torsdag 10. mai 2018

Den vakre død - ny spennende krim av Belinda Bauer

Dette er den syvende krimmen til Belinda Bauer. Kun nummer to og tre av utgivelsene hennes bør leses i rekkefølge, ellers er historiene hennes helt frittstående. Fra å skildre mørke og grusomheter på landsbygda befinner vi oss i Den vakre død midt i London, men det er ikke mindre dystert av den grunn.

Fra bakpå boken:
Eve Singer lever av døden. Som krimreporter for en spekulativ TV-kanal, er hun villig til å gå langt for å være først ute med en sak. Ingenting selger bedre enn døden. En seriemorder er også på jakt etter et stort publikum, og hans ofre er unge kvinner i sentrum av London. En kveld Eve går hjem fra jobb, mistenker hun at en mann følger etter henne. Men istedenfor å skynde seg i sikkerhet, stanser hun og konfronterer mannen. Live vet hun da om hvem han er, og at han har sett seg ut Eve for å få den oppmerksomheten han lengter etter.

Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2018
Sider: 350
Kilde: Leseeks


Som en stor fan av Belinda Bauer, er det nesten litt skummelt å skulle begynne på en ny bok, kan det bli like bra som hennes tidligere utgivelser? Jeg har hoppet i det, og kan berolige deg med en gang, det kan det!

Forfatteren er prisbelønnet, multioversatt og genierklært, og disse hedersbevisningene stiller jeg meg gjerne bak. At handlingen i denne boken er lagt til de sentrale deler av London, er både gøy og utrolig skummelt, for det er bare 8 dager til min egen Londontur, og jeg kommer nok til å tenke på denne boken både når jeg er på undergrunnen og i Tate Modern.

Siden jeg har bestemt meg for å fatte meg i korthet i sommerens blogginnlegg, nøyer jeg meg med noen superlativer i stikkordsform:

Er du glad i kunst og kunstens komponenter er dette boken for deg! En annen sekundærhandling er demens, Bauer har glimrende skildringer av hvordan det oppleves å leve med demens, og være en pårørende. Men, det er selvfølgelig kriminalhistorien og dens oppklaring som er bokens drivkraft.

Dette er en historie til å holde pusten av. Morderen har en tydelig rolle gjennom hele boken, og hans tanker om kunst sammen med hans kunnskaper om menneskesinnet, gjør denne delen av handlingen temmelig creepy.

Dette er krim på aller høyeste nivå. Den er velskrevet uten logiske brister, og selv om plottet er intrikat går handlingen opp til slutt. Språk, setningsstruktur og karakteroppbygging er helt etter læreboken, og jeg må bare ta hatten av for Belinda, som greier å imponere til de grader, atter en gang! 


Rekkefølge på utgivelsene hennes: 
Blacklands
Mørke dager
Som fortjent
Nysgjerrigper
Sannheten om livet og døden
Den synske 

8 kommentarer:

  1. Jeg har falt helt av lasset her,leste og likte veldig godt "Blacklands", skaffet meg bok nummer 2 og 3 som ligger ulest en eller annen plass nede i boden tenker jeg. Må se å få lest dem og deretter se om jeg må skaffe meg resten av bøkene også.

    Denne virker å være veldig bra også så man skal ikke se bort i fra at jeg må få med meg hele sulamitten. Skal snart i gang med en ny krimserie så det blir nesten litt "krimmens år" for meg.

    Syntes du er flink å fatte deg i korthet jeg, føler innleggene mine blir lenger og lenger :-D

    Ha en fin dag i høstværet, Tine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er virkelig en sulamitt du bør få med deg, men les no først de du har ulest, de er kjempegode. Resten henger ikke sammen. Gøy at du har fått smaken på krim :)
      Jeg øver meg på å fatte meg i korthet, både for å spare tid og energi, og gjøre omtalene litt mer "tilgjengelig" for de som ikke gidder å lese side opp og side ned om en bok de skal lese.
      Har vært ute og gått i 4 timer i tåken i dag, gleder meg til solen skinner igjen i morgen. Ha en fin sønd... nei jeg mener torsdag!

      Slett
  2. Heisan. Jeg er stor Belinda Bauer fan og har lest alle. Denne er faktisk favoritten min av dem. Slukte den på null komma niks 😁

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant den var bra? Er enig med deg at denne var en av hennes beste, men så er jeg veldig glad i bøkene fra the moors :)

      Slett
  3. Jeg må også få lest Bauer snart- hun har stått lenge på ventelista/TBR-lista mi. Har Blacklands, og får starte med den..

    Enig med Beathe: Du er flink til å fatte deg i korthet. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre at det er greit å skrive litt kortere, gled deg til Bauer :)

      Slett
  4. Nettopp ferdig, og venter bare på at pulsen skal roe seg ned under 150. Forrykende spenning ��

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du har fått hjerterytmen under kontroll. Enig med deg, dette var spennende :)

      Slett