fredag 31. mars 2017

Jeg vet hva du driver med en novellesamling av Jakob Arvola

Jacob Arvola debuterte i 2014 med novellesamlingen Det går ikke over. Jeg fikk aldri fingeren ut og leste den, men i år heiv jeg meg rundt når Arvola kom med ny bok.

Forlagets presentasjon av boken:
En ung jente forsøker å finne ut hva som skjedde da søsteren ble borte.
En annen rammes av oljekrisen og søker trøst i en papegøye som sier de rette tingene på feil sted. Under fasaden til en mannlig barnehageansatt bor et frådende raseri.
En desillusjonert nostalgiker søker ly i sør, blant gamle menn.
En organist har storslagne drømmer.

Jeg vet hva du driver med er en novellesamling lagt til Norge etter krigen, særlig til det kalde og harde kjølvannet av to katastrofer: 22. juli 2011 og flyktningkatastrofen i Middelhavet i 2015.

Utgitt: 2017
Sider: 189
Kilde: Biblioteket

Novellesamlingen består av ni forholdsvis korte noveller. Karakteroppbyggingen er minimal, ofte vet vi ikke navnet på verken hovedpersonen eller stedet de befinner seg. Allikevel er det slagferdig det jeg leser, med tema som bitterhet og hykleri, om ensomhet men også om håp. At handlingen er lagt i kjølvannet av to katastrofer, som nevnt i forlagets intro. troner ikke frem som en primærhandling, for novellene er innholdsrike og det er mye som er overlatt til leseren å tolke selv.

Den gjennomgående tonen i novellesamlingen er dyster, men til tross for de alvorlige temaene greier Arvola å fremstille historiene med en god dose humor. Selv ble jeg glad av å lese denne novellesamlingen, for han skriver drivende bra, med treffsikre betraktninger og et betryggende klarsyn.

Coveret kan se litt sukkersøtt og uskyldig ut, men etter å ha lest novellen Ekko får jeg nesten litt frysninger av å se på boken.

Artemisia, GroskroEllikken, Mine bøker og Leserommet har skrevet flotte omtaler av boken, og jeg er enig med dem, ha årets Arvolautgivelse i tankene for Bokbloggerprisen!


4 kommentarer:

  1. Takk for link :)

    Boken var bra den, men jeg likte nok kanskje bedre Western Desert, som jeg mener hadde en mer rød tråd i boken. Denne novelle samlingen ble litt fort lest og fort glemt, men Arvola skriver bra altså. Det var vel mer historiene som ikke fenget helt, i hvertfall ikke alle.

    SvarSlett
    Svar
    1. Siden karakterene er ganske svakt skildret, ble vi ikke særlig godt kjent med dem. Da blir de dessverre også fort glemt, det er jeg enig i. Jeg syntes allikevel hver historie hadde noe med seg, men ikke utfordre meg til å gjenfortelle noen av dem :)

      Slett
  2. Herlig at du også likte denne. :)
    Han skriver veldig bra. Rått og godt.
    Takk for link.:)

    God helg Tine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Rått og godt, det har du rett i :) God helg til deg også Anita!

      Slett