina Ohlsson

Kristina Ohlsson debuterte som forfatter i 2009. Siden da har hun, med sine serier, skrevet seg inn i hjertene til alle som digger spennende krim. Jeg har lest mange bøker av henne, og fryder meg like mye hver gang, for hun er god på plott og karakterer. Denne gangen var plottet litt usannsynlig i mine øyne, men spenningskurven lå jevnt høyt, så det veide opp. 

Forlaget om handlingen:
Lukas forsvinner et par dager før han er ferdig med videregående. Tre uker senere blir han funnet bevisstløs med store skader. Ingen vet hva som har hendt ham. Ikke engang han selv. Han husker ingenting. 

Det eneste han og alle andre vet, er at ytterligere to personer er forsvunnet på samme måte, men Lukas er den eneste som er kommet tilbake. 

Ti år senere vender Lukas tilbake til foreldrenes hus i hjembygda plaget av uvissheten om hvem som en gang ødela livet hans. På den andre siden av gaten bor en far som aldri fikk vite hva som skjedde med datteren Fanny. Han tror at Lukas har svaret. 

Samtidig flytter Anna og David inn i den gamle prestegården. Her skal de begynne sitt nye liv. Men huset vekker en sterk uro i Anna. Når hun senere finner et jernkors gravd ned i hagen, forstår hun at noen vil dem vondt. Veldig vondt. Anna prøver vettskremt å redde både seg selv og David, men er det allerede for sent?

En liten advarsel til å begynne med: Ikke les denne boken når du er alene hjemme! Kristina Ohlsson bruker alle triksene i boken for å skremme vettet av deg, og jeg tuller ikke når jeg sier at jeg var litt skvetten et par kvelder, da jeg leste boken. 

Historien hun har snekret sammen holder kortene tett til brystet, og godt er det for mot slutten når leseren skjønner hvordan alt henger sammen, dabber spenningen av, og det hele blir litt vondt å svelge. Siden jeg i mesteparten av boken satt med hjertet i halsen, og elsket det, så får boken allikevel en 5`er av meg, selv om jeg mot slutten brukte mye energi på å forstå det hele bildet.

Jeg vil ikke gå i dybden på handlingen, men vil påpeke at Lukas sine kvaler som har drevet ham hjem til foreldrene ti år etter han selv var utsatt for bortføringen, kjennes troverdige. Det gjør også naboparet som var foreldrene til den ene jenten som forsvant. Det er disse personene som trer tydeligst frem, mens de andre gjerne skulle fått noen ekstra sider med karakteroppbygging. 

Syke sjeler er ikke Kristina Ohlssons beste, men den er sinnsykt spennende, så er du klar for å kjøle deg ned med et realt grøss i sommervarmen, er dette boken for deg ☺


Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2021
Sider: 368
Kilde: Leseeksemplar

8 kommentarer:

  1. Artig å se deg på bloggen igjen og velkommen hjem:) Ser ut som du hadde en nydelig reise til Hellas og jeg gleder meg til reisebrev:) (Olsson har jeg ikke lest noe av.)

    SvarSlett
    Svar
    1. Når jeg er borte fra pc`en er jeg ikke på blogger, verken min egen eller andres. Nå har jeg lagt inn 200 bilder, og har 5 bøker jeg "må" skrive om :) Travelt å være på ferie når alt "hoper seg opp" :)

      Slett
  2. Håper du hadde en super ferie på sykkelsetet :)Det er stille i vår lille bokblogg boble for tiden så fint med en stemme til :)

    Lest to bøker av forfatteren Mio Blues og Lotus Blues - som jeg både likte og ikke likte. Bra du finner krim som er sinnsykt spennende :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sykkelturen var perfekt, dette vil jeg gjøre igjen :) Nå er vel mange på ferie, så det er ikke rart det blir litt stille, håper du har det fint der du er.
      Spennende er bra, jeg har også lest dem, og likte dem godt.

      Slett
  3. Hei og velkommen tilbake til hjemlandet! Høres ut som en fin bok, men har alt for mange bøker liggende som er må lese først! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, godt å være hjemme igjen, tross alt. Håper du har en fin sommer, bøker er det nok av, det er sikkert :)

      Slett
  4. Jeg syntes ikke heller dette er Ohlssons beste, men den er virkelig spennende. Slutten var kanskje ikke helt som jeg hadde ønsket meg :-)
    Nå har barnebarnet mitt dratt hjem, så nå skal jeg ha tre uker for meg selv før vi drar på ferie. Det ser jeg virkelig frem til. Forhåpentligvis blir det litt sol :-)
    Ha en riktig fin sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Spennende er den, det er helt sikkert, og med krim er det det viktigste.
      Kjekt med besøk, men deilig med litt tid for seg selv også, håper du nyter roen og sommeren.
      Vi kjører tidlig i morgen de 12 timene til Snåsa hvor svigers bor, blir der i en drøy uke, og det er avslapping i stor dose.

      Slett