onsdag 1. juli 2015

Lesemåneden Juni 2015 - en oppsummering!

Vi var på konsert med Jo Nesbø og Di Derre i juni, dette treet sto midt i de idylliske omgivelsene

Leselisten min ble lenger enn lang denne måneden, litt fordi jeg har lagt min hånd på mange bra bøker og litt fordi jeg har lest en del litteratur for ungdom, noe som går litt fortere enn vanlig.

Dette har jeg lest i juni:
  1. Carin Gerhardsen - Tampen brenner - 5
  2. Jørn Lier Horst - Blindgang - 4
  3. Lars Lenth - Den norske pasienten - 3
  4. Reyna Grande - Den andre siden - 5
  5. Carin Gerhardsen - Byssan lull - 5
  6. Eugen Ruge - Når lyset svinner - 4
  7. Joakim Hunnes - Bøen - 6
  8. Arnaldur Indridason - Skuggasund - 4
  9. John Green & David Levithan - Will Grayson Will Grayson - 5
  10. Carin Gerhardsen - Død manns hånd - 4
  11. Aurstad & Westberg - Nattevandreren - 4
  12. Arturo Perez-Reverte - Tangodanseren - 4
  13. Margi Preus - Spiongutten - 5
  14. Paula Hawkins - Piken på toget - 5
  15. Vibeke Riisnes-Larsen - Et sted skinner det - 5
  16. Bjørn Vatne - Slik skal vi velge våre ofre - 5
  17. Jørgen Jæger - Monster - 6
  18. Marit Kaldhol - Darwins sporvar - 3
  19. Kari Saanum - Gråt, baby - 5
  20. Antoine Compagnon - En sommer med Montaigne - 5
  21. Anne-Cathrine Riebnitzsky - Forbannede yngel - 5
  22. Guro H. Gjestad - Ord på S - 5
Krim: 8 - hvorav den ene 6`eren!
Romaner: 9
Ungdom: 4
Novellesamling: 1 - den andre 6`eren!

Biblioteket: 8
Leseeksemplar: 14

18 bøker som kan nomineres til Bokbloggerprisen i år, og håper å få lest mange flere det neste halve året. Juni har vært en spennende lesemåned, jeg delte ut to seksere og en haug med femmere, og bare to treere.

Skal jeg trekke frem noen bøker må det bli John Green sin ungdomsroman, den var virkelig veldig bra, med et samfunnsengasjement som er viktig.

Nå står juli for døren. I morgen tidlig reiser vi en uke til Eastbourne. Jeg har to bøker i kofferten, og planer om å overta Shift når gemalen har lest den ferdig. Forhåpentligvis har vi det så travelt med å ha det kjekt sammen, at det ikke blir mye tid til lesing. Pc`en blir værende hjemme, så det blir ingen blogging fra meg på en uke, litt rart og sikkert litt godt.



Sommeren har kommet til Bergen i dag, i skrivende stund er det 24 grader ute, og etter å ha lest 50 sider i Djevelens giftering måtte jeg trekke innomhus fordi det er så varmt. I love it!!!

Fortell meg gjerne hva du skal gjøre i ferien, og hvilken bok som er den du gleder deg mest til å ta fatt på. Kanskje du har lest noen av "mine" bøker?

God sommer alle sammen!!


17 kommentarer:

  1. Oi-oi-oi! Er imponert over alt du les og elles får gjort.
    Eg las 9 i juni - og har ikkje skrive om alle eingong. Ja, eg har ikkje fått somla meg til den vanlege månadsoppsummeringen enno heller...
    Har faktisk ikkje lest ei einaste ei av dine 22, men har planar om Gerhardsen, Horst, Jæger og Indridason. Samt den historiske Nattevandreren - den har eg lasta ned frå eBokBib nettopp.
    God ferie og kos deg! Finn på kjekke ting og aktivitetar!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har lest ganske "tradisjonelt" denne måneden, så det er nesten utrolig at du ikke har lest en eneste en av dem. Gled deg til Nattevandreren den var bra. Håper det er sol og kos som distraherer deg fra å summere opp :)
      Og ja, jeg lover å legge vekk bøkene til fordel for mann og barn og strand og andre ting :)

      Slett
  2. Hoi, du skrev på bloggen min at du skulle være i England i seks uker, og derfor stusset jeg når jeg så du skulle ha med bare to bøker! Men så leser jeg borte en uke, da skrev du sikkert feil på min blogg? Jeg ble jo så misunnelig...hehe..
    Har lest fem av dine bøker. Vatne og Jæger er gode bøker, Nattevandreren også. Og ikke minst Kvinnan på tåget.
    Tenker vel å lese Horst sin siste etterhvert også,men det har ingen hast akkurat nå. Tangodanserne er en av mine sommerbøker, tenkte jeg. Leser Italienske netter nå, den er mye tøffere, mørkere og hardere enn jeg trodde, synes omslag og tittel er ganske misvisende.. Men boka er interessant, selv om jeg ikke er så fan av språk og stil. Hun skriver litt sånn at jeg får en distanse til personene. Har 100 sider igjen. Håper du liker Djevelens giftering.:) Og god tur til England.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Oy, det med 6 uker i England var nok ønsketenking, og ja 2 bøker hadde da blitt alt for lite. Har dog en liste med 5 titler på som jeg skal se etter når jeg er i England, så lesetørke hadde det ikke blitt. Enig med deg at noen romaner kan se vel "damete" ut og allikevel være snert og spenning i :) Har lagt i solen og lest i Djevelens giftering i dag. Skulle bare begynne litt... men har slukt de første 100 sidene :)

      Slett
    2. Ok, hehe.. Ja, omslag som gir inntrykk av å være en slags feelgood-dameroman, og ikke er det, blir jo feil.. Italinensk netter er just ingen feelgood. Synes du det? Tydelig at du liker Djevelens giftering da..

      Slett
    3. Nei, jeg synes ikke Italienske netter er "feel-good", dette er en bok med brodd og spenning, til tross for coveret :)

      Slett
  3. Imponerende lesetempo! Har lest noen av dem, blant annet Piken på toget, men har ikke prioritert blogging de siste månedene så det er ikke sikkert det blir noen omtale på min blogg. Men jeg likte boka godt. God ferie!

    SvarSlett
    Svar
    1. Livet er mer enn lesing og skriving, og når mange andre skriver om en bok, sånn som Piken på toget, så er det greit å hoppe over det. Ønsker deg en fin sommer!

      Slett
  4. Wow, jeg er imponert over hva du får tid til, lese så mye og attpåtil skrive om de fleste. Jeg tror det må være noe i drikkevannet der ute som du bor, jeg tror ikke at jeg hadde klart dette tempoet om jeg så hadde gått skikkelig inn for det, men det må jo være herlig å få lest så mye.
    Ser du ikke likte Darwins sporvar, synd den ikke falt i smak, den traff noe hos emg men kanskje fordi noe av dette er selvopplevd? Ikke godt å si. Jeg har lest to av "dine" denne måneden men du vet at jeg ikke får lest så mye krim at det gjør noe..
    Piken på toet har jeg prøvd å få tak i uten hell men den finnes jo i butikkene så ingen fare sånn sett, men piffen min litt gikk ut av meg når det gjaldt den så det blir ikke med det første jeg sikrer meg den.

    Veldig fin oppsummering og flotte bilder med, du er flink! :-)
    Dere må ha en riktig god ferie og god tur til England så snakkes vi når du kommer hjem. Klem fra hin siden av byn :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er godt med sommerklemmer fra hin siden av by`n, tusen takk. Skal bare se jeg har fått tilbake Piken på toget til vi møtes så ordner det seg :) Det gikk unna med noen kjappe korte fra eBokBib, så det ble en drabalig haug denne måneden. Håper og tror juli byr på mer sosiale aktiviteter :) God sommer så lenge Beathe!

      Slett
  5. Jeg leste bare 6 bøker, og det er skammende lite til meg å være, men leste bøker det var lite spenning i og da går det tregere. Den eneste boka fra din liste har jeg lest Piken på toget og det ser jeg vi har delte meninger om, men skal få prøvd å lese Monster av Jørgen Jæger i sommer som jeg har i en av bunkene mine. Har ingen planer i sommerferien som vanlig. Blir vel bare sittende hjemme og synes synd på meg selv:/
    Er formen bra nok kommer jeg og foreldrene mine kanskje til å ta oss en dagstur til Røros. Det har vært en slags tradisjon de senere årene.

    SvarSlett
  6. God sommer, forresten:) Er ikke helt i sommerferiemodus jeg som har hatt fri så lenge jeg har vært sykmeldt. Vet ikke en gang forskjell på hverdag og helg, så det er ikke lett å holde styr på disse periodene, hehe. Man er bare på autopilot.

    SvarSlett
  7. Ja, dettte var imponerende. Juni er en travel mnd i skoleverket så det har ikke blitt mye lesing på meg før i slutten av mnd. Bjørn Vatnes er den eneste jeg har lest fra din enorme liste, men jeg har gjort mye annet og spennede. Ha en flott tur til England, jeg tar sommerferien hjemme for det er denrog hagen jeg lengter etter hele året så da må man nyte den mens sommeren er her. God tur!

    SvarSlett
  8. Eg har faktisk ikkje lese nokon av bøkene "dine", sjølv om eg har stått med Montagne-boka i handa ved fleire anledningar. Sjølv las eg... fire... bøker i juni, så eg er ganske imponert.

    - Signe

    SvarSlett
  9. For en leseliste!. Jeg har ikke lest noen av disse, men har Monster stående i bokhylla. Jeg får ta et dypdykk inn i listen din å se etter noe som kan passe for meg. Ellers har jeg syv bøker liggende som jeg planlegger å få lest først. Håper du koser deg masse på ferie :)

    SvarSlett
  10. Så flott reportasje, Tine - fine bilder også. Jeg har visst lest bare et par av de du lister opp. Nå lytter jeg Blindgang - og jeg må bare si at Jørn Lier Horst er en favoritt når det gjelder krim - liker så absolutt måten han skriver på, og så blir det ikke for mye voldelig og grusomt for meg - men spennende nok.

    SvarSlett
  11. PS. "Flott reportasje"- den skulle på 9.juli!

    SvarSlett