søndag 2. juli 2017

Oppsummering av lesemåneden juni - og en titt på sommerlesningen

Yippi!!!! Fredag startet jeg SOMMERFERIEN 2017 ☺☺☺ Nå skal det innrømmes at behovet for ferie ikke er det sterkeste jeg har opplevd, men det er ikke så rart siden jeg i april var avgårde på ferie i Amerika i 17 dager og jeg for bare et par uker siden var på 4 dagers tokt med Hurtigruten. Euforien min er dog ektefølt, siden fredag var den første dagen med skikkelige sommertemperaturer her i Bergen, og blå himmel hele dagen.

Nei, som Nifse Nella ville ha sagt: Fokus og stø kurs, her er det lesing og bøker det skal dreie seg om!  Så, listen over leste bøker i juni ser slik ut:

  1. Agnes Matre - Skinnet bedrar - 6
  2. Birte Svatun - Høysensitive barn i bhg og hjemme - 5
  3. A.J.Kazinski - Drømmetyderens død - 6
  4. Noah Hawley - De som faller - 5
  5. Knut Hamsun - Markens grøde - 5
  6. Lisa Strømme - Malerens muse - 4
  7. Belinda Bauer - Den synske - 5
  8. Carlos Ruiz Zafòn - Tåkens hersker - 5
  9. Karl Ove Knausgård - Så mye lengsel på så liten flate - 6
  10. Dag Solstad - irr! grønt! - 4
  11. Nathan Hill - Nøkken - 4
  12. Cathrine Wilhelmsen - Tusen ønsker - 5
  13. Bjørn F. Rørvik - Bukkene Bruse begynner på skolen - 6
  14. Karen Dionne - Myrkongens datter - 5

En rask oppsummering:
Krim/thriller: 5
Romaner: 4
Barn/ungdom: 3
Sakprosa: 2

Hamsunprosjektet fikk en bok til i samlingen, noe jeg er veldig glad for. Siste boken i På sporet av den tapte tid har ligget på bordet mitt hele juni, men jeg har ikke fått fingeren ut, så denne skal leses plutselig. Knausgård gjorde meg begeistret denne måneden, så jeg tror jeg må peile meg inn på en ny bok av ham. 

Kulturelle opplevelser: 
I mitt prosjekt hvor jeg skal besøke de tre kunstnerhjemmene vi har i Bergen besøkte jeg i juni hjemmet til Edvard og Nina Grieg, Troldhaugen. Jeg besøkte KODE 4 denne måneden, og gleder meg til å fortsette utforskingen av Kunstmuseene i Bergen. I prosjektet mitt hvor jeg skal besøke alle de 57 hyttene på byfjellene i Bergen, besøkte jeg de siste på Ulriken, nå gjenstår det bare en hytte før jeg er i mål, og den skal jeg ta til uken! 

Mitt nye trimprosjekt Ti-på-topp-Bergen fikk en skikkelig boost i pinsehelgen, hvor jeg kom i mål med å besøke alle de 11 toppene i utfordringen. Nå er det mengde som teller for å beholde ledelsen i Bedriftidrettens utfordring.



Siden jeg ikke ser på tv, føler jeg for å ta med at jeg har sett ferdig to serier, SKAM (snufs, snufs, og stor jubel!) og The Handmaidstail (tåresprut, der mot slutten) 


Som sagt så starter jeg ferien denne helgen. Den første uken skal jeg være hjemme mens min mann jobber, noe som blir en ny erfaring. Kjenner jeg meg selv rett, greier jeg å fylle dagene med tur, kultur, litteratur og mye slaraffenliv med en bok i hånden. Deretter går turen til Island, for første gang, så møtet med det landet og den kulturen gleder jeg meg til.

Noe jeg ikke har jobbet med de siste ukene (uvanlig....) er å klargjøre en haug med bøker som skal leses i ferien, men etter en raskt titt over skulderen kom jeg frem med denne listen:
Den gjenfundne tid Marcel Proust, Svermere av Knut Hamsun, Kvinnen ved jordas kant av Gunhild Haugnes, Ut i vannet av Paula Hawkins Fra plan til praksis av Kari Pape og Kjærlighetens førti bud av Elif Shafak. 
Høres det bra ut? Har du lest noen av dem?



Med det ønsker jeg alle bokelskere en usedvanlig varm og morsom sommer, med masse gøye opplevelser som dere kan drømme om når vinteren strammer sitt grep 😊

12 kommentarer:

  1. Heisan! Skal si du har fått lest mye mellom alt det andre du holder på med.:)
    Jeg har bestilt tur med hurtigruta til Lofoten i august, ble inspirert av deg:) Det blir ikke særlig dyrere enn å fly eller fly/tog..eller kjøre.
    Jeg må enda vente på ferie helt til 7.august. Sukk sann..

    Av dine bøker har jeg lest fem; Strømme, Dionne. Martre, Kazinsky og Zafon. Kazinsky toppet hos meg av dem, med Martre som god nummer to.
    I mitt juniinnlegg telte jeg 9 bøker.
    Nå leser jeg Postkort fra Hellas, Hislops nye som kommer, og den storkoser jeg med. Har bestilt ny tur til Kreta i august.

    Har bare lest en av dine sommerbøker, Torbjørg Nedreaas, for mange år siden, veldig bra bok, og startet med Kvinnen ved Jordas kant, en gang, og la den bort..Kanskje ta den med til Lofoten og prøve på nytt?
    Shafaks bok kan jeg tenke meg å lese en gang, men først skal jeg dykke ned i en del av de jeg har på vent her..

    En riktig god lesesommer og ferie til deg Tine.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Oops, har lest av dine, Markens grøde også, som pensum en gang..

      Slett
    2. Sommerferie kommer til den som venter :) Gøy at du tar deg en stripe med Hurtigruten. Jeg merker jeg ligger litt etter med de gode gamle klassikerne, så nå skal jeg prøve (andre forsøk...) på Nedreaas, og fortsette med Hamsun. Jeg har også begynt på Kvinnen ved Jordas kant en gang før, så denne sommerlesningshaugen bærer preg av å rydde opp i gammelt "rot". Nå skal jeg bare skrive litt om Astrup, så skal jeg ta meg en runde og lese oppsummeringer :)

      Slett
    3. Ja, det er sant. Og med senferie så blir høsten kortere. :)
      Jeg ble ferdig med Postkort fra Hellas nettopp, for en sluke- og kosebok--:)
      Godt å rydde opp i gammelt "rot" som du sier , iblant, prøver å gjøre det selv innimellom, men hvis det går for tregt får man bare avbryte boka. Jeg prøver i alle fall det, så jeg kan bruke tiden på de bøkene jeg liker.

      Her er mitt oppsummeringsinnlegg fra juni hvis du gikk glipp av det:
      http://artemisiasverden.blogspot.no/2017/06/oppsummering-juni-17.html#more

      Slett
  2. Hei Tine og god sommer. Av dine har jeg lest A.J. Kazinski, Noah Hawley og Belinda Bauer. Alle de var supre bøker.
    Her er mine bøker i juni:

    - Mary Higgins Clark- Som tiden går
    - Ruth Ware- I en mørk mørk skog
    - Christian René Wold- Klovnejakten
    - Engdal/Sæther- Jakten på Thunder
    - Gunnar Klinge- Alma Mater
    - Viveca Sten- I sannhetens navn
    - Peter May- Svarthuset
    - A.J Kazinski- Drømmetyderens død
    - Fredrik Bachman- Bjørnstad

    A.J Kazinski skulle jeg ta med til Rhodos, men klarte ikke å vente. Har pakket ned Paula Hawkins Ut i vannet istedet.
    Min store anbefaling er boka Bjørnstad av Fredrik Bachman. Handler om kjærlighet, vennskap, familie og hverdagen. En bok som får en til å tenke. Den bør du lese hvis du ikke har gjort det.

    God sommer til deg og dine Tine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at vi har lest noen av de samme bøkene, ser at vi med Hawkins gjør det i juli også :) Når det gjelder Bachman så kuttet jeg den forrige boken fra ham, Mormor hilser... så han er litt uti kulden. Leste du den, og er denne virkelig myyye bedre?

      Slett
    2. Nei, jeg leste ikke den forrige, men denne synes jeg var en god bok. Jeg synes du skal gi den en sjanse😊

      Slett
  3. God sommerferie, Tine! Eg skal jobbe ei veke til også skal eg ha fire veker ferie. Då har eg bestilt sol og 25 grader. I dag plasker det ned på Jæren så juli-veret lar vente på seg.

    Av dine har eg ikkje lest nokon, men så har eg ikkje lest noko særleg i det heile tatt dei siste månadane. Har begynt på ei knakande spennande krimbok, og den ser ut til å ta litt knekken på lesesperren :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Smart å vente på fin-været før en starter ferien :) Her bøtter det ned i dag, men det er lovet bra i begynnelsen av uken som kommer. God krim gjør underverker for leselysten, så hold deg til det. Riktig god sommer Elida :)

      Slett
  4. Fin oppsummering!Du har fått lest og gjort mye i juni.Har ikke lest noen av dine,men har begynt på "Skinnet bedrar" og har noen av de andre på vent.

    Når det gjelder SKAM så er den norske versjonen historie(omdet var det du lurte på...) Andem skal over sammen og lage den amerikanske versjonen. Veldig synd at det ble slik...

    Har ikke lest noen av de bøkene du har planer om i sommer, men jeg har "Ut i vannet" på vent, den ligger på en liste inne på Goodreads over bøker man tror kan komme på manbookerlisten i løpet av juli, skal bli spennende å se om den kommer med...

    Ønsker deg en god sommer,Tine :-)

    SvarSlett
  5. Herlig med ferie! Selv har jeg enda en uke før det er feriemodus, men da er det tre hele uker. En fin oppsummering, Tine! God ferie :))

    SvarSlett
  6. Jeg har ikke lest noen av bøkene du har på leseplanen din, men "Ut i vannet" kom dumpende ned i postkasse for ei stund sida, så den håper jeg å få let i løpet av juli eller august- det er bestandig vanskelig å forutse hvor mye tid det blir til lesing, og ikke minst hvilken retning leselysta tar... Det er alltdis nok å ta av!
    Kos deg med sommer og ferietempo- kjenner jeg deg rett, blir det vel ikke bare slaraffenliv, tenker jeg ;o) Det viktigeste er at man koser seg!

    SvarSlett