onsdag 15. september 2021

Dommen - ny spennende krim fra Jørgen Jæger

Jørgen Jæger vil med Dommen passere en million solgte bøker i Norge. Boken lanseres i dag, og jeg skulle vært med på arrangementet som Norli har her i Bergen. Dessverre måtte jeg gå hjem fra jobb i dag, for jeg var uggen, så det ble ingen lanseringsfest på meg, men boken leste jeg ferdig i går kveld.

Forlaget om handlingen: 

En lørdag i mai blir seks år gamle Alexander borte mens han er på tur med familien. Det blir satt i gang en storstilt leteaksjon, uten resultat. En pedofil overgriper ble sett i turområdet like før gutten forsvant. Fjellbergpostens nye og skruppelløse redaktør legger ut informasjon som røper hvem overgriperen er. Ole Vik og Cecilie Hopen kjemper forgjeves mot lynsjestemningen som brer seg. Så forsvinner også læreren Lisen Berg. Flere aner en sammenheng, men de tør ikke si noe. Ole Vik og Cecilie Hopen arbeider mot en raskt tikkende klokke da en dom faller i lagmannsretten og snur opp ned på alt. Ole Vik blir oppsøkt av en ukjent italiener som kommer med et uhyrlig krav. Hvis ikke Ole gir etter, vil Marte dø. Også for Ole holder tiden på å løpe ut.

Mai måned viser seg fra sin beste side. Familien Lunde vil gå tur opp på fjellet til Ørnereirstien, men nesten oppe stikker Lykke, hunden deres av. Under leitingen etter hunden forsvinner Alexander, andre turgåere kommer til, og de setter i gang en fortvilt leteaksjon.

I Fjellbergposten har det kommet en ny redaktør, en mann som ikke går av veien for å bryte avtaler, han eier ikke folkeskikk og har heller ikke noen respekt for politiet. Det han legger ut i papiravisen, og ikke minst på nett, skaper store problemer for politiet, og mye engstelse i det lille samfunnet. Pressefrihet er ett av temaene, som denne kriminalhistorien kommer inn på. Det er ikke tvil om at de som jakter klikk, har et helt annet syn på etikken, som skal ligge til grunn for det som deles med leserne, enn det politiet har.

Den tidligere lensmannen Ole Vik vikarierer nå som politistasjonssjef, for sin kone Marte Mellingen. Det er syv måneder siden den dramatiske hjerteoperasjonen hennes, og hun er på vei tilbake i jobb. 

Politi og letemannskap får det travelt når også Lisen Berg forsvinner. De kjører i gang et storstilt apparat, med hjelp fra omkringliggende stasjoner, og ikke minst  Røde Kors Hjelpekorps og Norske redningshunder. Er du et hundemenneske, vil du sikkert sette pris på at hunder har viktige roller i denne boken.

Cecilie Hopen, og flere andre karakterer fra tidligere bøker er på plass, men det var ekstra gøy å bli kjent med den fargerike og livlige politibetjenten Oda Osberg. Med henne fikk denne historien en smule tiltrengt humor. Det vi får mye av her er gode intriger, et plott som er skikkelig snekret sammen, og en løsning som holdes tett til brystet.

Skulle jeg pirket på noe så må det være  overforklaring av hendelsesforløpet. Avisoppslagene repeterer det leseren allerede vet, og det gjør også twittermeldingene som politiet legger ut. Avhørene tilfører heller ikke så mye nytt for leseren, så jeg kunne heller ønske å skru opp spenningsnivået et par hakk. Et par ganger kriblet det litt i magen, men jeg ble aldri nervøs for hvilken forfatning de ville finne de forsvunne menneskene.

Hunder og pressefrihet preger handlingen, kjernefamilien står sterkt i Jørgen Jæger sine bøker, og med dette som bakteppe skildrer han pedofiles vanskelige tilbakekomst til samfunnet på en tankevekkende måte. Jørgen Jægers "oppskrift" med sosialt engasjement og mye personlig varme fungerer så det suser, en ny cliffhanger vitner heldigvis om at han har flere bøker på gang ☺


Utgis: 15 september 2021
Sider: 397
Kilde: Forhåndseksemplar


Lykke til med lanseringsfesten!


Serien i rekkefølge:
Skyggejakten
Kameleonene
Dødssymfoni
Blodskrift
Karma
Stemmen
Ridderkorset
Monster
Fortielsen
Guden
Judasskuddet
Hjerteløs
Dommen

13 kommentarer:

  1. Jæger har jeg spart til en regnværsdag. Har faktisk ikke lest ei eneste bok fra forfatteren og har derfor alle tilgode. Med slike omtaler som dine så blir det garantert en fest å starte på. Kanskje jeg blir likte hektet på Ole Vik som jeg ble på Fredric Drum? Det skal godt gjøres, men det ligger en skokk av bøkene klar på Storytel. Til jeg er klar. Må bare lytte til ... først ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldige deg :) Det er litt av en regnværsdag du venter på! Forfatteren har selv sagt ved noen anledninger at det ikke er nødvendig å begynne helt på begynnelsen, og det stemmer det at bøkene blir bedre og bedre :)

      Slett
    2. Det er jo veldig bra! At de blir bedre og bedre. Bør jeg kanskje begynne litt uti leksa? Hva syns du?

      Slett
    3. Tror det var Stemmen som satt fart på populariteten til disse bøkene, men jeg mener at jeg begynte på Karma. Rundt der i alle fall, så blir ikke listen så lang :)

      Slett
    4. Jeg tar tipset! Dumt å lese "innkjøringsbøker" som kanskje får meg av forfatteren dersom kvaliteten er stigende. Thx!

      Slett
  2. Artig å lese at denne også innfrir, selv om Jæger fortsatt sliter med overforklaringer tydeligvis.
    Ole, Marte og Cecilie er folk å bli glad i derimot, og god underholdning er det som regel, selv om jeg synes forrige bok ble en tregere affære.
    Har ikke denne (enda), skal lese Fjell og Ragde fra Strawberry først her, så får vi se.
    -
    Marianne: Ingen hamler opp med Drum og Skarphedin, just saying;) Tilbake til Jæger, jeg startet et godt stykke ut i serien og leste noen av de tidligere underveis etterpå. Jeg startet med Monster i 2015.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne gangen hang jeg meg opp i alle repetisjonene, vi trenger ikke ha det inn med teskje :) Han har gode karakterer, spent på om du synes denne er mer spennende enn den første...
      Hvordan var det å lese noen av de tidligere bøkene etter å ha begynt på Monster?

      Slett
    2. Nei, vi gjør ikke det. Det er å undervurdere leseren. Sikkert ikke med vilje, men det er et forbedringspotensiale her.
      Jeg hadde ikke noe problemer med å lese tidligere bøker etter Monster, men jeg er jo heller ingen kronologifreak. Skyggejakten, den første, synes jeg faktisk var ganske så bra, selv om den var mye enklere på en måte.

      Slett
    3. Humm.. ok. Kanskje jeg skal prøve meg fra starten av da Anita? De ligger på Storytel og koster meg null ekstra å hoppe over ei bok og tre. Vi får se.
      Når det gjelder Skarphedin og Drum - ingen over, ingen på siden - enda :)

      Slett
    4. Godt å høre at dere er flere som ikke er kronologifreaker :)

      Slett
  3. Jæger har jeg ikke lest. Det er så mange norske krimserier nå. Vanskelig å følge med på alle.
    Bøker som overforklarer leser jeg sjelden ferdig
    Enig med Marianne og Anita i at Fredric Drum er bra :) Har du lest bøkene med Drum og Skarphedin?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde meg et lite Nygårdshaug-prosjekt for lenge siden, vet jeg leste mange av bøkene hans, men de havnet på 4 prikker på terningen alle sammen. Kom over dette blogginnlegget da jeg søkte med "drum", litt artig å se: https://tinesundal.blogspot.com/2010/01/gert-nygardshaug-og-fredric-drum.html#comment-form
      Søker du på Gert Nygårdshaug på min blogg vil du se at jeg leste masse av ham fra 2009-2015 :)

      Slett
  4. Har akkurat lest denne boka her. Å når ikke helt opp mot fjorårets å enig meg deg en del gjentakelser på Twitter meldinger etc. Ellers ei bok i kjent Jæger stil

    SvarSlett