onsdag 9. mars 2016

Stormen av William Shakespeare

I år markeres 400 års dagen for Shakespeares død, og jeg er med ved å lese mest mulig av ham. Nå er tiden kommet til The Tempest, eller på norsk Stormen, som er Shakespeares siste, komplette skuespill. Det er også et av hans mest omdiskuterte.

Forlaget om boken:
Hovedpersonen i STORMEN, Prospero, besitter magiske evner og blir gjerne oppfattet som et portrett av dikteren selv. Når han i første scene i 5. akt bekjentgjør at han vil knekke tryllestaven og begrave sin trolldomsbok på havsens bunn, blir det gjerne lest som Shakespeares egen avskjed med diktekunsten og med teaterets fantastiske virkelighet.
Forlag: Aschehoug
Utgitt: denne utgaven 2016
Sider: 173
Kilde: Leseeksemplar

Stormen hadde sin premiere i november 1611, og er et stykke som klassifiseres under hans sene romanser. Settingen er mytisk, og han viser klare tendenser til familietilknytning, omtanke og forlik.

Etter å ha lest gjennom handlingen på en nettside og fått med meg forordet i boken, ble det en lett match å forstå hva som skjer. Denne utgivelsen av The Tempest, er gjendiktet til norsk av Erik Bystad, Shakespearekjenneren jeg stiftet bekjentskap med da jeg leste Den erotiske Shakespeare. Han forteller i forordet om språket han benytter seg av, om utfordringer i forhold til gjendikting av versedrama, om telling av stavelser og linjer, som alt skal være i samsvar med originalteksten.

Stykket var lettere og mer medrivende å lese enn Hamlet, som jeg leste i forrige måned. Jeg støttet meg litt til listen over personer fremst i boken, og skjønte raskt både plott og handling.
Det hele starter med et skip som er på vei tilbake til Italia fra Tunis. Ombord er blant andre Alonso, kongen av Napoli, hans sønn Ferdinand, kongens bror Sebastian og Antonio den regjerende hertugen av Milano. Disse har vært i bryllup til Alonsos datter, når de på returen kommer ut for en forferdelig storm, som sender dem på grunn på en øde øy. Her blir de spredd og Ferdinand kommer bort fra de andre, og tror han er den eneste overlevende.

I akt 2 møter vi Prospero, bror til Antonio og den rettmessige hertug av Milano. Han har vært på øya i 12 år sammen med sin datter Miranda. Han er en trollmann og har luftånden Ariel i sin hule hånd. Ved hjelp av henne skapte han stormen som fikk skipet til å gå på grunn. De har også hos seg en vill og vanskapt slave som heter Caliban, som hater at Prospero har makt over ham. Mot slutten av andre akt finner Ferdinand veien til hulen Prospero og datteren bor i, og de to unge forelsker seg hodestups i hverandre. Mer vil jeg ikke røpe av handlingen, men kan love deg at det ikke slutter med død og fordervelse for hele gjengen, sånn som det ofte gjør.

Persongalleriet består av flere ånder og nymfer, og med fra skipet fulgte det både en narr og en fordrukken munnskjenk, i tillegg til annet mannskap. Det blir litt komisk når vi følger disse gruppene i sin fortvilelse over hvor de har havnet, og spesielt de som drikker seg fulle, gjør scenen fargerik og morsom.

Galskap, trolldom og magiske krefter er en viktig ingrediens i stykket, men temaene er mange, både romantikk, forbrytelse, hevn og tilgivelse. Det eventyrlige preget og en god del latterliggjørelse gjør at stykket plasseres i en egen tragikomisk klasse.

Jeg likte Stormen veldig godt, og anbefaler den gjerne videre til deg som har lyst å lese Shakespeare. Etter å ha lest et par at stykkene hans, føler jeg meg klar for å lese på originalspråket, så jeg håper at jeg finner noe når jeg på søndag ankommer Stratford upon Avon. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar