tirsdag 13. november 2018

Lazarus - kriminalroman nummer 7 av Kepler

Har du lest en eneste av ekteparet Keplers seks tidligere historier om Joona Linna, så er jeg sikker på at du husker denne helt spesielle karakteren. Det er ikke bare jeg som liker denne litt røffe serien, for bøkene om Joona Linna og Saga Bauer er gitt ut i over 40 land og har solgt over 13 millioner eksemplarer.

Forlaget om boken:
Lazarus er sjuende roman om etterforsker Joona Linna. En død mann blir funnet i en leilighet i Oslo. I fryseren på kjøkkenet gjør politiet et grusomt funn. Offeret viser seg å være en hittil ukjent gravskjender og trofésamler. Noen dager senere kontakter en tysk politiinspektør Joona Linna og ber om hjelp i forbindelse med en drapssak på en campingplass utenfor Rostock. Joona ser at mønsteret som danner seg er ufattelig skremmende, men umulig å ignorere.

Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2018
Sider: 512
Kilde: Leseeksemplar

Hold deg fast, dette er ikke for pyser!


All erfaring tilsier at en serie som har kommet til bok nummer syv kanskje begynner å tape sin interesse. Sånn er det ikke med Keplers serie med Joona Linna og Saga Bauer. Forrige bok hadde en ganske lukket slutt, så fortsettelsen i Lazarus tok meg helt på senga.

Det er ikke akkurat blod og gørr som preger de mange voldelige scenene i denne historien, men tortur preget av smerte og angst. Tøffingene Joona Linna og Saga Bauer piler rundt som små vettskremte mus store deler av tiden, samtidig som vi ledes gjennom en historie som setter all dækelskapen i system.

De må være skrudd i hodet ekteparet Ahndoril, som har pønsket ut dette plottet, for dette er til å bli mørkredd av. Heldigvis føles det så pass lite troverdig i forhold til eget liv, at det er til å tåle. Her er det tempo, dramatikk og action som teller. Handlingen er kjemisk fri for refleksjoner rundt samfunnstema, naturskildringer eller andre digresjoner som kan legge demper på actionnivået, noe som gjør underverker med fremdriften.

Jeg har med vilje ikke sagt et pip om handlingen, for å unngå å ødelegge spenningen for deg. Har du lest Kepler før, vet du hva du går til, men jeg lover deg, denne gangen overgår de seg selv.

Har du lyst å lese boken som i perioder fikk meg til å holde pusten
er Lazarus boken for deg!

12 kommentarer:

  1. Jeg har et par Keplerbøker liggende. Tror ikke jeg leser dem. Høres grusomt ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Frydefullt, grøssende spennende mer enn grusomt, for det er ikke så mye blod og gørr. Synes også at karakterene er veldig bra bygget opp, kjenner dem godt etter alle disse bøkene, men de har fremdeles noe å by på, så de blir ikke kjedelige.

      Slett
  2. Liker svært godt Kepler og var veldig nysgjerrig på hva du synes om denne. Kommer definitivt til å leses. Tror jeg har lest alt de har gitt ut så langt. Jepp, et skrudd par det der. Forhåpentligvis får de alt ut på papir, og slipper - ja, du vet - å utfolde seg på annet vis ;-) Kepler skal leses på tur like over nyttår. Da skal jeg sige ned i mitt andre hjem, sture litt over at jeg må gå sakte frem med snowboarding for sesongen samt strikke som besatt. Har innsett jeg må ha med meg et lass garn på tur (så psyken holder) i tillegg til laderen til mitt trådløse headset. Fabel OG Storytel samkjøring, tenker jeg ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres ut som du har lagt en bra slagplan for å "overleve" vinteren, glimrende tanke å spare Kepler til da. Du kommer til å bli ør i hodet av all lyttingen, men kjekt med nye strikkeprosjekter da :)

      Slett
  3. Hei. Var spent på din anmeldelse av denne. Skjønner godt du ikke skrev noe om handlingen. Lettlest og spenning fra første til siste side. Herlig serie dette.

    SvarSlett
  4. Veldig usikker på om jeg skal lese denne og den forrige. Har falt litt av Kelperlasset. Fikk sjefen min til å fortelle hvordan det gikk med Jurek her om dagen. _ Vil du virkelig vite det? spurte hun måpende.. Ja, sa jeg. Hun fortalte og jeg har allerede glemt det, hehe.. Men har notert meg begeistringen:)
    Vi får se, må nok lese en del av bøkene her først. Har fortsatt mye krim mellom annet nytt norsk og oversatt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en "her og nå" historie, som med det meste av krim, men noen timer med høy puls er ikke å forakte :)

      Slett
  5. Allerede bok nummer sju, og jeg har ikke lest noen av dem- da er jeg redd Kepler-toget hat gått for min del, det blir så MYE, for man må jo nesten begynne med begynnelsen... Samtidig vet jeg jo at bøkene har en svoren tilhengerskare, så et er jo ikke helt utelukket at jeg kanskje kan prøve meg på den første.. En gang!

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner tankegangen din, men jeg er sikker på om du leser den første så kommer du til å fryde deg over alt du har tilgode :)

      Slett
  6. Har bare lest en Kepler-roman, for jeg syns det ble litt vel voldelig og grotesk. Her har de vel byttet ut gørr med psykologisk skrekk, så kanskje det er verdt et nytt forsøk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke for alle dette her, det er helt sikkert. Men, de har en god historie og et plott som ikke ligner noe annet. En bok som får meg til å gå lesende rundt på gulvet, fordi det er så spennende at jeg ikke greier å sitte stille, er absolutt min favoritt :)

      Slett