søndag 18. juli 2021

Drepende drage Angrende hund - ny herlig roman av Karin Fossum

Dere som lurer, dette er IKKE en bok i serien med Konrad Sejer i hovedrollen. Her møter vi nemlig en ny og annerledes etterforsker, som heter Eddie Feber. Han er en livsglad mann med åtte barn. Han er rask i vendingen, og kan kanskje virke rotete. Men han har strategier for å få den mørke sannheten ut i lyset.

Forlaget om handlingen:
Aksel er journalist i lokalavisa og er ifølge sjefen "god på tragedier". Søsteren Ellinor har mistet jobben og søker virkelighetsflukt. Helt siden barndommen har skjebnen knyttet bror og søster tett sammen.

På en av de store gårdene skjer et gassutslipp som tar livet av flere innleide arbeidere mens de sover. Det ser ut som en ulykke.

I en enebolig nær ved ligger en 80 år gammel kvinne en dag med knust skalle ved foten av trappa. Noen har rotet rundt i boligen for å få det til å se ut som et ransoverfall.

Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2021
Sider: 240
Kilde: PDF fra forlaget

"Du skal hedre din far og din mor", heter det så fint, men må vi egentlig det? Hvilken barndom og oppvekst en har hatt, spiller en viktig rolle, når det kommer til helse, det gir Karin Fossum oss hjerteskjærende skildringer på, i den nye romanen sin. 

Jeg har lest denne boken som en roman, til tross for at det etterforskes ørlite i denne handlingen. Her hører vi om mennesker som lengter etter å høre til slekten, men som er så gjerrig på seg selv, at det ikke er mulig å danne en relasjon til familien. Romanen viser at følelsen av skam og fornedrelse ligger nær mange mennesker, spesielt dem som bryr seg mye om hva folk tenker og tror.

Handlingen har god fremdrift, og de godt oppbyggede karakterene har alle noe å bidra med til helheten. Språket er Fossum på sitt beste, et par ganger fikk jeg klump i halsen og måtte puste i magen, rett og slett fordi noen passasjer var eventyrlig godt skrevet. Observasjonene hun gjør, inn i menneskesjelen går dypt, og mens jeg nøt til fulle det jeg leste, ville jeg hele tiden vite hvordan det hele hang sammen.

Nei, her var det ikke snakk om å miste tråden, eller ta en pause, når sant skal sies så flyttet den vandrende solen seg så pass på den greske himmelen, at jeg havnet ut av min parasollskygge, så jeg gir Drepende drage Angrende hund, litt av skylden for min solbrente mage ⛱



Jeg har lest mange av Karin Fossum sine bøker, og er alltid like begeistret, men årets utgivelse må være noe av det beste hun har skrevet - anbefales!

18 kommentarer:

  1. Jag har läst Karin Fossum men halkat efter i serien.

    SvarSlett
  2. Jag har läst nästan hela hennes serie om Konrad Sejer och hon var länge en favoritförfattare. De senare böckerna i den serien har jag inte tyckt om lika mycket så jag började bli lite tveksam till om jag ville läsa mer. Kanske ska jag alltså prova denna i stället?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også likt Konrad Seier, men det er veldig forfriskende med noe nytt :)

      Slett
  3. Länge sedan jag läste Fossum, men en ny serie låter lockande!

    SvarSlett
  4. Jeg tror jeg må lese denne, så jeg gikk inn på bibliotekappen for å sette meg i kø og havnet som nummer 14! Jeg har ikke lest mange bøker av Karin Fossum, så kanskje det var det at denne var anderledes som gjorde at den fristet mer :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Spent på om du liker denne bedre, enn dem som fikk deg til å ikke lese mer av henne :)
      God søndag til deg også!

      Slett
  5. jag läste flera av Karin Fossums böcker när hon var tämligen ny som författare. kanske dags att ta nya ta. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  6. Vilket underbart omslag! Känner förstås till författaren men läser inte krim. Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne nye boken er nesten ikke krim, så hvis du vil lese noe av henne, kan denne anbefales :)

      Slett
  7. Läst en bok av Fossum för länge sedan. Ny serie kan vara lockande även om jag inte behöver fler ;) Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  8. Jeg har lest det meste av Fossum med varierende leseopplevelser. Denne vil jeg lese etter din fine omtale. Fant den ikke på Oslobibliotekene så venter til den kommer i pocket.

    En bra bok er verdt en solbrent mage :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at jeg fristet deg :) Tror boken kom ut nå i juli, så bibliotekene er kanskje på ferie. Mitt bibliotek lot meg stå som nummer 38 i køen, så boken er inne. Glad jeg kan slette den bestillingen, så tålmodig er jeg ikke

      Slett
  9. Skal lese den når sperrefristen nærmer seg. Har fått den på pdf jeg også. Synes det er litt tungvindt når laptop er den eneste enheten jeg har å bruke til digital lesing, men det er nok en vanesak. =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sperrefrist? jeg sjekket på forlagets side og der ser det ut som boken har kommet ut...
      Ja, ja, gjort er gjort, du kan i alle fall glede deg :)

      Slett
    2. Det sto det i mailen min i hvert fall. =) Men må vente med den litt uansett for å ha noe å glede seg til og må bli ferdig med noen bøker først. =)

      Slett
  10. Tack för smakbiten!
    Har läst några böcker av Fossum men inte denna!

    SvarSlett
  11. Skal lese denne jeg også, men foreløbig venter jeg til over sommeren eller til jeg får den i papir:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Lurt å spare denne godbiten til du er helt klar. Jeg har bestilt 8 bøker på biblioteket i dag, en er allerede kommet, så jeg må gå direkte dit på vei hjem fra Snåsa i morgen :)

      Slett