fredag 17. september 2021

En ubehagelig uke - en roman av Per Schreiner

Per Schreiner har skrevet for tv, radio, film og scene og debuterte i 2015 som "ordentlig forfatter" med novellesamlingen Min fars fem bad. Etter det har han gitt ut en roman i året, Beistet, hans femte utgivelse, ble mitt første møte med forfatteren, og etter det leste jeg Jegere og sankere, som kom ut i fjor.

Forlaget om handlingen:
Mandag, andre uken av desember, i en liten by ved kysten. Tre mennesker, som tilfeldigvis er i familie, skal alle gjennom en krevende uke.
Jan er skuespiller, selv om karrieren ikke er hva den en gang var. Han jobber som julenisse på kjøpesenteret, men får plutselig sjansen til en rolle i en TV-serie. Søsteren hans, Hanne, er kultursjef i kommunen, og jobber hardt for å gjøre den lille byen mer attraktiv for de tilreisende. Samtidig sjonglerer hun ektemann, elsker, barn og au pair. Faren deres, Leif, har drevet et alternativsenter i tjue år. Nå holder han på å bli kastet ut av lokalene, og satser alt på at takknemlige kunder vil hjelpe ham over kneika. 

Rundt dem forbereder folk seg på feiringen av at frelseren er født, og at solen snart skal snu.

Jeg har blitt glad i å lese illustrerte romaner, så da jeg snappet opp noe om illustrasjoner i Per Schreiners nye bok, var jeg ikke tung å be. Det gikk litt fort i svingene, for dette var ikke en tegneserie, men en roman med små og noen store, tegninger på hver 3-4 side. 

Det romanen også har av tekniske finesser, er utstrakt bruk av fotnoter. Min personlige mening om fotnoter, er at de er noe herk, jeg leser dem aldri. Men, denne gangen utgjør de halve romanen, så jeg gjorde et innbitt forsøk, så lenge det varte. Fotnotene byr på mer informasjon om karakterer, hva som skjer etterpå, eller foranledningen til hendelsen vi nettopp har lest om i handlingen. Jeg begynte med å lese fotnotene, men fant jeg raskt ut at de, for min del, ikke tilførte historien noe, så jeg gikk over til skumming, før jeg droppet dem helt og holdent. Det ble for oppstykket og litt "bakpå", etter min smak.



Handlingen utspiller seg som skissert av forlaget, de får en tøff uke alle tre, og jeg skal ikke være den som røper hvilke utfordringer de får sendt sin vei. Romanen er kort, karakterskildringene tar ikke mye plass, men Schreiner får frem mye med få ord. Jeg kjente på stressnivået til dem alle tre, og ikke minst nederlaget og sorgen de alle føler, når det går skeis. 

Rune Markhus sin enkle strek er holdt i svart og hvitt. De passer til den heller dystre handlingen, med sin tydelig mollstemte utstråling. Jeg likte illustrasjonene hans godt, og funderte litt på hvordan et sånt forfatter/illustratør-samarbeid fungerer. 

Artemisias Verden har skrevet flott om boken

Forlag: Tiden
Utgitt: 2021
Sider: 112
Kilde: Leseeksemplar

11 kommentarer:

  1. Jeg fikk virkelig sansen for Schreiner da jeg leste boka Beistet, og etter boka Henrettelse med elefant ble jeg frelst. Jeg skrev i blogginnlegget etter sistnevnte bok "Per Schreiner vokser på meg og nærmer seg den lille og snevre kategorien norsk favorittforfatter."
    Denne boka skal jeg definitivt lese og står som nr 1 i køen på biblioteket, reservert nuh :)
    Jeg prøver å være flink. Reserverer på biblioteket over en lav sko de bøkene jeg ønsker å lese. Skal ikke ikke få en haug leseks i hus igjen, selv om jeg mistenker at Schreiner blir en av forfatterne som jeg ønsker å eie. Vi får se framover.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt å høre om ditt gode forhold til dette forfatterskapet, du er ikke alene. Jeg prøver, men denne gangen var det det tekniske som kom i veien.
      Jeg startet friskt etter sommerferien med å bestille alle nyheter jeg ville lese på biblioteket. Når ventetiden ble kriminelt lang, endte det med at leseeks ble bestilt, så nå er jeg på galeien igjen :)
      Ønsker deg en fin fin helg Marianne!

      Slett
    2. Fotnote:
      Jeg er jo ikke akkurat glad i fotnoter jeg heller, så jeg får se hvordan jeg takler føttene til Schreiner ;)

      Slett
  2. Denne bestilte jeg nå, på biblioteket etter å ha lest din omtale, spennende!
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Artig at mine utfordringer med boken ikke tok lysten fra deg. Du har kanskje gode erfaringer med forfatterskapet fra før av?
      God helg til deg også Ingun!

      Slett
  3. Denne boka har jeg faktisk med meg i kofferten til Lofoten nå. Kort og morsom, tenkte jeg, liker jo Schreiner. Kan fin å lese mellom de to krimbøkene jeg har med meg. God helg Tine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Lofoten igjen? heldige deg :) Kort og morsom er den, og en perfekt kile mellom to krimbøker. Kos deg i vakre Lofoten i helgen!

      Slett
    2. Ja, må besøke mine vettu. Og så skal jeg på jobb i området neste uke, så jeg slo til med en kombo.
      Takk takk og været er fint :)

      Ps. Tåler godt fotnoter. Leser de alltid .

      Slett
  4. Jeg ELSKER fotnoter så denne boken er kanskje noe for meg.
    Schreiner har jeg ikke lest noe av, men har fått med meg Mariannes fascinasjon.
    Ville boken fungert bedre for deg om det kun var "vanlig" form?

    SvarSlett
    Svar
    1. Da ER denne boken noe for deg! Jeg er sikker på at leseopplevelsen hadde blitt en helt annen om all den ekstra informasjonen var bakt inn i handlingen. Forfatteren har helt sikkert en mening med å gjøre det på denne måten, så jeg er spent på å høre hvordan andre har lest boken.

      Slett
    2. Hvordan en forfatter velger form er spennende.
      Jeg vil lese Schreiner til neste år. Samle opp noen bøker av forfatteren og fråtse:)

      Slett