søndag 9. juli 2017

Kjærlighetens førti bud av Elif Shafak

Elif Shafak er en av Tyrkias mest leste forfattere, og har utgitt 15 bøker. Jeg lot meg begeistre av hennes roman Arkitektens læregutt, og var derfor spent på Kjærlighetens førti bud, til tross for den litt "bløte" tittelen.

Forlagets presentasjon:
På det urolige 1200-tallet, en tid fylt av religionskrig og maktkamp, møter poeten Rumi sin åndelige veileder, den vandrende dervisjen kjent som Shams av Tabriz. Rumi forvandles fra en vellykket, men ulykkelig geistlig til en engasjert mystiker, poet og talsmann for den universelle kjærligheten. Det åndelige båndet mellom Rumi og Shams møter mye motstand fra mektige krefter – og de blir sveket av dem som står dem nærmest.
I dagens Massachusetts blir trebarnsmoren Ella Rubenstein inspirert av Rumis kjærlighetsbudskap. Det gir henne styrke til å gjennomføre sin egen nødvendige livsendring.

Forlag: Font
Utgitt: 2010/på norsk 2017
Sider: 433
Kilde: Leseeksemplar

Dessverre ble det for "bløtt" for meg denne gangen. Den delen som hadde sin handling på forskjellige steder i østen på 1200-tallet, glapp helt unna min hjerne. Jeg greide ikke finne hode og eller hale på karakterene, jeg hadde problemer med å skjønne hvem som var fortellerstemmen, evt. om det var flere.

Ca. halvveis i boken kjedet jeg meg sånn at valget sto mellom å legge den vekk eller skumme. Derfor hoppet jeg over hundre sider og landet akkurat der hvor Ella endelig skulle få treffe forfatteren som hun leser manus for, og som hun etter litt korrespondanse på mail, har forelsket seg i. Historien i nåtid om Ella og hennes oppvåkning fra familiesløvheten, fengslet meg nok til at jeg i fortsettelsen bladde meg frem til det som handlet om henne. Dessverre fikk også denne delen av handlingen en platt og forutsigbar slutt.

Romanen som forfatteren Aziz Z. Zahara har skrevet, er handlingen i bihistorien, som finner sted på 1200-tallet. Det føles ikke som et romanmanus når jeg leser det, men en historie i historien, som ikke passer særlig godt inn i handlingen forøvrig. Denne historien, som fyller mesteparten av romanen, er fylt med mystikere, sufier og vandrende dervisjer, og naturligvis følger det med førti bud, du kan ligge på minnet og som kanskje gjør deg til et bedre menneske.

Vel, vel... jeg anbefaler gjerne Arkitektens læregutt, men denne her var ikke noe for meg. Synes du omtalen ble for ynkelig, kan du gjerne ta en titt på bloggene Mycriminalmind, Minbokogmaleblogg og Heartart, de har skrevet fine omtaler av boken, og er betydelig mer positiv enn jeg er.

***

Jeg leste tyrkisk bok i solen mens jeg spiste tyrkiske moreller, forholdene var altså perfekte for en fin lesestund, men til tross for de idylliske omgivelsene og den velvillige innstillingen, falt ikke kortene helt på plass.

7 kommentarer:

  1. Jeg måtte gå tilbake til min omtale av boka, for å se om jeg hadde oppfattet den så trist og kjedelig som du har gjort. Men jeg har tydeligvis sett den fra en annen side, og ga den grei omtale. Egentlig greit at vi lesere er uenige en gang i blant! Nå sitter jeg på hytta, kom fra Trondheim for et par timer siden. Skal forberede beising av hytte og uthus senere på sommeren. God søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Der fikk jeg lagt inn lenke til din omtale også :) Denne passet deg bedre i tid og sted og humør enn den gjorde meg. Jeg måtte le litt når du kaller den "beroligende", nå som jeg har lest boken selv leste jeg det som "søvndyssende", men det var kanskje ikke det du mente?
      Det må da være mulig å skrive mer fengslende om dikteren og mystikeren Rumi enn dette her? Vel, vel... de omtalene jeg har lest har vært såre fornøyd, så det er nok bare meg som er for kravstor :)

      Slett
  2. Det var det rundt dikteren Rumi som fanget min interesse for denne boka, men er det søvndyssende og kjedelig, så vet jeg sannelig ikke. Mulig jeg oppfatter den annerledes, mulig ikke. Husker hvor halvkjedelig jeg syntes Malerens muse var..

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får ta en titt på omtalene jeg har lenket til, de er en smule mer positiv enn meg. Hadde vært spennende å hørt hva du synes, men vi er jo ofte enig :)

      Slett
    2. Jeg har lest dem før, og det ga meg mer lyst til å lese boka, men det er greit å få flere meninger. Og så spørs det hva det er som lesere/blogger/anmeldere liker og ikke liker, det sier noe om i forhold til om det er en bok jeg kan like eller ikke- som regel.

      Slett
    3. og pst. så mange bøker som jeg i ventehylla, skal det litt til før jeg skaffer meg en ny som jeg leser før de andre..;)

      Slett
  3. Skal du til Island har jeg vært der og du kan se bilder derifra https://kleppanrova.blogspot.no/search/label/Island
    Det var bare en langhelg, men få med deg en rundtur Geysir- Gullfoss-Tingvall. Den får du kjøpt på info kontor og er bra.
    Å bade i den blå lagune i januar og snøvær var fantastisk. Jeg drømmer om en litt lenger tur til Island. Gleder meg til å se bildene dine

    SvarSlett