onsdag 14. juli 2021

Superkondis av Ulrik Wisløff

Ja, no dere skal jeg til pers! Etter å ha lest Reading Randi sin omtale av boken, og om hvordan hun har jobbet med den, så fristet det veldig å sette i gang selv. Med tekniske dupedingser som treningsklokke og matchende app, så forsto jeg raskt at jeg ville trenge en PT, en jobb treningsgubben min påtok seg med glede ☺

Forlaget om boken:
Tren deg opptil 30 år yngre ved hjelp av enkel intervalltrening!

Visste du at du ved hjelp av intensiv intervalltrening kan senke din biologiske alder med opptil 30 år? Denne boka inneholder et 14-ukers treningsprogram som effektivt gir deg bedre kondis, en sunnere helse og en yngre kropp. Programmet er utviklet av professor Ulrik Wisløff ved NTNU og er testet av flere millioner mennesker over hele verden. Wisløff er treningsprofessoren som har utviklet Kondisjonskalkulatoren og målingsverkøyet PAI, som basert på hjertefrekvens forteller deg hvor mye du må trene for helsas skyld. Nøkkelen til fremgang er å øke oksygenopptaket, og det gjør du ved å følge opplegget i denne boka. 

Her er konkrete treningsopplegg uke for uke gjennom tre måneder, med både løping og styrketrening. Boka har lettfattelige instruksjoner, varierte øvelser og gode illustrasjoner. Kom i gang og senk din egen kondisjonsalder!

Da jeg satt meg ned med boken kjente jeg at det begynte å krible i beina med en gang. "Use it og loose it" har alltid gjeldt for min kondis, så nå skal det bli godt å komme litt forbi denne jojo-treningen. Opplegget til Ulrik Wisløff og NTNU er verken en slankekur eller en mirakelformel for å nå et mål. Ved å følge opplegget han skisserer opp, skal en sakte men sikkert, uten å gå lei eller pådra deg vonter, komme i bedre form. 


Jeg har en kamerat som har begynt å samle PAI`er, jeg nyter å se engasjementet han har opparbeidet for dette, og resultatene hans, så jeg hiver meg med. 

Boken er enkel å følge, jeg har lest de første kapitlene flere ganger og satt meg godt inn i hvordan fremgangen skal måles. Uttrykk som kondisjonsalder, BMI og PAI (pesonal activity intelligence) blir normalisert, og klok av skade, satt jeg pris på bokens klare instruks, om hva en skal gjøre om en dropper ut av programmet.

Gjennom hele boken får en direkte instrukser om hva en skal gjøre for å styrke, og gi oksygen til de store muskelgruppene. (og jeg som har syntes det var behagelig å trene kjernemuskulaturen). Boken byr på flotte bilder og forklaringer av en haug med styrkeøvelser, så det skal ikke stå på det. Jeg har til og med make verktøykasse til ryggplanken, som mannen på bildet ☺



Hvis du synes det er mye å ta inn, så gjør boken det lett å følge opplegget. Du tar bare en uke av gangen, og etter uke 7 kommer det en liten pep-talk, nye målinger og PAI blir introdusert. Ulrik Wisløff skriver med et lettfattelig og folkelig språk, selv om han er eksperten og jeg er helt grønn, så er det ingen besserwisser, som snakker til meg. Han har allerede etter få dager, fått meg til å gjøre øvelser og benytte meg av remedier som jeg tidligere har skydd, noe som også har bidratt til økt mestringsfølelse.
 

Superkondis kom i hus noen uker før vi reiste på ferie. PT`en min satte bremsene på og ville at jeg skulle vente med å begynne til etter ferien, til tross for at jeg var ivrig, som en hund i løpetiden. I fellesskap fant vi ut av hvilepuls, midjemål, BMI, Høyde og maxpuls noe som resulterte i den skremmende kondisjonsalderen på 61 år. Dette var god motivasjon til å gå "all in", så jeg tok for meg de første punktene i boken. 

Gubben tok jobben som trener på alvor, kjøpte klokke til meg (Polar), la inn PAI Health-appen og hjalp meg i gang. Da jeg laget min egen testløype pisket han meg opp bakken, jeg hadde aldri trodd jeg skulle greie Permisjonsstien på 10 minutter. 

Jubelen sto i taket da jeg kom hjem og synkroniserte og kunne se at min aller første tur med PAI-klokke ga et godt resultat. 

Jeg gleder meg til å gå i dybden på de neste kapitlene, og ikke minst å teste min egen kondisjonsalder om 14 uker. Trenger du et push i rett retning, så er dette boken for deg, ikke tenk at du er for ung eller for gammel, dette opplegget favner alle aldre og alle nivåer. Lykke til!

Forlag: Kagge
Utgitt: 2021
Sider: 200
Kilde: Leseeksemplar


8 kommentarer:

  1. Oi, så flott omtale Tine - skal sende linken til trenings-kameraten vår, den "blå" modellen i boken og til Wisløff senior.(Og linker til deg)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fine ord Randi, og takk igjen til deg for at du skrev om boken, dette ga mersmak. Tenk at du kjenner mannen med de blå klærne, som har make verktøykasse som meg :)

      Slett
  2. Du kan selge, men jeg vet ikke om jeg vil kjøpe;)
    Den sidelengsplanken har jeg fått i øvelse av fysioterapeut i fjor og den ga jeg fort opp. Hater planken, og særlig denne. Takke meg heller til planken i en solhilsen.;)

    Men lykke til Tine:) Blir spennende å følge deg. Du tar vel denne utfordringen med storm, kjenner jeg deg rett. (og 61 år er vel ikke så mye mer enn din faktisk alder, tross alt. Min sønn snakket om unge mennesker i tyveårene som testet seg på en treningsklinikk og fikk en alder på 80. Det skulle visst være motiverende, men i hans hode ble det bare skremmende så han ville ikke teste sin kondisalder)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig med deg når det gjelder sideplanken, det er år og dag siden jeg har fått den til. Laget meg en variasjon med vri og støtte, da kom jeg meg opp, får justere til den rette varianten når jeg blir sterkere.
      Jeg har så vidt vent meg til å være i femtiårene, så 61 var myyye :) skjønner at det er lite når jeg leste videre. Etter 14 timer i bil i går var jeg klar som et egg til å løpe ut å jakte PAI`er i dag, men så våknet vi til regn. Blir litt skriving til det letter, og så skal jeg måle hvor mye trening det egentlig er i den runden jeg pleier å ta når jeg er hos svigers :)

      Slett
  3. Ha, ha, jeg tenker "trening? Hva skal jeg trene til?" Nei, takk, jeg bare lever, så får andre gjøre som de vil :) Fortsatt god sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt vi mennesker er forskjellige, god sommer til deg også :)

      Slett