mandag 26. juli 2021

Marka - ny roman fra Tove Braathen

Etter å ha lest flere glimrende romaner av Tove Braathen, gjør hjertet mitt et hopp, når jeg hører at hun kommer med ny bok. Marka er en gripende roman om viktigheten av å bry seg, og om menneskets forhold til naturen. Jeg likte denne veldig godt, den lanseres i dag 26 juli, og jeg anbefaler den gjerne videre ☺

Forlaget om boken:
Raymond har bodd i skauen hele sitt voksne liv. Det er en forutsigbar og god tilværelse, men denne varme sommeren tørker ut blåbærlyngen og vekker minner om en annen hetesommer, den som endret livet hans for alltid. Og varmen bringer med seg folk. 

Hvorfor er hun i den store tømmerhytta tilbake, etter alle disse årene? Og guttungen som reker rundt i skogen med bare føtter og skitten T-skjorte, er det ingen som passer på ham?

Forlag: VigmostadBjørke
Utgitt: 2021
Sider: 314
Kilde: PDF fra forlaget

Til og med asfaltelskere kommer til å finne skogens ro, med denne romanen. Historien er bygget opp av tre handlingsforløp, som naturlig nok føyes sammen litt etter litt. Før det skjer har leseren blitt kjent med Raymond som nesten giftet seg en gang, som ikke liker mennesker tett innpå seg, men som har et stort hjerte for naturen og mennesker i samme sinnstilstand som ham selv.

Linda er mor til Leon, som er akkurat gammel nok til å klare seg selv. For det må han, for Linda er psykisk syk og har gjort seg avhengig av at Leon handler og rydder og passer seg selv. Når folkene fra kommunen kommer på besøk har de med seg en politidame, som er vennlig mot Leon, og viser ham noen bilder av politihunden King. Leon får en fantasivenn i denne hunden, som er en god trøst for det ensomme lille barnet.

Vi blir også kjent med Halldis, en advokat som bor i byen, men som eier hytte i samme skog som Raymond. Hun har også sine grublerier, og det er noen hjerteskjærende minner hun bærer med seg, om en psykisk syk mor.

De tre handlingsforløpene tar alle for seg psykisk sykdom, men på litt forskjellige måter. Den røde tråden i historien er tydelig, og medrivende, så dette er en roman det var vanskelig å legge fra seg. Store deler av historien er temmelig trist, men den gode utviklingen i karakterene, gjør at en puster lettere mot slutten. 

Som dere ser fra smakebiten, klamret jeg meg til boken da vi var ute og seilte en dag da vi var i Tolo, Helas ☺



Tove Braathen skriver veldig godt, jeg har lest de tre forrige bøkene hennes, og var like begeistret da, som jeg er med årets utgivelse. Ut i marka folkens! det er der det skjer ☺

2 kommentarer:

  1. Høres interessant ut. Har ikke merket meg denne boka, men nå er den notert.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har likt det jeg har lest av henne, så jeg var på hugget her.

      Slett