fredag 7. juli 2017

Snø vil falle over snø som har falt av Levi Henriksen

Dette er Levi Henriksens debut som romanforfatter, fra 2004. Jeg har lest to bøker av Levi Henriksen før, men de romanene som har handling fra Skogli, har jeg ikke lest.
Til høsten lanseres den fjerde Skogli-romanen, og som forberedelse til den, skal jeg se om jeg kan få lyttet meg gjennom de tre første bøkene i serien. Forfatteren ble belønnet med Bokhandlerprisen for sin flotte debut.

Forlagets omtale:
Dan Kaspersen vil selge småbruket og komme seg vekk fra Skogli etter brorens død. Men etter en urolig natt i et bånnfrosset barndomshjem dukker Mona Steinmyra opp. Smilet hennes blir det første holdepunktet hans i bygda. Mange vil likevel ha ham bort, og andre har en del å frykte så lenge Dan Kaspersen åpner skuffer og skap etter broren. Med en uforlignelig kombinasjon av trass og likegyldighet forsøker Dan å bite seg fast i livet - i hvert fall for en stund. For det fins håp og det fins rettferdighet - og det fins alltid en arvet Volvo Amazon.

For en nydelig roman! og for en sterk debut Levi Henriksen gjorde!! Historien har en spenningskurve som er en thriller verdig, og noen trusler som henger i luften gjennom hele romanen, som skaper en nerve til å skjære seg på. Dramatiske vendepunkter og en avklarende og fin slutt, gjorde at min begeistring holdt seg til siste setning.

Karakterene er glimrende bygget opp, både de som er levende i historien og de som har gått bort før historien starter. Dans bror er nettopp død, mens foreldrene døde da brødrene var i tenårene, men de er allikevel viktige brikker i handlingen. Den fotlause onkel Rein som bor på gamlehjem, er den karakteren som kommer med humoren i boken. Han er også den som sier Dan noen sannhetens ord, og som åpner Dans øyne for livets realiteter. Jeg digget språket til Rein, med sin evige banning og snåle kraftsalver.

Jeg likte godt hvordan lensmannen og politibetjenten var tildelt to forskjellige roller. Den unge betjenten har sin egen bagasje, og dømmer Dan som et dårlig menneske. Den eldre lensmannen derimot, ser Dan som det gode mennesket han er, og gir ham slack og tror på ham, når han forklarer seg.

Begivenhetene i denne romanen finner sted i løpet av noen kalde vintermåneder på hjemplassen Skogli, et sted utenfor Kongsvinger. Det er mye som skjer i livet til Dan disse månedene, når han prøver å finne mening i livet sitt, og fotfeste etter å ha sonet ferdig en dom i fengsel. Når han kommer tilbake til den lille bygda er det egentlig ikke for å slå seg ned, men noe lokker ham til å bli.

En indre kamp og en ytre trussel, gjør det vanskelig for ham å se veien videre, og vennskapet med Mona og hennes lille sønn, gir ham enda flere spørsmål å ta stilling til. Jeg ble oppriktig glad i Daniel Kaspersen, og skulle gjerne hørt mer om ham, men det ser ut til at neste bok i serien har handling fra Skogli, men har helt andre karakterer.

Fridtjov Såheim som leste denne boken, gjorde det på glimrende vis. Han gjorde litt mye ut av dialekten i direkte tale, men det var ikke sånn at jeg ergret meg over det. De neste bøkene er lest inn av forfatteren selv, så nå er jeg spent på hvordan det vil låte. Denne boken anbefales i alle fall, og jeg gleder meg til fortsettelsen!

Utgitt: 2005
Lyttetid: 8 timer og 13 minutter
Kilde: Kjøpt selv


Serien i rekkefølge:
Snø som vil falle over snø som har falt (2005)
Like østenfor regnet (2008)
Dagen skal komme med blå vind (2011)
Her hos de levende (sept. 2017)

8 kommentarer:

  1. Det var fint å lese om denne boken. Jeg leste den i prebloggtiden, og jeg likte den så godt at jeg anser den som en av bøkene som fikk meg tilbake inn i bøkenes vidunderlige verden - etter mange års tørke.

    Ikke ti ville hester vil derfor få meg til å lese den på nytt, men de samme hestene vil heller ikke få meg til å kaste min lefsete pocketutgave. Den får stå i bokhyllen som et stusslig, men betydningsfullt trofe!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre! Det er noe eksotisk over å lese bøker som har kommet ut for lengst, men ikke er gamle av typen Skram og Hamsun. Da jeg gikk inn på Bokelskere viste det seg at jeg hadde lest den før, og gitt den en 4`er. Hva tenkte jeg på? boken er jo utrolig fin. Litt artig å få bekreftet at lesesmaken har utviklet seg :) Er litt misunnelig på din lefsete pocketutgave, hold godt på den, god sommer Ellikken!

      Slett
  2. Jeg digger Levi Henriksen. Han er en absolutt favoritt, og det er jo mer enn gode nyheter at det kommer ei ny bok til høsten. DEN skal jeg ha, det er sikkert. :-) Snø vil falle... leste jeg første året av norskstudiet, og da var jeg solgt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, var ikke det en godnyhet, vet ikke jeg. Vi er nok mange som har latt oss fengsle av Henriksens univers, jeg har startet på bok nummer to, og fryder meg over å bli kjent med Simon. Ha en strålende sommer Sigrid!

      Slett
  3. Har ikke lest noe av forfatteren men ser han er en av dem som skal være med på "Forfatterne kommer"turnèen i høst. Denne fikk jeg lyst til å lese. Ha en god sommer,Tine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er det bare å hive seg rundt, husk jeg er med på forfattertreff :)

      Slett
  4. Jeg har samlet flere av Levi Henriksens bøker på samme sted i bokhyllen. Hver gang det har kommet en ny bok har jeg tenkt at nå skal jeg begynne på dem, men det har det ikke blitt noe av. Nå tror jeg jeg skal sette han som forfatter på høstleselisten siden det ser ut som han kommer med en ny nå til høsten. Jeg ser flere som virkelig liker bøkene, og jeg synes han er så interessant som person at jeg tror jeg vil like bøkene. Jeg blir også fristet når du skriver så godt om denne :-)

    SvarSlett
  5. Jeg har et par uleste bøker av han i hylla jeg også, så de må jeg få lest en dag. Har hørt ham på forfattermøter og på Lillehammer før, morsom fyr i alle fall::)

    SvarSlett