fredag 16. mai 2014

Jeg har lest URD en diktsamling av Ruth Lillegraven

Snakk om å utvide sin horisont! Normalt er jeg ikke en diktleser, jeg har prøvd noen ganger men man må lese så sakte og lite om gangen at jeg blir alt for utålmodig til å ta inn følelsene. I forbindelse med Bokbloggerprisen har diktsamlingen URD kommet på nominasjonslisten, og dette er så stort at jeg selvfølgelig måtte lese den.

Forlaget sier om URD:
Urd handlar om Seselja og Cecilie, to kvinner i kvar sin ende av det tjuande hundreåret. Boka fortel også historia om det vesle huset på garden i vest som knyter dei to skjebnane saman, om tida som renn gjennom landskapet og menneska, om barn som blir fødde og døden som vitjar.

Forlag: Tiden
Utgitt: 2013
Sider: 120
Kilde: Biblioteket

Ruth Lillehagen er født i 1978 og kommer fra den vakre bygda Granvin i Hardanger. Hun brakdebuterte i 2005 med diktsamlingen Store stygge dikt. URD ble godt mottatt hos publikum og i pressen, som mente at få kan gjøre dette etter henne. I de årene som lå mellom de to diktsamlingene skrev Ruth Lillehagen blant annet romanen Mellom oss og barnebokserien om Mari og Magnus. Med den boken hvor disse to sjarmtrollene får katt har jeg gjort stor suksess i barnehagen, så det var med forventning jeg åpnet URD første gang.

Min mening om URD:
Jeg har så lite erfaring med diktlesing, at jeg knapt føler meg berettiget til en mening, men litt om leseopplevelsen min kan jeg formidle. At hun har skrevet barnebøker som jeg digger gjorde at det var med glede og forventning jeg startet lesingen. Jeg merket fort at dette ikke var den diktsamlingen jeg forventet meg, men et handlingsforløp som strakte seg gjennom hele boken. Her fikk vi en historie som det gikk an å følge, og som ga mening fra begynnelse til slutt. Det er mye følelse i livene hun skildrer, både opprivende hendelser og glede. Det er langt fra trist å lese, men innsiktsfullt og til tider morsomt.

En aktuell smakebit:
seint rotnar isen i år
dei dansa visst på han
syttande mai, karar og
kvinnfolk i svart, raudt
og gull, rundt og rundt
på det kvite, medan
grøne bjørka stod
i ring og nikka
og neia

Bokbloggere over hele landet driver i disse dager samlesing av URD, noe som betyr mange omtaler av boken. Selv om jeg ikke nominerte denne boken selv, heier jeg Ruth frem med dette bidraget, for hun fikk meg til å riste av meg noen fordommer om diktlesning, og utvidet min litterære horisont. Nå når jeg har skrevet fra meg, er det på tide for meg å lese gjennom alle andres omtaler av boken, og muligens lære enda litt mer.

Lurer du på hva URD betyr? Urd er i norrøn mytologi en av tre skjebnegudinner. Urd (fortid), Skuld (framtid) og Verdande (nåtid) spinner på skjebnetrådene til alle mennesker og æser. De er alltid tilstede når et barn blir født, og bestemmer hvilket liv det skal få.
Urd var også et av de første ukebladene for kvinner i Norge, og tok blant annet opp folkeopplysning, kunst og kultur. Bladet ble grunnlagt i 1897 og ble gitt ut helt til 1958.  - så vet du det :)

Vil du lese mer om URD ta en titt på norske bokbloggere sin side!

9 kommentarer:

  1. Bra skrevet om å riste av seg noen fordommer og å lese dikt. Jeg digger lyrikk, men sliter med dikt på dialekt så jeg kommer ikke til å lese denne samlinga.
    Gøy at lyrikk blir nominert til gjeve priser da :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg måtte smile når jeg leser kommentaren din, for jeg ser at jeg ikke har nevnt at den er skrevet på nynorsk. Det er ikke mange bøkene siden jeg ristet av meg også denne fordommen, den mot å lese nynorsk. Nå leste jeg dette uten å tenke på det i det hele tatt, det sier mye om hvor godt språket er. Vil du utfordre deg selv har du muligheten her, eller les Fugletribunalet, den gjorde jobben for meg :)

      Slett
    2. Jag tar utfordringen, jeg skal lese Fugletribunalet. Den har ligget i TBR stabelen for lenge. Det er absolutt på tide å danse med en nynorskbok og riste av meg fordommene...
      Ha en super fredagskveld videre

      Slett
  2. Jeg er heller ikke så flink til å lese dikt, men syns det er koselig en gang i blant. Min skrivende datter skriver mye dikt, og hun har vært en inspirator for meg. Og dikt er faktisk svært vakkert på nynorsk. Husker foressten godt bladet Urd, som min bestemor abbonerte på da jeg var lita jente.

    SvarSlett
  3. Er ingen diktleser jeg heller. Men leste Marengshjerte av Frode Håkonsen i fjor. Det var modig gjort av meg:)

    SvarSlett
  4. Flott omtale,Tine:-) Leste ferdig denne i dag og likte den godt. Ha en fin kveld og kos dere masse i morgen:-)

    Hilsen Beathe

    SvarSlett
    Svar
    1. Dikt som dette leser jeg gjerne igjen. Kjekt at du også likte boken Beathe :) Ønsker deg en fin 17-mai :)

      Slett
  5. Så fint skrevet om en sjanger du er forholdsvis ukjent med. Det er ganske deilig å våge seg utpå noen ganger, lese noe nytt, utfordre seg selv - og oppleve at det gikk greit, at man likte det man leste. Jeg elsker ihvertfall slik utforskning, både av litteratur og meg selv. :) Ønsker deg en riktig god 17. mai! :)

    SvarSlett
  6. Det er ikke ofte jeg heller leser denne sjangeren, men har hatt positive opplevelser når jeg først har gjort det og etter denne fine omtalen skal jeg sannelig få med meg Urd. Hadde uansett tenkt å få lest nominasjonsbøkene før avstemmingen.

    Ha en fin 17. mai feiring, Tine :)

    SvarSlett