tirsdag 21. september 2021

Kolibri - ny herlig roman fra Cecilia Samartin

Cecilia Samartin er en god gammel favoritt, men nå er det lenge siden jeg har lest noe av henne. Siden den siste boken jeg leste av henne i 2017 ble en nedtur, så fristet ikke denne så veldig, men så snart jeg var i gang, så gjenkjente jeg Samartin fra tidligere tider, og koste meg med boken.

Forlaget om handlingen:
Pete jobber i kystvakten og har sett mange hoppe fra den høye broen. Men når han henter Beth opp fra det mørke dypet, oppstår følelser han ikke kan kontrollere. Han trekkes inn i hennes eksentriske familie hvor løgnene sakte pipler frem. Og hva skal han gjøre med sin egen, store hemmelighet? Vil sannheten rive i stykker hans lille familie?

Med trilogien om "Señor Peregrino" og romaner som "Drømmehjerte", "Mofongo" og "Salvadoreña" har Cecilia Samartin solgt godt over 1 million bøker i Norge. Nå er hun tilbake med en ny, stor roman som utforsker magien i menneskelige relasjoner.

Forlag: Juritzen
Utgitt: 2021
Sider: 344
Kilde: Leseeksemplar

Pete og Al er kompiser og kolleger i Kystvakten. Det er nærmest hverdagskost for dem, å fiske mennesker opp fra elven under Vincent Thomas-broen. En dag redder de en dame som utrolig nok har overlevd det lange fallet fra broen, og Pete får en helt spesiell følelse for henne, så spesiell at han slår opp med kjæresten sin. 

Hver søndag besøker Pete sin mor som bor på gamlehjem to timers kjøring fra der han bor. Hun spør alltid om han har hørt fra Josh, og er bekymret for den voksne sønnen. Bakgrunnen for Josh sin forsvinning kommer for en dag litt ut i historien.

Vekselvis med denne nåtidshistorien får vi høre om Pete og storebroren Josh sin oppvekst i Texas. Flere stemningsfulle opplevelser fra barndommen skildres gjennom drømmende tilbakeblikk og minner som gås etter i sømmene.

Mens Beth fremdeles ligger i koma blir Pete kjent med samboeren hennes Amanda. Hun utleverer venninnen uten skrupler, og senere kommer familien på banen så vi får et inntrykk av hvorfor Beth gjorde som hun gjorde. Det skal vise seg at historien er mer komplisert enn leseren først aner, og etter hvert blir historien bygget ut, gjennom flere uventede innspill.

Det er en fin historie dette, som til tider er ganske spennende. Det som bød på humor var den spesielle familien til Beth, som uten skrupler levde ut sitt navlebeskuende liv. Jeg likte romanen godt, den fremstår som ganske enkel, men lettleste bøker hører med.

8 kommentarer:

  1. Jeg har ikke lest noe fra Samartin. Ei heller Moyes. Hvorfor de aldri har fristet har jeg ingen forklaring på. Alle bøkene med kvinner på coveret? Tidligere omtaler? Jeg vet ikke. Jeg ser at bøkene blir lest over en lav sko. Hvorfor ikke meg? Nei si det du. Boka er notert i mappen Juritzen/2021 ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da skal du ikke begynne med denne, men trilogien jeg nevnte den er bra. Tror ikke det bare er coveret, for jeg skjønner akkurat hva du mener med at du ikke har latt deg friste.

      Slett
  2. Samartins bøker og jeg har ikke funnet kjemien. Leste 2, men de bøkene og jeg blir nok ikke venner.
    Men å lese andres omtaler av bøker som ikke frister meg er fint. Jeg ser på en måte hva jeg går glipp av og hva som kan fenge andre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker også å lese omtaler av forfatterskap som jeg av erfaring vet ikke passer meg, det utvider på en måte horisonten.

      Slett
  3. Har denne på vent . Mistet litt «kontakten» med Samartin etter de to første Pelogrini- bøkene, men vil lese denne . Snart !

    SvarSlett
    Svar
    1. Det virker som vi er mange som har falt litt av lasset. Boken er rasklest, og når den først hadde forvillet seg ned i postkassen min, var det bare til å gjøre et nytt forsøk.

      Slett
  4. Da skal jeg endelig begynne å lese igjen, etter en periode uten. Jeg las de første bøkene Samartin ga ut,og likte dem, men så stoppet det opp med den neste. Men jeg har satt denne på vent på biblioteket, så jeg prøver igjen. Trenger noe lett og enkelt nå en stund, og tenker dette er en slik bok. Håper du har like fint vær i Bergen som vi har i Trøndelag. Vakker høst.

    SvarSlett
  5. BLI MED I DET STORE ILLUMINATI -TEMPELET Penger og makt

    Du kan kontakte tempelagenten via WhatsApp: +1 (541) 638-8789
    Er du en forretningsmann eller kvinne, politiker, musiker, ønsker å være rik, berømt, mektig i livet, bli med i Illuminati -brorskapet i dag og bli rik øyeblikkelig sum av. 5 millioner dollar umiddelbart etter oppstarten og et gratis hus. hvor som helst du velger å leve i denne verden og også motta 400 000 amerikanske dollar månedlig som lønn, tro meg at dette er en mulighet for en gang i livet, og jeg vil råde deg til å gjøre god bruk av denne muligheten selv om du har blitt lurt før du kontakter oss og vi skal konkurrere ...

    Hvis du er interessert, ring agenten nå på +1 (541) 638-8789 eller ring oss på +1 (541) 638-8789. Du må være minst 20 år gammel før du kan kommunisere med våre partnere. Ikke bli med hvis du er student.

    SvarSlett