lørdag 17. juli 2021

Exit - ny spennende krim fra Belinda Bauer

Exit er den syvende boken jeg leser av Belinda Bauer, og om jeg ikke husker skammelig feil har jeg elsket alle sammen. Har du ikke lest henne før, må du gjøre det, jeg lover deg at du ikke blir skuffet. 

Fra bakpå boken:
Felix er medlem av en hemmelig liten gruppe som støtter alvorlig sykes rett til å dø. De kaller seg dødsledsagere. Da Felix og den unge, ferske ledsageren Amanda låser seg inn i leiligheten i Black Lane, er det for å utføre en barmhjertighetshandling. De skal sitte ved en døende manns side idet han trekker sitt siste sukk. 
Etter kun femten minutter er Felix på flukt fra politiet, etter å ha gjort sin livs største tabbe. Hele livet er snudd på hodet. Han må finne ut om han virkelig bærer skylden, eller om det er noe annet uhyggelig som skjer. Alt mens han forsøker å være et skritt foran politiet.

Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2018/på norsk 2021
Sider: 352
Kilde: Leseeksemplar

Med Exit viser Belinda Bauer at hun kan briljere i flere sjangre. Det andre jeg har lest av henne har vært mørkt og litt creepy, men denne gangen var det betydelig mer lystig. 

Rammen for historien er litt morsom i seg selv, og det at hovedpersonen er en snill, gammel mann som bare vil andre godt, gir det hele et litt komisk preg. 

Leseren er selvfølgelig på lag med Felix, og håper at politiet ikke skal finne ut av hva han har bedrevet. Jeg vil ikke røpe mer av handlingen, for i Exit opplever du uventede vendinger som får deg til å bite negler, eller puste lettet ut. Les så får du se!

Exit er velskrevet til tusen, til tider litt sentimental men også optimistisk. Betraktningene som gjøres rundt det å bli gammel og miste sine kjære er nydelig lesning, mens handlingens krimelement holder engasjementet oppe. Gled deg til denne!


Rekkefølge på utgivelsene hennes: 

4 kommentarer:

  1. Lenge siden jeg har lest noe av Bauer nå, og hun skriver vanligvis veldig godt. =)

    SvarSlett
    Svar
    1. God denne og, men en helt annen feeling enn den mørke krimmen jeg kjenner henne for :)

      Slett
  2. Jeg har også likt bøkene til Bauer, så denne vil jeg lese. Takk for tips! Er snart kommet igjennom sommerbokbunken min.

    SvarSlett