tirsdag 2. oktober 2018

Alt er mitt - en psykologisk thriller fra Ruth Lillegraven

Ruth Lillegraven er en av forfatterne som har fått meg til å lese dikt og barnebøker på nynorsk. Begeistringen jeg har kjent etter disse leseopplevelsene har endret min skeptiske holdning til sidemålet, til noe langt mer positivt. I sin debut som thrillerforfatter skriver hun for det meste på bokmål, noe som overrasket, men jeg klager ikke ☺

Forlaget om handlingen:
Clara og Haavard er et vellykket ektepar i en arvet villa på Oslo Vest. Han er lege fra en gammel Oslo-familie. Hun er den ambisiøse outsideren fra Vestlandet som har fått toppjobb i Justisdepartementet. Nå rystes Oslo av to drap. Begge ofrene har innvandrerbakgrunn. Konsekvensene i et komplisert flerkulturelt samfunn er uoversiktlige. Etter hvert når saken helt til justisministerens bord, samtidig som den får store konsekvenser for Haavard og Clara og truer familiefreden. 

Men dette er bare begynnelsen. Alt er mitt er en psykologisk thriller der ingenting er som vi tror. Boka veksler elegant mellom fortid og nåtid, mellom intriger i maktens korridorer og i et moderne samliv, mellom skildringer av Oslo og Vestlandet.


Oh, la la... hold deg fast for dette er spennende greier! Romanen kryper liksom innpå deg, det begynner ganske så uskyldig, men etter kort stund begynner tilfeldige bemerkninger og små detaljer å virke alt annet enn uskyldige.

Clara og Haavard har hver sin fortellerstemme, som veksler ganske hyppig. Historien er for det meste lineær, bortsett fra noen strofer hvor vi blir kjent med litt bakgrunnsstoff. Hva er det med Claras mor, og hva skjedde med lillebror? og utforkjørselen i barndommen, hva betyr den for handlingen? mohaha....

Det er ikke til å stikke under en stol at det er Haavard jeg føler mest sympati med. Clara kjører sitt eget løp med hensyn til kariere, og han blir overlatt ansvaret for hjem og barn. I tillegg er det han som engasjerer seg i barnemishandlingen som han ser i jobben sin som lege, noe som er mye mer menneskelig enn jobben til Clara på justisministerens kontor.

Vi får en fint innblikk i livet til byråkrater og politikere, og aner arbeidet som ligger bak lovforslag og konsekvensene andre menneskers maktmissbruk kan få for enkeltmenneskers liv og kariere. Detaljen med Strava var artig, da jeg har en mann som kommuniserer med Strava til stadighet.

Ruth Lillegraven imponerer igjen med det hun har fått til, med veksling av fortellerstemmer bruker hun begge målformene, noe som er genialt, for karakterene står tydelig frem med en gang. Språket er direkte og saklig, uten metaforer og skildringer som kan legge demper på nerven som hele tiden dirrer mellom setningene.

Forlag: Kagge
Utgitt: 2018
Sider: 365
Kilde: Leseeks

12 kommentarer:

  1. Oppdaget nettopp at Lillegraven hadde skrevet krim/spenning og ble veldig nysgjerrig. Kjekt å lese at hun har fått det godt til også. Denne skal jeg virkelig prøve å få med meg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne må du ta deg tid til å lese, ellers går du glipp av noe :)

      Slett
  2. Oi oi - nå begynner lesehaugen min å vokse, gitt. Denne må jeg bare få med meg. Var ikke klar over at boka var en mix av nynorsk og bokmål, interessant! Jeg nyter nynorsken til Lillegraven, så dette skal bli spennende! Fristende omtale (igjen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nynorsken er veldig bra, den har gjort underverker for min tilnærming til nynorsk. Kjekt at jeg kunne lokke deg utpå igjen :)

      Slett
  3. Fin omtale! Jeg har reservert boka på biblioteket og gleder meg til å lese den. Omtalen min har ikke gjort forventningene mindre ;-)

    SvarSlett
  4. Denne står høyt på lista mi nå! Veksling av nynorsk og bokmål er interessant. Helga Flatland klarte det flott i sine bøker. Flott oktobervær med sol og stille, utevær i dag. Men det blir nok mange innedager med bok etter hvert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Begge målføre i samme bok funker det (bedre enn i samme setning i alle fall) Kjekt om mange leser, kanskje hun sikrer seg en plass på langlisten? Her har det bøttet ned i hele dag, jeg var på tur med 13 små og vi fikk virkelig bløtt oss opp. Nå er himmelen blå, så jeg håper den holder ut morgendagen :)

      Slett
  5. Da var jeg endelig ferdig med min omtale av boken og kunne lese din.Jeg likte også boken veldig godt men syntes den var litt tam på slutten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Handlingen snudde jo ganske brutalt på slutten da, men noen spørsmål dukket no opp i hodet mitt. Likte den godt jeg, nå gleder jeg meg til diktboka hennes :)

      Slett
  6. Denne var overraskende god, ser du likte den godt også. Skal se å få lagt inn min bloggpost på den. Boken engasjerte hele veien husker jeg.

    SvarSlett
  7. Måtte repetere din omtale her nå når jeg har startet på bok to. Så lenge siden jeg har lest denne, at jeg måtte friske opp litt. Av mitt blod tegner også bra.

    SvarSlett