onsdag 28. juli 2021

Kalifatet av Terje Bjøranger

Dette er ikke mitt første møte med denne forfatteren, for hans bok Business har jeg allerede lest. Kalifatet er den fjerde boken i serien hvor vi følger politietterforsker Charlie Robertsen, og siden Henningbokhylle ga boken fullt score på terningen, rykket den elegant frem i min lesekø. 

Forlaget om handlingen: 
En ung mann blir funnet drept på Bygdøy. Han er iført en oransje kjeledress og holder sitt eget hode i hendene. Det tenkes umiddelbart på IS. 

Kan det være link til ekstreme islamister eller er det iscenesatt? Charlie Robertson og hans politikolleger må jobbe effektivt og godt for å avverge flere drap og ikke minst avverge terroraksjoner man frykter er under planlegging.



Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2021
Sider: 416
Kilde: PDF fra forlaget


Begynnelsen på denne thrilleren har hele fem innledninger. De er alle korte og danner effektivt en ramme om historien. En jesidi jente har konvertert til islam og blitt tvangsgiftet til uhyret som skar hodet av faren og voldtok og drepte søstrene og moren. 

Fem år senere befinner vi oss i Oslo. Kim Evensen, som sonet for drap på Ullersmo i Business, er på vei ut. Han vil oppsøke gamlekjæresten Linnèa og ikke minst Charlie Robertsen, som figurerer som en farsskikkelse i livet hans. Og så vil han starte et nytt liv, på rett side av loven.

Charlie Robertsen er en av heltene i denne historien, hvor vi også møter igjen hans kolleger, Aicha Noor og Lennart Ramberg. Når de blir satt til å etterforske denne symboltunge halshuggingen, får de det travelt, og Charlie har ikke tid til å gjøre noe med magesmertene som har preget ham lenge.

Kalifatet er mye mer enn en politikrim, her møter vi salafister som vil ha hverdagen tilbake til 600-tallet. Vi hører om mørkemenn som driver hemmelige kjellermoskèer, om festløven som plutselig ble en festbrems, og om en femtenåring som over natten ble mirakuløst uinteressert i telefonen sin og sosiale medier. 

Fremmedfrykt gror frem av uvitenhet, og samtidig som du leser en forrykende spennende thriller, blir forskjellen på vanlige muslimer og de ytterliggående som lager trøbbel, veldig tydelig. Til nå har jeg trodd at ekstremistene ser på oss kristne som urene og vantro, men det går mye verre ut over muslimer som ikke utøver troen sin på "rett" måte. Kurdere, jesidier og andre minoriteter, kan være minst like viktige mål for disse galningene, som bedriver hellig krig.

Årets thriller fra Bjøranger er glimrende skrevet, har et høyt actionnivå, men er samtidig troverdig i all sin gru. Plottet er godt snekret sammen, og har akkurat nok menneskelighet, til at det ikke blir for mye for en stakkas leser.

Jeg er enig med Henning og anbefaler boken på det varmeste!


8 kommentarer:

  1. Denne har jeg også tenkt å lese. Bra at du liker den:)
    Ser du leser Rotvelte også. Spent på din dom.:) Jeg likte den godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du også skal lese den, vil kalle den en "viktig bok". Jeg har kost meg med Rotvelte to ettermiddager nå, den er litt roligere enn sånn jeg husker Alsterdal, men veldig bra :)

      Slett
    2. Jeg synes også bøker om terrorisme er interassante og noen ganger viktige (avhengig av hvordan den er skrudd sammen). Enig i at Rotvelte er en roligere krimroman. Minner litt om Stina Jacksons bøker fra bygde-Sverige.

      Slett
    3. Ja, takk Anita, det har bugget meg hva det er Rotvelte minner om , Jackson selvfølgelig!

      Slett
  2. Takk for link. Å linke deg. Veldig bra krim. Har kest Erling Gangsøy Greftegreff sine bøker?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det var et nytt navn for meg, noterer :)

      Slett
    2. Politi som skriver meget bra krim

      Slett
  3. Denne så jeg først nå. Takk for supre kommentarer! Kommentarene dine viser at du virkelig har tatt budskapet i boka. Takk!

    SvarSlett