lørdag 23. april 2016

I dag er det 400 år siden William Shakespeare døde

De fleste som følger med på bloggen min har fått med seg at jeg i år driver og markerer William Shakespeares liv og levnet. Dette innebærer å se og lese så mange som mulig av hans stykker. I tillegg vil jeg lese om ham og romaner som er gjendiktninger av stykkene hans.

I mars besøkte jeg Stratford upon Avon, hans hjemby. Her vokste William opp i en stor familie, med en far som var håndverker. Han bodde i London i mange år men returnerte til Stratford upon Avon før han døde. Han ligger begravet i kirken her.

Den lille byen et par timers togtur nord for London, er vel verdt et besøk. Det er nydelig vakkert her, og muligheter for å gå tur eller gjøre sportslige aktiviteter er mange.

The birthplace - hjemmet til William Shakespeare som nå er et museum
Kirken i Stratford upon Avon hvor William Shakespeare ligger begravet
Royal Shakespeare Theatre - vel verdt et besøk
Et sitat fra Stormen inne fra museet i Shakespeares hjem
Elven Avon  strekker seg rett gjennom den lille byen (sjekk anden som stuper...)
Nesten alle husene i sentrum er bygget i denne stilen
Stemningsfull underholdning på elvebredden

RIP William Shakespeare - du skulle bare visst hvor mange som bryr seg om deg og det du utrettet i livet ditt. 

11 kommentarer:

  1. Visste du at en av grunnene til at verdens bokdag er lagt til akkurat 23. april, faktisk hat sammenheng med at det er Shakespeares dødsdag?
    Skal tru om noen av vår samtidige blir husket om firehundre år..?

    Nyt dagen- og god helg til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje kke 'hat', men HAR...

      Slett
    2. Nei, det visste jeg ikke, men når du sier det så henger det jo på greip :) Spørs om flere "forfattere" blir hedret på denne måten. Har feiret en konfirmant i dag, så jeg har ikke fått markere Shakespeare eller Verdens bokdag i dag, men jeg får ta det igjen senere :)

      Slett
  2. Så intressant att läsa och se bilder från ditt besök i Shakespeares hemstad. Tack för att du delar med dig! :-)

    SvarSlett
  3. Så en dokumentar i går kveld om Shakespeare som var meget interessant, og det kunne vært artig om de fant ut om han virkelig samarbeidet med Francis Bacon og Henry Neville som de antydet der, veldig fascinerende må jeg si.
    Takk for atter et flott innlegg og ikke minst Gratulerer så mye med dagen til konfirmanten i huset :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for gratulasjon til konfirmanten, vi har hatt en nydelig dag, tross snøen :) Jeg har sett en sånn dokumentar tidligere, og finner spørsmålene og konspirasjonsteoriene veldig interessante. Gleder meg til å lære mer om vår kjære forfatter :)

      Slett
  4. Ser også at goodreads feirir Shakesspeare:)Fine bilder du har tatt fra hans oppvokststed:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var veldig kjekt å besøke Stratford upon Avon. Kirken var nydelig, men graven som kunne sees inne i kirken var bare en kistestor stein, sammen med steinene til familien hans. En flott opplevelse som vil være med meg lenge :)

      Slett
  5. Fine bilder, kikket litt på tv2på et skuespill nå i kveld. Du gjør en god jobb ved å lese så mye av han.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er ikke flink å få med meg det som skjer på tv, er avhengig av at noen tipser meg :) Ellers har jeg blitt bitt av Shakespeare-basillen, og han blir mye lettere å lese og forstå etterhvert som jeg får mer erfaring :)

      Slett