torsdag 20. juli 2017

Tre kunstmuseer for en billett i Reykjavik

Det var parolen sin det: Kunst til folket!!
Jeg hadde litt snøring på forfattere fra Island, men navnene på andre kunstnere satt lengre inne. Siden sommerferien i Reykjavik minner mer om høstferie, har jeg tilbrakt noen timer i Reykjavik Art Museum. Dette er et museum med tre forskjellige lokasjoner, som ligger i gangavstand til hverandre, og som kan besøkes på samme billett innen 24 timer, for bare 1600 kr. (islandske...)

Hafnarhùs ligger i Tryggvagata17, midt i down town Reykjavik. Bygningen er et gammelt havnelager, så interiøret er preget av den store lyse midtseksjonen som minner om et fengsel. Dette er tilholdsstedet for popartkunsten til Errò og det var det jeg ville se, men denne utstillingen hadde måttet vike for Ragnar Kjartansson (1978-) Han kalles en performance artist, for kunsten hans består av videokunst, installasjoner, "live" opptredener, men også ting rammet inn på veggen. Jeg likte utstillingen hans godt, og vil gjerne se Ragnar på besøk i Bergen.



Àsmundarsafn ligger lengst fra sentrum i Sigtùn 105. I byggene som utgjør museet levde og arbeidet skulptøren Àsmundur Sveinsson (1893-1982). Rundt bygget er det en fin hage, hvor mange av hans store arbeider er utstilt. Inne har de plassert store og små skulpturer på en sånn måte at hver enkelt får sin egen plass. De er også satt i rekkefølge etter når han laget dem, noe jeg som publikum satte stor pris på. Jeg ble godt tatt i mot på museet, vår som en kråke som jeg var da jeg tumlet inn av dørene hos dem. En kurator tok seg til til å fortelle om kunstneren, om bygningen og hun fortalte også at Àsmund var en utpreget sosial mann, som inkluderte naboer og nysgjerrige i sitt liv på denne plassen.

Det flotte bygget som var Àsmundur Sveinssons hjem og arbeidssted

Detalj fra et av hans første kunstverk

Han arbeidet i mange forskjellige materialer

Jeg vil kjenne igjen stilen hans heretter

En modell av eiendommen slik den så ut før kommunen overtok og
bygget sammen de to byggene
Denne står plassert i down town Reykjavik
Takket være Frodes bråstopp, fikk jeg fotografert denne - i Reykjavik

Kjarvalsstadir heter den tredje bygningen til Reykjavik Art Museum. Den ligger i Flòkagata 24, bare noen få minutters gange fra leiligheten vi leide da vi var på besøk i dette flotte landet. Her var det to utstillinger da jeg var her, så jeg ble kjent med to verdenskjente kunstnere.

Hallgrimkyrkja sett fra Kjarvalsstadir
Jòhannes S. Kjarval (1885-1972) er den kunstneren som bygget er oppkalt etter. Han hadde en strevsom start på livet, noe vi kunne lese om på museet. Han har ikke bodd i bygningen, men tok det første spadetaket da bygget skulle reises.


Kjarvals tanker om sitt arbeid kan en lese om i utstillingen, vi oppfordres til å se mystiske detaljer i bilene hans

Flott hva?
Den andre utstillingen jeg fikk med meg i dag var av Louisa Matthiasdòttir (1917-2000). Hun er som de andre kunstnere jeg har blitt kjent med i ferien, født i Reykjavik, men hun studerte i København, Paris og havnet til slutt i Amerika. Bildene hennes var kraftfulle og fargeklare, og et par av dem gjorde sterkt inntrykk på meg.

Utstillingen var glimrende kurert (!) 

Her har Louisa malt sin datter - sjekk ut hvor sur hun er, tipper at hun ikke ble blidere av å bli malt....

7 kommentarer:

  1. Så spennende bilder og informativ tekst. Da jeg var på Island snakket vi med mange nyutdannede designere. Felles for alle var at de hadde vært ute i Europa og fått utdanning. De kom tilbake til Island og var stolte utøvere, det var så herlig å høre!
    Det var litt annen lyd i pipa i Norge når jeg valgte å flytte til KBH for å ta master isteden for å gå på Kunst og håndverkhøyskolen i Oslo, hvor jeg også kom inn samme år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Islendinger er stolte av seg og sine, og det har de all grunn til. Klart kunstnere må ut, det er ikke noen som blir flink til noe som helst om vi blir sittende hjemme på fjøstrappa :)

      Slett
  2. Flott- flott- flott! Jeg digger reisebrevene dine!!! Plutselig en dag skal jeg begynne å besøke kunstutstillinger jeg også!

    SvarSlett
  3. Veldig ok feriesyssel. Snedige skulpturer. Islendingene er flinke til så mye:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig greit å utforske kunsten når det ikke er vær til å legge seg nedpå. Det var deilig å lande i Bergen til 16 grader, og etter litt kraftanstrengelser med kofferten føle svetten piple frem for første gang denne sommerferien :)

      Slett
    2. Ja, da er det godt med 15 pluss.;)

      Slett
    3. pst.. det var 26 grader da jeg kom hjem fra Ålesund i kveld kl.18.00...

      Slett