tirsdag 5. april 2016

Danny the champion of the world av Roald Dahl

Danny og den store fasanjakten er den første boken jeg leser på nytt, som en del av min hylles til Roald Dahl i forbindelse med, at det i september er 100 år siden hans fødsel. Boken kjøpte jeg på min visitt til The London Bookbarge i mars i år, og fikk med lesingen av denne boken en kjempefin start på prosjektet mitt.


Boken er en av 17 bøker Roald Dahl skrev for barn og kom ut midt i hans forfatterskap, i 1975. Den skal sette søkelys på klassebevissthet, noe som var og er et viktigere tema i England enn i Norge. Jeg synes denne historien er en vidunderlig hyllest til kjærligheten mellom far og sønn, og en sterk påminner til alle foreldre om å gi sine barn den respekt det fortjener. Jeg trodde jeg "kunne" denne historien, men akk hvor mye jeg ikke husket eller hadde fått med meg.

Danny er 12 år og har siden moren døde da han var bitte liten, bodd sammen med sin far i en sigøynervogn. De driver et lite bilverksted med bensinpumpe, og greier seg fint med den lille inntekten. Jeg skriver "de" med vilje, for Danny har hele livet vært med og arbeidet sammen  med faren på verkstedet.

Det er ikke før langt ute i boken at den store fasanjakten finner sted. Før dette blir vi kjent med far og sønn, som lever et avslappet liv på alle måter. De eier lite, bor kummerlig og Danny må gå en lang vei til skolen, men de har hverandre.
Faren er en sånn som smiler med øynene, forteller fantastiske historier og har all verdens tid til sønnen sin. Måten Danny skildrer prosjektene deres flommer over av kjærlighet og beundring av faren, samtidig som vi som voksne skjønner at det faren gjør bunner i kjærlighet av reneste sort.

En natt Danny våkner opp er ikke faren der. Nå kommer det for en dag at faren drømmer om fasanjakt, noe familien hans har gjort i generasjoner og noe han bedrev før han ble alene med Danny.

Når Danny kommer opp med en genial plan for hvordan de kan fange alle fasanene som har tilhold i Mr. Hazells skog, blir faren ellevill, og det er denne planen de setter ut i live. Jeg vil ikke røpe fortsettelsen, for om du som meg, ikke husker detaljene, så er det gøy å få dem avdekket etterhvert som du leser. Spenning og overraskelser kan jeg i alle fall love deg.

Historien er fortalt av Danny, med et barns litt barnslige måte å fortelle på. Filosoferingen som er en del av handlingen er også sett fra et barns synsvinkel, men han har en ganske så moden måte å forklare de voksnes væremåte på.

Det er lett å forklare et barn forskjellen på rett og galt, og at vi selvfølgelig ALDRI skal bryte loven på noen måte. I denne historien gjør jo faren til Danny det med vitende vilje, og hele romanen går egentlig ut på å forklare hvorfor dette er greit.
Boken er utrolig vakker med masse humor, og selv om den er klassifisert for barn mellom 6-9 år, så vi jeg anbefale alle å lese den, store som små.

Det er Quentin Blake som har illustrert boken, og det er fotografier av hans tegninger jeg har med i dette blogginnlegget.



Er veldig glad for at Elida har inspirert og motivert til dette prosjektet!!

9 kommentarer:

  1. Artig innlegg- og artig at du kjører på med Roald Dahl- prosjekt! Det kunne jeg være frista til å slenge meg med på, sida jeg allerede har lest tre av bøkene hans PLUSS Kærup Bjørneboes bok "Tanta til Roald Dahl". Sistnevnte anbefales varmt!!
    Skal sjå om jeg får tid til/ prioriterer å skrive om de andre Dahl-bøkene jeg har lest ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tanta til Roald Dahl er på vei til meg, takk for supert tips! Vi kjenner jo alle denne forfatteren, men helst fra barndommen, som jo begynner å bli akk så lenge siden. Jeg hadde stor glede av å lese om Danny, og kanskje spesielt siden jeg leste den på originalspråket.

      Slett
  2. Så kjekt å lese om Danny som eg ikkje har lest sjølv ennå. Eg er akkurat nå langt inne i Tolstojs Napoleonskrig, men satser på Roald Dahl etterkvart :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tolstoj er også en jeg skulle lest mer av. Får ta de store etterhvert så de feirer runde dager :)

      Slett
  3. For et herlig prosjekt! Nå fikk jeg også lyst til å lese bøkene jeg husker så godt fra barndommen, deriblant et par bøker av Roald Dahl. Kos deg med bøkene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Min start ble i alle fall utrolig fin, siden jeg har hørt og lest Danny i barndommen, men fikk så mye mer ut av å lese boken nå :) Må gå ned i kjelleren og se hvilke Roald Dahl bøker jeg har på lur :)

      Slett
  4. Jeg har ikke lest den, men min favoritt av ham er og blir Heksene. Jeg leste boka tusenvis av ganger og så filmen til jeg kunne alle replikkene utenatt. Heksene har en historie jeg aldri blir lei av:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy å høre. Jeg gikk ned i kjelleren for å se hva vi egentlig har av Roald Dahl, og kom opp med tre bøker, blant annet Heksene. Da blir den først ut etter jeg har hørt ferdig Matilda i morgen og SVK på søndag.

      Slett
    2. Spent på hva du mener til slutt og håper du liker den:)

      Slett