mandag 9. juli 2018

Eg er eg er eg er av Ruth Lillegraven

Ruth Lillegraven er den forfatteren som har fått meg til å knekke "diktkoden". Med sine vakre diktsamlinger SIGD, URD og Manillahallen ga hun meg smaken på dikt. Jeg har også lest hennes debutroman Mellom oss og hennes barnebokserie om Mari og Magnus. Eg er eg er eg er ble kåret til årets vakreste skjønnlitterære bok for barn og ungdom i fjor, og året før ble den nominert til både Brageprisen og Kritikerprisen i samme klasse, og nå endelig har jeg lest den.

Forlaget om boken:
Gjennom 39 dikt skildrar Eg er eg er eg er korleis det er å vere ung og levande. Dikta og kjenslene svingar frå vår til sommar til haust og vinter, og lesaren får vere med på den berg- og dalbanen livet kan vere når ein er ung. 

Tidlegare Brageprisvinnar Ruth Lillegraven, viser med Eg er eg er eg er at ho verkeleg er ein forfattar som også unge lesarar vil få stor glede av, og vart igjen nominert til Brageprisen for denne boka! Samlinga er illustrert av prislønte Mari Kanstad Johnsen.

Forlag: Samlaget
Utgitt: 2016
Sider: 55
Kilde: Biblioteket


Det var en gedigen tilfeldighet som fikk meg til å lete frem denne boken. En lørdag i juli  gikk jeg på en konsert i Domkirken i Bergen hvor Los Angeles Children`s Chorus skulle ha konsert. Forventningene var lave, "et barnekor liksom?" men gjett om jeg fikk hakeslepp da de begynte å synge. Dette var tenåringer som garantert har sunget i kor siden de kunne stave, for woao og dobbelt woao for noen stemmer.

Noe av det de fremførte var America fra West Side Story, Blue Skies av Irving Berlin og våren av Grieg. De sang til og med på norsk, opus 61  nordisk sang nummer 3 Kulok, og fikk det riktig så fint til.

Nok om det, grunnen til at jeg skriver om denne konserten når jeg skal omtale Ruth Lillegravens bok, er at en av sangene de fremførte var denne boken!

I am I am I am hadde norsk premiere 7 juli 2018, med musikk av Therese Ulvo og tekst av Ruth Lillegraven, som var oversatt av Kristine Hovda. Stykket var vakkert fremført, meeeeget spesielt og litt modernistisk av seg, men utrolig fint. Jeg ble veldig nysgjerrig på teksten, og derfor "måtte" jeg lese Eg er eg er eg er. 

Med en kopp glovarm kaffe og huset for meg selv satte jeg meg ned med boken. Jeg leste sakte setning for setning, pustet i magen og lot teksten synke inn. Grunnen til at jeg sier dette, er at dette ikke er min normale måte å lese på.

Eg er eg er eg er er nydelig! Den handler om livet og døden, om naturens gang gjennom årstider og om menneskenes livssyklus og følelsesliv. Nye tanker og følelser blir født og ytre påvirkninger får endringer til å skje.

Dette er en diktsamling med mye livskraft og gode fremtidsutsikter. Det er skjønt å lese om det bitte lille frøet som ikke tar inn verdensrommet, men nøyer seg med det lille. Vi hører om mor og fars morgenmas, og vi får verdens beste medisin for masete stemmer inni hodet:

stemmene inni meg
masar verre enn
mamma og 
pappa

hei hei, seier ei
nei nei, seier ei

ver glad, ver trist
ver snill, ver vill
ver god, ver slem
spring, stans!

så mykje som kan 
gå gale, seier dei

ritsj ratsj rutsj, masar dei
til eg klatrar opp i eit tre
set med og ser utover

då blir dei stille


Av de 39 diktene som diktsamlingen består av har Ulvo, Hovda og Lillegraven bearbeidet 5 stykker for kor. De som ble så vakkert fremført av "barna" fra Los Angeles var: Eg er eg er eg er, Vårvill, Hjartet mitt, Kvil no, hjarte og Mi vogge. Jeg kan ikke akkurat si at jeg husket tilbake til nøyaktige deler av fremførelsen deres da jeg leste diktsamlingen, men hadde jeg lest først og lyttet etterpå, er jeg sikker på at jeg ville gjenkjent mye.

Eg er eg er eg er er Ruth Lillegravens første diktsamling for barn, og jeg håper inderlig at alle de positive tilbakemeldingene hun har fått har vært med på å gi henne lysten til å skrive en til. 


Sjekk ut denne gjengen som satte Domkirken i Bergen på hodet på lørdag!

6 kommentarer:

  1. Så bra at du fikk kastet deg rundt! Jeg så at Ruth Lillegraven sa at dette koret skulle opptre men det ble ikke til at jeg engasjerte meg med det, noe jeg burde gjort skjønner jeg. Tenker de var kjempeflinke og boken er bare kjempefin! :-) Ruth altså, hun får det til og til høsten gir hun ut krimbok.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette var virkelig bra, er glad jeg havnet midt oppi det. Krim også? for en allsidig dame, alt blir jo bra som kommer fra hennes penn :)

      Slett
  2. Høres flott ut.:) Ja, Ruth L er en allsididg dame oge jeg leste også et intervju med henne ang høstens krimutgivelse.. Det blir interresant.

    SvarSlett
  3. Jeg har bare lest Mellom oss. Diktsamlingene har stått på leselisten lenge, men av en eller annen grunn har jeg aldri begynt på dem. Jeg har vel egentlig glemt dem litt av i mengden av andre bøker :-)
    Det hørtes ut som en fantastisk konsert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Konserten var nydelig og så var diktsamlingen også. Gleder meg til å lese Lillegravens krim-debut til høsten :)

      Slett