mandag 13. mars 2017

Møte med John Hart på Bergen Offentlige Bibliotek

Det er nok mange leseglade som har fått med seg at den amerikanske forfatteren John Hart er på laneringsturne i Norge. Han besøkte Bergen på lørdag og til publikums og John Harts store begeistring, var det var krimdronningen Monika Yndestad som hadde fått æren av å få ham i tale.

Monika Yndestad intervjuer John Hart
Vi var en utsøkt liten forsamling som benket oss foran den populære forfatteren, (hvor var alle sammen, har dere glemt at det skjer spennende ting på biblioteket?), vel vi fikk i alle fall en times prat om litteratur, jeg ikke kommer til å glemme så lett.

John Hart er en allsidig fyr som ser ut til å få til det han setter seg fore. Han har studert fransk litteratur, jus og regnskap og har jobbet i bank og som aksjemegler og advokat. I tillegg har han pusset båter, stellet helikoptere og sjenket øl, samtidig som den store drømmen var å bli forfatter. Dette fortalte han oss i munter passiar, samtidig som han skildret den lange veien for å bli publisert. Det er nok ingen hemmelighet lenger at han har sine to første bøker, som fremdeles er upublisert liggende hjemme, og at det var først den tredje boken noen ville gi ut. Etter det har det nær sagt gått av seg selv.

Hart fortalte oss om hvordan han jobber, han står opp grytidlig og skriver en time før første kaffekopp, så får han familien avgårde for dagen før han jobber litt til. Han bor på en ranch og kjører traktor, noe jeg virkelig kunne se for meg, der han satt og fortalte om seg selv.
Han er opptatt av å skape karakterer som vokser og utvikler seg gjennom handlingen, og at selve hendelsesforløpet kommer etterhvert. Heltene hans er vanlige mennesker, som gjerne leter etter lys i mørke steder. Når han skal tydeliggjøre karakteren, skrur han opp varmen under dem, og ser hva som skjer.

To av romanene hans er situert i hjembyen hans, noe som var skikkelig skummelt, mens han også følte spenning ved at han valgte å la en 13 år gammel gutt være hovedpersonen i en voksenroman. Vi som har lest Det siste barnet, vet at det funket til tusen, og gleder oss vilt og hemningsløst til The Hush kommer ut 13 mars 2018. Dette er en oppfølger, satt 10 år senere hvor vi møter igjen Johnny Merrimon. 

For John Hart er det viktig å holde på spenningen, gi leseren overraskelser underveis men samtidig ha et troverdig plott. Hans tema er ofte bygget rundt fremmedgjøring som inkluderer anklager og maktmissbruk.

Jeg drukner i bøker her hjemme, og har leitet høyt og lavt etter mine eksemplarer av John Harts bøker, uten hell. Ved elven, Brødrene fra Iron House og Det siste barnet har jeg lest, men leseopplevelsene var sterke, så etter dette møtet med forfatteren, skal jeg snope meg litt pocket ved neste korsvei, og lese dem igjen.

Syndenes forlatelse er boken han kom ut med sist, og egentlig den jeg har vært minst fornøyd med. Nå spør jeg meg selv, om jeg har lest boken i feil modus, eller om det gikk for fort, for forfatterens beskrivelser av det nitidige arbeidet han har lagt ned i denne boken, får meg til å gå i meg selv.

Her kan du lese om ReadingRandis møte med John Hart i Trondheim i dag, og Artemisias møte med forfatteren på Litterært møte, også i Trondheim. Bentebing var tilstede i Bergen, og nå har hun også luftet sine tanker rundt møtet vi var på.

12 kommentarer:

  1. Skjønner at du har hatt en bra opplevelse i dette møtet. Jeg har vært inne på Samsøk og bestilt en av bøkene hans nå. Har ikke lest noe av han tidligere. Valgte Det siste barnet, som både du og Randi fremhever.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da vet jeg du har en fin leseopplevelse foran deg :)

      Slett
  2. Flott referat, Tine - takk for linking, skal linke tilbake.

    SvarSlett
  3. Artig å lese. Jeg møtte John Hart på Almas og litterært målti i kveld, noe som var kjempekoselig. Hart hilste på oss alle personlig og slo av en prat med oss rundt bordet før boksamtalen mellom rettene med sørstatsmat startet, Etterpå fikk vi signering og selfies.. Blogger om det litt uti uka.. er jo midt i flytting til og fra..
    Leser Ved elven nå, og har lest det siste barnet og Syndenes forlatelse før.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har hørt om dette måltidet, blir spennende å lese om :) Tror jeg må sette av tid til å besøke deg, neste gang jeg farter gjennom Trondheim :)

      Slett
  4. Kjekt å lesa om forfattarmøtet. John Hart er ein favoritt for meg og.

    SvarSlett
  5. Eg fekk med meg eit kort møte mellom John Hart og Nils Nordberg på Tanum i Oslo før helga under krimfestivalen, og er nysgjerrig på bøkene hans. Tidleg sommar er sikkert og tid for krim, for før den tid tviler eg på at eg har tid ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke påskekrim en gang? John Hart sin måte å skrive på gjør at den spennende boken nesten ikke føles som krim men som en roman, du har noe å glede deg til!

      Slett
  6. Så gøy med forfattermøte! Du får gi en lyd når du vet om andre spennende eventer på biblioteket :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal huske å tipse neste gang :)

      Slett